Optimalizovať nemáte pre vyhľadávače, ale pre ľudí. Ako to spraviť, na čo sa zamerať a čomu sa vyhnúť?
Optimalizácia pre vyhľadávače má dva základné stavebné piliere, od ktorých sa odvíjajú ďalšie formy marketingu – on-page SEO a off-page SEO.
On-page SEO
Prvý pilier súvisí s vykonávaním zmien priamo na stránke, respektíve na serveri. Tieto zmeny delíme do kategórií technické – back end – a obsahové – front end.
Medzi technické patria hlavne faktory ako indexácia webu vo vyhľadávačoch, presmerovanie stránok, responzívnosť a rýchlosť načítania stránky.
Obsahová optimalizácia sa zameriava na to, čo vidia návštevníci buď priamo na webe, alebo vo vyhľadávaní. Zahŕňa to titulky, popisky, URL adresy, filtre, obrázky, pdf súbory a celkový obsah stránky.
Ak je web obsahovo relevantný vyhľadávaniu a používateľsky príjemný, návštevníci sú spokojní. Posielať spokojných ľudí na dobré stránky je filozofia a hlavný cieľ Google vyhľadávača aj jeho SEO algoritmov. Takže keď sú spokojní ľudia, je spokojný aj Google. Preto by sme stránku vždy mali robiť pre návštevníkov a nie pre vyhľadávacie roboty.
Off-page SEO
Druhým pilierom je zvyšovanie vašej popularity na internete, teda počtu iných stránok odkazujúcich na váš web. Off-page faktory rozdeľujem na social a referral.
Do social spadá aktivita na všetkých sociálnych sieťach, referral sú zase klasické spätné odkazy v rôznych katalógoch, fórach, článkoch a pod.
V minulosti platilo, že čím viac odkazov máme, tým je náš web populárnejší a umiestňuje sa na vyšších pozíciách vo výsledkoch vyhľadávania. Mnohí to však začali zneužívať a nakupovať tisícky spätných odkazov z nedôveryhodných stránok. Preto začal Google podobné stránky penalizovať a zaviedol nové pravidlá.
Pri budovaní odkazov sa zamerajte viac na kvalitu a rôznorodosť než na kvantitu.

Najdôležitejšie SEO faktory
Google nedávno odhalil top 3 faktory ovplyvňujúce jeho vyhľadávací algoritmus: spätné linky z kategórie off-page, obsah z kategórie on-page a tretí, najnovší faktor – Rank Brain. Ten môžete chápať ako relevanciu webu.
Rank Brain je systém od Google, využívajúci umelú inteligenciu, ktorý pomáha pri vyhodnocovaní relevancie stránok a ich zoraďovaní vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka nemu môže Google prinášať ľuďom čo najrelevantnejšie výsledky aj v prípade, že hľadaný výraz nie je v presnej zhode s danou stránkou. Rank Brain dokáže zistiť, aká fráza ma podobný význam a na základe toho zobrazí výsledky vyhľadávania.
Je však otázne, ako dobre funguje tento systém na slovenskom trhu. My zatiaľ odpoveď nepoznáme, no ak by ste mali lepšie informácie, neváhajte ich napísať do komentára pod článkom 🙂
Jednorazová SEO optimalizácia
V súčasnosti je SEO taká komplexná vec, že zastrešuje celý online marketing. Dokonca si dovolím tvrdiť, že jeho súčasťou je aj offline marketing a budovanie značky. Každá jedna maličkosť, ktorú spravíme na zvýšenie povedomia o našej značke či stránke, nám v konečnom dôsledku prinesie lepšie pozície vo výsledkoch vyhľadávania.
Napríklad, ak by sme nasadili reklamu do rozhlasu, na základe ktorej budú ľudia cez mobil hľadať „paravan interactive“, „paravan reklama“ či „paravan online reklamná agentúra“, je to silný signál pre Google, že ľudia poznajú náš brand a stránka tak získa vyššiu autoritu pri podobných hľadaniach.
Preto nie je možné robiť SEO jednorazovo. Ak by sme ho nechali ležať, znamenalo by to, že nerozvíjame firmu a môžeme to rovno zabaliť.
