Menu

Forward Festival Vienna 2019: Festival, ktorý nakopne každého kreatívca

V apríli sme sa vybrali na viedenský festival kreativity, dizajnu a komunikácie, ktorý organizuje Forward Creatives. Konal sa netradične na dvoch miestach, v najväčšom rakúskom kine Gartenbaukino a v Múzeu úžitkového umenia.

Keďže tento rok oslavoval festival 5 rokov, bol obohatený o väčšie množstvo speakrov, workshopov a happeningov. Súčasťou bol aj 30-minútový kreatívny speed dating, kde sa dalo pokecať so zaujímavými ľuďmi.

Motto tohto ročníka bolo “The Odd One Out”. Konferencia trvala 3 dni a predstavili sa na nej lokálni, ale aj celosvetovo známi kreatívci. Medzi najväčšie mená patrili Oliviero Toscani, Kate Moross, Erik Kessels, či Anton & Irene. My vám, samozrejme, prinášame výber tých najzaujímavejších a ich projekty.

forward-festival-vieden

Ako sa z vlastného projektu stane úspešná kampaň pre klienta

Dizajnové štúdio z newyorského Brooklynu vedie Anton & Irene. Venujú sa primárne webdizajnu a pracovali pre brandy ako Google, Spotify, Apple, Wacom, Microsoft, BBC, či Netflix. Na konferencii hovorili predovšetkým o tom, s čím pravdepodobne neustále bojuje každé kreatívne štúdio, a to nedostatok času na vlastné projekty. 60% svojho času venujú klientovi a zvyšných 40 % pracujú na svojich projektoch.

Vďaka úspechu jedného z vlastných projektov ich oslovila IKEA a spolupráca bola na svete: Vznikla kampaň s názvom One Shared House, kde predstavili myšlienku zdieľaného bývania v roku 2030. Keďže v rámci tejto témy nemali takmer žiadne dáta, rozhodli sa vytvoriť web. Návštevníci na ňom mohli vyplniť dotazník o tom, ako si predstavujú život v komunitných domoch či zdieľaných domácnostiach v roku 2030. Na základe toho získali dáta z viac ako 180 krajín, ktoré boli dostupné na stránke a priebežne sa aktualizovali.

Takéto domácnosti by mala IKEA vytvoriť presne podľa preferencií respondentov v roku 2030.

Budúcnosťou grafiky môže byť generatívny dizajn

Zaujímavý bol aj projekt viedenského štúdia Process, ktoré sa špecializuje na generatívny a interaktívny dizajn. Títo dvaja chalani vytvorili špeciálny tool na báze generatívneho animačného procesu, vďaka ktorému je možné vytvárať rôzne grafické elementy.

Tieto tvary majú vlastnú pohybovú dráhu, dajú sa transformovať, zmršťovať, farebne meniť a kontinuálne obnovovať. Nepretržitá zmena ich perspektívy umožňuje vytvárať jedinečnú kombináciu grafiky a animácií. Nasledujúce video zobrazuje, čo všetko tento šikovný tool dokáže:

Šialené nápady, pri ktorých sa vám rozum zastaví

Aj vy ste už určite videli fotky zobrazujúce predmety každodenného použitia, ktoré boli pretvorené do niečoho iného, bizarného. Niektoré z týchto predmetov patria vynálezcovi Dominicovi Wilcoxovi, ktorý je známy práve svojimi absurdnými nápadmi.

Predstavte si, že by ste pravým uchom mohli počuť zvuky prichádzajúce z ľavej strany a ľavým uchom zase zvuky z pravej, alebo by ste mali prístroj, ktorý vám sám ochladí horúci čaj či kávu.

Jeho nápady vznikajú jednoducho: Zoberie si akýkoľvek predmet a začne premýšľať nad tým, ako inak by sa ešte dal využiť alebo mu jednoducho pridelí ľudské vlastnosti.

Dominic otvoril prvé múzeum na svete pre psov a vytvoril projekt, vďaka ktorému sa detské kresby stali reálnymi predmetmi. A ak by sa vám ráno nechcelo pripravovať raňajky klasickým spôsobom, nechajte sa inšpirovať týmto videom. :)

Kontro(per)verzný Oliviero Toscani

Prejav začal so slovami: “Som si istý, že v tejto miestnosti sú maximálne dvaja, nanajvýš traja skvelí ľudia, ostatným sa nedá veriť.”

