Menu

Ako na analýzu kľúčových slov?

S analýzou kľúčových slov sa už asi každý online marketér v nejakej súvislosti stretol. Ide o základný dokument pre SEO optimalizáciu, správnu tvorbu obsahu webu, Google Ads kampaní, linkbuildingu, externých publikácií... V zásade by teda mal byť zahrnutý v marketingovej stratégii každej firmy. Práve tento dokument poskytuje pohľad na to, ktoré kľúčové slová sú pre firmu relevantné a vyhľadávané cieľovou skupinou poskytovaného produktu alebo služby.

Načo je analýza kľúčových slov potrebná?

  • Pochopíte, čo vyhľadávajú zákazníci a aký je potenciál množstva vyhľadávania.
  • Vytvorenie / aktualizácia obsahu webu.
  • Vytváranie / aktualizácia obsahovej stratégie (sociálne siete, blogy, PR...).
  • Aktualizácia štruktúry webu.
  • Rozšírenie kľúčových slov pre PPC kampane.
  • Linkbuilding. SEO Analýza

Koľko trvá vytvorenie analýzy kľúčových slov?

Veľmi záleží na tom, s akým účelom analýzu vytvárate a v čom podnikáte. Taktiež je dôležité si uvedomiť, ako do hĺbky potrebujete ísť, ako ju potrebujete mať štruktúrovanú. Existujú analýzy, ktoré viete spraviť v priebehu niekoľkých hodín. Ich výpovedná hodnota však pravdepodobne nebude taká, ako keby ste jej venovali niekoľko desiatok hodín.

Ako vybrať kľúčové slová pre analýzu kľúčových slov

Je jasné, že štartovacia pozícia pri tvorbe analýzy kľúčových slov je pre každého iná. Je rozdiel, keď máte jednoproduktový eshop, alebo ste fungujúca firma s webovou stránkou a analytickými nástrojmi, ktoré vám môžu pomôcť. A možno ste analýzu kľúčových slov už pred niekoľkými rokmi robili.

V ideálnom prípade môžete ako zdroj na získanie kľúčových slov použiť tieto „nástroje“:

  • Vlastná hlava - Dôležité je premyslieť si, aký produkt poskytujete, s akými názvami sa spája a čo je s ním spojené.
  • Vyhľadávanie na webe a web - Pokiaľ máte na stránke vyhľadávanie, jednoduchým spôsobom z neho môžete získať pohľad na to, aké produkty, v akom množstve a akými frázami návštevníci vyhľadávali. Jednoduchým spôsobom môžete tieto dáta zbierať aj do Google Analytics. Na doplnenie slov môžete využiť aj štruktúru a texty na vašom webe, ktoré určite obsahujú dôležité slováa slovné spojenia.
  • Konkurencia - Inšpirácia konkurenciou nie je nikdy zlý tip. Prezrite si ich web, spôsob komunikácie... Pri tomto využijete aj Keyword Planner, ktorý spomeniem ďalej v článku.
  • Google Ads (Google Adwords) - Pokiaľ vám už beží kampaň, viete v nej zistiť, z akých kľúčových slov prichádzajú na váš web návštevníci.
  • Google Search Console (Webmaster Tools) - V tomto nástroji si viete pozrieť kľúčové slová, s ktorými sa váš web zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Taktiež ho môžete jednoducho spárovať s Google Analytics a mať tak všetky dáta v jednom nástroji. Viac informácií nájdete v návode na Google Analytics.
  • Ostatné nástroje - Viac v ďalšej časti.

Aké nástroje využiť na analýzu kľúčových slov?

Takýchto nástrojov je nespočetne mnoho. Samozrejme, každý z nich poskytuje mierne (a občas aj veľmi) odlišné dáta. Dôležitým faktorom je však to, ako vedia pracovať so slovenským jazykom. Nasledujúce nástroje nie sú ani z ďaleka všetky, ktoré môžete pri analýze využiť, napriek tomu, využitie nasledujúcich štyroch stačí na dôslednú analýzu.

To, ktoré nástroje potrebujete, závisí od toho, ako veľmi sa s dátami chcete pohrať. My využívame vždy všetky... Každý totiž ponúka mierne odlišné dáta. A my na ne chceme mať čo najkomplexnejší pohľad. :).

Čo so získanými dátami z predošlých krokov?

Do tohto momentu sme v zásade iba zbierali množstvo dát, ktoré môžu súvisieť s produktom. V tejto fáze však nastáva čas, keď musíte k samotnej analýze pristúpiť.

Najjednoduchší a najdostupnejší nástroj je Excel. Ak viete pracovať s funkciami a filtrovaním, využite to - prácu si výrazne zjednodušíte. V dátach sa určite nachádza množstvo slov, ktoré sú irelevantné, sú v cudzom jazyku alebo ide o preklepy. S dátami sa treba vyhrať. Prečistiť ich, kategorizovať podľa množstva vyhľadávaní a podľa jednotlivých kategórií. Čím poctivejšie k danému kategorizovaniu pristúpite, tým jednoduchšia bude práca s analýzou v budúcnosti.

SEE-THINK-DO-CARE model

Okrem kategorizácie nezabúdajte, že ľudia nevyhľadávajú v každej fáze nákupného procesu tie isté kľúčové slová. Existuje tzv. SEE-THINK-DO-CARE model. Tak ako sa k tomuto modelu prihliada v každej oblasti marketingu, malo by sa aj pri výbere kľúčových slov. Každý potenciálny zákazník rozmýšľa v jednotlivých štádiách inak. A teda vždy použije iné kľúčové slová. Myslite na to aj pri kategorizovaní vašej analýzy kľúčových slov.
See Think Do Care model Vo všeobecnosti môžete vidieť, že v prvých fázach nákupného procesu sa vyhľadávajú všeobecnejšie kľúčové slová, v neskorších fázach sa k nim dostávajú aj long-tailové výrazy. Napriek tomu, že long-tailové kľúčové slová sú menej vyhľadávané, vo väčšine prípadov sú aj menej konkurenčné. Aj z toho dôvodu určite zvážte cielenie práve na tieto výrazy.

Využitie kľúčových slov je všestranné. Nezabudnite však na to, že dnes už nemôžete vytvárať na každé kľúčové slovo vlastnú podstránku. Pokiaľ ide o synonymá a podobné výrazy, určite ich zahrňte do jednej stránky.

Ak potrebujete s analýzou pomôcť neváhajte nás kontaktovať.