Menu

Dávka motivácie, leadershipu a brandingu z Bukurešti: BRAND MINDS 2018

V tomto článku nájdete:

  • kopu inšpirácie pre váš biznis
  • dobré jedlo
  • tipy, ako byť (lepším) leadrom
  • prázdnu knihu preloženú do niekoľko jazykov
  • Bratislavu po rumunsky
  • 50 odtieňov sivej
  • Robina Sharmu a Setha Godina
  • umelú inteligenciu
  • naše pozvanie na kávičku :)

Čo vás napadne, keď sa povie “Bukurešť”? Poviete si, že by ste tam nikdy nešli, že sa tam obyvatelia určite majú horšie ako my a behajú tam bandy neprispôsobivých ľudí? Že to je mesto, kde nič nefunguje? Ak patríte do tejto skupiny, ste na veľkom omyle a prichádzate o veľmi silný a zaujímavý zážitok.

Ja porovnávam Bukurešť na základe mojich troch návštev:

1 - 2 - 3

Prvá bola cca desať rokov dozadu. Vtedy na mňa mesto nezapôsobilo. Prišlo mi strašne sivé a s množstvom pochybných indivíduí a hromadou káblov, ktoré ťahali vzduchom. Vtedy som mal pred týmto mestom rešpekt. Mal som v hlave jeho mentálny obraz ako zaostalého a chudobného mesta. Až kým som nevošiel do nejakej reštaurácie alebo klubu. Podniky boli už v tom čase na vyššej úrovni, ako tie, ktoré som poznal z Prahy.

Moja druhá návšteva prebehla v roku 2017, keď som sa tam vybral na akciu s názvom Brand Minds. Mesto bolo ako vymenené. Stratila sa jeho šeď. Zmizli káble z ulíc, cesty boli v lepšom stave ako v Bratislave a aj neprispôsobivých občanov bolo menej ako pri prvej návšteve.

No a naposledy som Bukurešť navštívil začiatkom mája, opäť kvôli konferencii Brand Minds. Musím skonštatovať, že po tejto návšteve som si mesto definitívne zamiloval.

Priateľskosť a pohostinnosť miestnych ľudí, množstvo “hipsterských” kaviarní, menší počet turistov, množstvo zelene (najmä mestských parkov) a v neposlednom rade, rôznorodosť mestskej architektúry, na ktorú si musíte jednoducho zvyknúť. Nie je veľa miest na svete, kde je vedľa seba kostolík z pätnásteho storočia a socialistická budova (však, Bratislava).

Skrátka, kto má rád mestá s vlastnou a špecifickou atmosférou, ktoré sú cítiť danou krajinou a nie sú preplnené turistami, zaraďte si Bukurešť do svojho bucket listu. ☺

Brand Minds 2018

Tento rok bol zároveň tretím ročníkom a oproti minulému roku (hlavnou hviezdou bol Gary Vaynerchuck) strojnásobili kapacitu na 3.000 účastníkov. Samotná akcia je venovaná brandingu, leadershipu a marketingu. Tu si môžete pozrieť video z minulého ročníka.

Tento rok som sa najviac tešil na Robina Sharmu a Setha Godina. Organizačne bola akcia veľmi dobre zvládnutá a Rumuni fungovali ako švajčiarske hodinky.

Plnotučná dávka motivácie by Robin Sharma

Pre tých, ktorí toto meno nepoznajú: Robin sa venuje leadershipu, čiže učí ľudí ako viesť tak, aby išli príkladom pre iných. Okrem iného je autorom mnohých svetových bestsellerov (napr. Mních, ktorý predal svoje Ferrari).

