paravan logo biele

Kategórie

Flash je mŕtvy

Publikované October 2nd, 2015

A bannery s ním. Čo sa stalo a čo bude nasledovať?


Prečo sa flash odobral na večnosť?

Dôvodov je viacero. Jeho podpora klesala odkedy silneli mobilné zariadenia. Flash je náročný na výkon a napriek tomu, že naše zariadenia sú každým rokom výkonnejšie, zobraziť ho si vyžadovalo obrovskú obeť – výdrž batérie. Teda naše tablety, smartfóny a notebooky by ho zvládli, no ich baterky nie. Preto sa nezobrazoval v mobilných prehliadačoch.

Na Slovensku je traffic zo smartfónov a tabletov približne 30%. Ak ste mali spustenú reklamu napríklad v sieti Azet, banner sa síce nezobrazil, no impresia sa zarátala. Teda okrem bateriek trpeli aj klienti.

Posledný klinec do rakvy zabili veľké prehliadače, keď v posledných aktualizáciách začínajú flash aktívne blokovať. Google v technických špecifikáciách pre flashové bannery píše, že tieto skonvertuje do formátu HTML5.

Výhody HTML5 oproti flashu

  • Natívna podpora u všetkých prehliadačov. Netreba žiadne ďalšie plug-iny ani softvéry.
  • Jeden formát sa zobrazí na všetkých zariadeniach.
  • Netreba pripravovať alternatívne formáty (.jpg, .gif) pre prípady, kedy sa flashový banner nezobrazoval.
  • HTML5 má veľmi nízke nároky na výkon zariadenia.

Nevýhody HTML5

  • Momentálne neexistuje jednotná technická špecifikácia akceptovaná všetkými médiami.
  • Výroba a nasadzovanie sú zložitejšie. Pri flashi stačilo médiu dodať .swf, pri HTML5 musíme dodávať aj dalšie súbory použité v kreatíve.
  • Rovnaká kreatíva zaberá v HTML5 viac kB. Toto sa môže časom zmeniť, keď sa trh naučí optimalizovať prácu s kódom. Momentálne môže 50kB flash zaberať 70 až 120kB v HTML5.
  • Nejednotná podpora u prehliadačov – banner sa síce zobrazí, no niektoré grafické prvky môžu v rôznych prehliadačoch vyzerať odlišne.

Oukej. Čo treba robiť?

Z krátkodobého hľadiska treba skonvertovať všetky aktuálne flashové kreatívy do HTML5 alebo do gifov. Nič iné nám nezostáva.

Z dlhodobého hľadiska sa musíme naučiť lepšie pracovať s kódom aby sme optimalizovali veľkosti bannerov. Ak potrebujete poradiť, čo robiť s vašou rozbehnutou reklamnou kampaňou, napíšte nám 🙂

napíšte nám

Autor:

Exceluje v analýzach, analyzuje v Exceli. Rozumie si s Googlom, aj so svojimi klientmi.

viac od autora