Z pozície nadriadeného vysokoškolského profesora nám vyčítal, že my mladí sme pohltení technológiami. Posmešne vyjadril zbytočnosť profesií ako art director a creative director v agentúrach:

“Ako si môže niekto myslieť, že riadi umenie?”

Napriek jeho výsmechu sa sála s kapacitou viac ako 700 ľudí zaplnila do posledného miesta.

Meno tohto talianskeho fotografa rezonuje v spoločnosti už od minulého storočia. Preslávil sa predovšetkým dlhodobou spoluprácou so značkou United Colours of Benetton, ale aj fotením reklamných fotiek do módnych časopisov, ako Elle, Vogue. V rámci svojej tvorby otvoril niekoľko kontroverzných tém, určite si spomeniete na fotografiu vychudnutej modelky, ktorá otvorila verejnú diskusiu o anorexii.

toscani-kampan-anorexia

Viacerí ho označujú za kontroverzného fotografa, no pre niektorých je zase veľkým vzorom. Celú svoju kariéru pracoval v reklame, napriek tomu k nej nezastáva vždy pozitívny postoj.

So svojím sarkastickým humorom pokračoval aj ďalej, keď pri jednej z jeho najznámejších fotiek s troma srdcami podobnými ľudským, okomentoval, že jedno z nich je jeho ženy.

toscani-k-teme-rasizmu

Keď dostal zadanie nafotiť reklamu na Toyotu Prius, postavil pred auto vidiečanov, ľudí, ktorí by si auto pravdepodobne nikdy nekúpili. Napriek tomu mala reklama veľký úspech. Na otázku, či si zapisuje svoje nápady, odpovedal, že žiadne nemá. Jeho rada na záver bola:

“Počúvajte, čo hovoria ľudia z marketingu a začnite robiť presný opak.”

Ako sa prvoplánové nápady stanú úspešnými

Keď už sme pri bizarných nápadoch a kontroverzných umelcoch, predsa len musíme spomenúť ešte jedného. Erik Kessels je zakladateľom holandskej reklamnej agentúry, ktorá sídli v kostole. Vraj, aby mohol mame hovoriť, že tam chodí každý deň. :)

Vytvoriť logo mu trvalo zopár minút. V obchode vedľa officu si dal v 80. rokoch vygravírovať menovku s názvom agentúry. Na menovke bol pozlátený kôň s podkovou. Toto logo používajú dodnes, kôň sa stal symbolom ich agentúry a na prezentácie chodí Kessels v oranžovom obleku so vzorom modrých konských hláv.

erik-kessels-this-talk-makes-no-sense

Jeho agentúra sa preslávila predovšetkým spoluprácou s Hans Brinker Budget Hostel v Amsterdame, ktorý bol označený ako najhorší hotel na svete. Jednou z najznámejších je outdoorová kampaň, kde hlavným komunikačným posolstvom boli jednoduché grafiky s textami:

  • Teraz posteľ v každej izbe!
  • Teraz dvere v každej izbe!
  • Teraz viac izieb bez okna!

Tento projekt je dobrým príkladom toho, že aj zlá reklama je reklamou, a nie dobré meno klienta, ale zapamätateľnosť je tým najdôležitejším aspektom úspešnosti. Počas kampane hotelu narástla návštevnosť zo 60 000 ľudí
na 160 000
. Na internete pribudlo obrovské množstvo recenzií, či blogov, a niektorí sa dokonca sťažovali, že hotel nie je dostatočne zlý. Ak si ešte stále neviete vybaviť, o ktorých reklamách hovorím, tu je malá ukážka:

Studio Moross

Ďalším speakerom bola Kate Moross, art directorka, ilustrátorka a grafická dizajnérka. Založila dizajnové Studio Moross v Londýne a je hlavnou rečníčkou na medzinárodných dizajnových a artových konferenciách.

Keďže svoju kariéru začala ako DJ, väčšina jej klientov je z hudobného priemyslu. Pre MTV vytvárala celú identitu. Zameriava sa hlavne na ilustrovanú typografiu a jej práce je ľahké rozpoznať podľa charakteristickej viacfarebnej škály.