Toto sú poznámky, ktoré som si spravil počas jeho prednášky a vedeli by vás nakopnúť:

  • Keď chcete viesť, buďte pripravený slúžiť a milovať to. Viesť znamená slúžiť.
  • Nezáleží na tom, čo robíte, keď vás ľudia sledujú. Záleží na tom, čo robíte, keď sa nikto nepozerá. Uviedol príklad pána Joeyho Dunlopa, ktorý bol pretekárom na motorke. Tým bol známy, ale väčšinu svojho času a peňazí venoval na dobročinné účely. Na jeho pohreb prišlo 50.000 ľudí.
  • Trh odmeňuje majstrovstvo. Buďte najlepší v tom, čo robíte.
  • Nezabudnite, že sme len ľudia. Čím sa staneme úspešnejšími, tým budeme zraniteľnejší.
  • Každý deň robte nejakú činnosť (pokojne na prvý pohľad nedôležitú – odložte si jedno euro; prečítajte 10 strán z knihy). Jej opakovaním sa stanete majstrom v tejto činnosti. Najdôležitejšia je pravidelnosť. Z nej sa stane návyk.
  • Prekonajte konkurenciu tým, že budete pripravenejší ako oni. Urobte vždy aspoň o krok viac ako oni. Podložil to heslom: “If you are not early, you are late”. Robin sa týmto heslom riadi doslova: Každý deň vstáva o piatej ráno.
  • Leadership nie je o rozprávaní, musíte ním žiť. Dávate vašim zákazníkom to, čo od vás očakávajú? Dajte im desaťnásobok hodnoty, ktorú vám platia.
  • V živote sú len dve dôležité veci: 1. Kým ste sa stali? 2. Koľkým ľuďom ste poslúžili/pomohli?

Neuroveda Helen Fischerovej

Dr. Fischerová je odborníčka na ľudský mozog. Je hlavnou vedeckou poradkyňou pre zoznamku Match.com a spoluzakladateľka spoločnosti Neurocolor.mobi.

Podľa doktorky existujú štyri základné skupiny. Definovala ich na základe vzorky 180 000 ľudí. Každý človek je tvorený ich kombináciou:

  • Dopamín – prieskumník
  • Serotonín – staviteľ
  • Testosterón – riaditeľ
  • Estrogén – vyjednávač

A aký význam majú pre marketérov? Podľa nich vedia agentúry pripraviť kampaň, ktorá zapôsobí na konkrétnu skupinu.
Tieto skupiny majú individuálne charakteristiky a vlastné kľúčové slová. Ja som u pani doktorky dopadol takto :)

Nápaditý Shed Simove

Tento pán (zjav) bol pre mňa vrcholom celej akcie. Jeho energia a humor sa dotkla každého v sále. Jeho meno asi nikomu z vás nič nepovie, ale je zodpovedný za veľké množstvo inovatívnych darčekov, ktoré možno poznáte aj vy.

Shed je rúcač mýtov a bariér. Vždy sa snaží prekonať zaužívané normy a hľadá za nimi reálny biznis. Tak napríklad, v Anglicku sa mu podarilo zmeniť svoje meno na God. Následne chcel od banky, aby mu vydala kreditnú kartu, ale odmietli to, keďže na karte musí byť meno aj priezvisko. Tak si meno upravil na Almighty God. (Žiadosť mu zamietli aj tak a vrátil sa k pôvodnému menu.)

Publicitu a povedomie si budoval tým, že kopíroval/napádal produkty veľkých spoločností (Apple, Tinder) a v momente, keď ho zažalovali, išiel do médií, čo mu prinieslo želanú návštevnosť.

Keď sa chcel zoznámiť s druhými ženami, využil Tinder. Vadilo mu však, že je jedným z mnohých a tak si postavil vlastnú aplikáciu Shinder, ktorá sa správala presne ako Tinder s tým rozdielom, že v tejto aplikácii bol vedený len on sám. :)

V čase, keď sa stala hitom kniha Fifty Shades of Grey, vydal knihu s rovnakým názvom. Namiesto textu tam ľudia našli päťdesiat listov papiera, každý v inom odtieni šedej.

Jeho snom bolo stať sa autorom knižného bestselleru. Keď zistil, že prvé dve knihy mu trvalo napísať osem rokov a ani zďaleka nemali predaje na získanie titulu bestseller, rozhodol sa, že napíše knihu s názvom “What every man thinks about apart from sex”. V jej vnútri bolo dvesto prázdnych strán.