A pikoška na záver, Kate sa považuje za “non-binary person”, čiže človeka bez určeného pohlavia a aktívne zvyšuje povedomie o tomto probléme hlavne v umeleckom priemysle.

“No more neons”, “One more neon”

Aj vy ste si všimli rôzne nápisy vytvorené z neónových svetiel? Ani my nie. Po tejto prezentácii sme si ich už začali všímať všade. 3D dizajnér a ilustrátor Rizon Parein dlho hľadal v čom by mohol vyniknúť. Ako veľký fanúšik filmu Drive, vytvoril plagát, ktorý sa skladal len z neónových písmen vymodelovaných v 3D.

neon-album-drive

Tento štýl sa stal okamžite virálnym, na základe čoho ho začali postupne oslovovať značky ako Facebook, Apple, Peugeot, Smirnoff, či Disney a zaistil si dlhodobú spoluprácu na kampaniach pre Nike. Nakoniec ho oslovili aj tvorcovia spomínaného filmu Drive a jeho dizajn bol použitý v komunikácii pri príležitosti jeho piateho výročia.

Rizon Parein hovoril aj o samotnej komunikácii s klientom. Pre BMW vytvoril asi 10 verzií printovej reklamy, pretože po každom návrhu vidiel klient dôvod na zmenu. Predstavil nám aj tzv. parížsky syndróm, čo je typický postup komunikácie a oslovenie ktoréhokoľvek tvorcu v týchto krokoch:

  • páči sa nám váš štýl
  • jednoduché zadanie
  • deadline 4 dni
  • nízky budget, ale veľmi dôležitý klient

neon_nike

Influencer marketing stále stúpa...

...a prišiel o ňom porozprávať Adil Sbai, co-founder startupu OnlinePunks vo Viedni. OnlinePunks merajú úspešnosť influencerov u publika a pomáhajú spoločnostiam a agentúram orientovať sa v tejto oblasti.

Na príklade dvoch účtov influencerov vysvetlil princíp kupovania likeov a zároveň ukázal, v ktorých prípadoch boli like umelo vytvorené.

Influencer marketing v číslach:

  • mileniáli strávia v priemere 6 hodín denne na sociálnych médiách (údaj z Nemecka)
  • 30-50 % mileniálov sa sa rozhodlo kúpiť si produkt alebo službu na základe odporúčania influencera
  • 40 % zo všetkých influencerov ešte nefejkovalo reach, či engagement
  • influencer marketing bude v tomto roku predstavovať trh s výnosom
    4,5 miliardy dolárov a v roku 2020 sa očakáva až 10 miliárd dolárov

Prekvapenie na záver

Posledný deň festivalu presunuli organizátori do rakúskeho múzea, čo podľa nás nebolo najšťastnejšie rozhodnutie. Priestor bol niekoľkokrát menší a pôsobil skôr ako prednášková miestnosť. Bolo to však pravdepodobne preto, že väčšina speakrov pochádzala skôr z Rakúska či Nemecka a organizátori neočakávali takú veľkú účasť ako predchádzajúce dni. Vrcholom všetkého ale bolo, keď niektorí speakri začali bez akéhokoľvek upozornenia prezentovať po nemecky.

Podľa organizátorov sa viacerí ľudia sťažovali, i keď nemčinu neovládalo len pár ľudí. Napriek tomu hodnotíme festival ako celkom úspešný a určite prínosný.

Chválime veľmi zaujímavý výber speakrov a ich projekty, ktoré boli obrovskou dávkou inšpirácie. Domov sme odchádzali namotivovaní a pripravení makať na našich klientoch. :)

rozlucka-s-forward-festival

Dostali ste sa až na záver tohto článku, takže dostanete malý bonus. Keďže sa celý festival niesol v znamení zvláštnosti, “vychutnajte” si song rapera Der traurige Gärtner, ktorý sa pri tvorbe inšpiroval nemeckou televíznou šou ORF Bingo. Veríme, že aspoň takto nasajete divnú atmosféru, ktorá sA NA NÁS valila z každej strany. :)