Tento titul sa stal štyridsiatou druhou najpredávanejšou knihou na Amazone a preložili ju do viacerých jazykov. Jednoducho crazy, crazy, crazy ☺

Jeho rady do života:

  • Vyskočte z vašej rutiny.
  • Vnímajte váš život ako experiment.
  • Zmeňte, upravte, alebo prerobte niečo čo už existuje.
  • Porušte pravidlá.
  • Spýtajte sa samých seba, ako môžete vytvoriť ešte väčšiu hodnotu?
  • Vyberte si nápad z nejakého iného odvetvia, inšpirujte sa ním a aplikujte ho na vaše odvetvie. Chodievajte na konferencie a výstavy, ktoré nie sú z vášho "fachu".

Desivá Sophia the AI robot

Sophiu ste už možno videli niekde na internetoch. Ak nie: je to humanoidný robot, ktorý chodí po konferenciách a ohuruje svojimi rečníckymi schopnosťami. Okrem toho je aj občanom Saudskej Arábie, čo je vôbec prvé oficiálne udelené občianstvo pre neživú vec.

Pre mňa bolo toto vystúpenie mierne hrôzostrašné. Kombinácia umelej inteligencie a ľudského vzhľadu na mňa nezapôsobila dobre. Viem, že umelá a veľmi pokročilá inteligencia je všade vôkol mňa, ale v kombinácii s ľudským “dizajnom” mi to jednoducho nešlo dohromady.

Sophia bola na scéne spolu s jej vývojárkou (Hanson Robotics). Tá vystupovala ako moderátor, ktorý Sophii kládol otázky. Jej odpovede na mňa pôsobili veľmi „slniečkarsky“ ako sa teší, že môže byť medzi nami; ako nám ona a iná AI pomôže a uľahčí náš život, atď. Jednoducho samé pozitíva. Véééěľmi podozrivé.

Po krátkom úvode dostal robot otázku misskovského typu: “Ako nám pomôžeš zlepšiť svet?" V tom momente sa Sophia zasekla a nerozdýchala to ani pri ďalších dvoch otázkach, a tak ju pani moderátorka ospravedlnila so slovami, že už má toho Sophia pre dnešok dosť. ☺

Brand Minds Sophia robot

Náročný Daniel Goleman

Uznávaný psychológ na konferencii hovoril o emočnej inteligencii. Úprimne, jeho prezentácie nemám žiadne poznámky, keďže hovoril veľmi odborne, takže moja pozornosť skončila na bode nula po zhruba desiatich minútach. Keď však skončil, dostal standing ovation, takže miestne publikum zaujal.

Keď som sa spýtal ľudí okolo mňa, ako sa im to páčilo, všetci boli unesení. Poznali však jeho tvorbu, takže sa k nim prihováral rovnakým jazykom.

Hlavná hviezda: Seth Godin

Marketingovému guru a autorovi mnohých knižných bestsellerov (Linchpin; Purple Cow; Outliers; Tribes; all Marketers are Liars) bol určený posledný slot. Pre mňa však nebol najzaujímavejším bodom programu. Ako rečník je naozaj výborný, ale jeho prezentácia na mňa nezapôsobila, keďže bola veľmi všeobecná a nedávala reálne príklady, ktoré som od neho očakával.

Dávka motivácie od neho:

  • Snažte sa byť niekým, kto bude chýbať (či už ako jednotlivec, alebo ako spoločnosť).
  • Prispôsobujte svoje zaobchádzanie rôznym ľuďom.
  • Pracujte kvôli zmene. Zmenili ste už niekoho/niečo?

V podstate bola jeho prezentácia veľmi podobná Robinovi Sharmovi.

Blahoželáme, dostali ste sa až na záver :)

Ak vás láka Bukurešť a sú vám blízke témy ako branding, leadership a marketing alebo máte radi dobré jedlo...
...odporúčam zaradiť konferenciu Brand Minds do svojho programu pre rok 2019.

Ohlásené mená na budúci rok: Grant Cardone, Hitendra Wadhwa, Brené Brown, Robert Caldini + na dve ešte čakáme.

Ozvite sa nám, ak pôjdete na budúci rok na Brand Minds. Zoberieme vás na výbornú kávu ☺