Dlhodobá SEO optimalizácia
Keď sa bavíme o pravidelnom updatovaní a držaní tempa, napadá mi ako príklad Facebook. Najväčšia sociálna sieť na svete musí neustále inovovať svoje služby a prinášať svojim klientom aj používateľom novinky, aby ich nestratila.
Verím tomu, že keby sa dnes Mark Zuckerberg rozhodol, že prestane napredovať, bola by len otázka času, kým by ho niekto prekonal.
Ak si teda ani Facebook nemôže dovoliť prestať optimalizovať svoje služby, tak pri malých firmách to platí dvojnásobne. A pri SEO optimalizácii je to rovnaké.
Prvý krok je audit. V ňom zistíte, čo je vlastne potrebné optimalizovať, kde sú silné a slabé stránky vašej firmy. Dôležitá súčasť je analýza kľúčových slov, ktorá vám pomôže pri tvorbe obsahu, PPC reklame a content marketingu.
Druhý je krok je zapracovanie chybných miest v rozhraní on-page. Optimalizácia zameraná na SEO poteší Google a optimalizácia UX poteší používateľov. Používateľská skúsenosť je dôležitá, pretože na neprehľadnom webe neskonvertujú a odídu ku konkurencii. Google teda uvidí vysoký bounce rate a vyhodnotí vás ako nerelevantných. Stránky s nízkou relevanciou mávajú aj nízke pozície.
Tretí krok je doladenie off-page faktorov, pričom on-page neustále kontrolujeme, analyzujeme a inovujeme. Ako som spomínal, pri budovaní spätných linkov musíte dbať na kvalitu. Odporúčam vytvárať články zamerané na slová z analýzy kľúčových slov – tie sú relevantne pre váš biznis a zároveň dostatočne zaujímavé pre čitateľov. Takéto články spolu s odkazom na váš web môžete distribuovať na rôzne relevantné weby pomocou platených a neplatených techník.

Firemné katalógy tiež nie sú úplne mŕtve a má zmysel získať si odkazy aj na nich. Stále však platí, že len na tých kvalitných a relevantných. Diskusie, fóra, guest blogy a ďalšie linkbuildingové kanály síce stále fungujú, ale musíte na ne ísť s rozumom.
Vďaka týmto technikám nezlepšujete len SEO hodnotenie vašej stránky, ale prinášate si referral návštevnosť a budujete svoj brand. Preto má zmysel robiť to pravidelne.
Ďalším krokom k vysnenému SEO je aktivita na sociálnych sieťach. Podľa nej sa hodnotí popularita stránky, takže prispieva aj k pozícii vo vyhľadávaní. Bez aktivity na Facebooku si už biznis v dnešnej dobe neviem predstaviť, ale odporúčam zapojiť aj Instagram a Youtube. Správa sociálnych sietí je ďalší nekonečný proces, ktorý pomáha SEO optimalizácii.
Preto je SEO dlhodobý proces a navyše takmer neustály.
Musím však priznať, že je dôležité poznať svoju konkurenciu a náročnosť vašich kľúčových slov. Ak je konkurencia slabá a vaša priorita je len byť na dobrých pozíciách, stačí vám dobrá on-page optimalizácia a modliť sa, aby konkurencia nezačala byť aktívnejšia 🙂
Updaty Google vyhľadávacieho algoritmu
Všetky updaty Googlu smerujú k jedinému cieľu – prinášať kvalitné a čo najrelevantnejšie výsledky vyhľadávania pre ľudí. Preto sa updatov boja práve firmy, ktoré v minulosti využívali black hat SEO praktiky a snažili sa zneužiť medzery v Google algoritmoch. Také zvyknú byť po update naozaj penalizované.
Odporúčam každému, kto by sa snažil oklamať Google, zamyslieť sa nad tým, či to má vôbec zmysel. Ste na prvých pozíciách, máte vysokú návštevnosť ale používateľom neprinášate hodnotu. Buď váš produkt neoslovuje správnu cieľovku, alebo máte neresponzívny web a začne vám stúpať bounce rate – miera okamžitých odchodov. Tie veľké návštevy vám nenakupujú a vysoká pozícia je vám na nič.
Ak ste však stránka možno na nižších pozíciách, ale razíte cestu kvality ako na strane produktu, tak na strane SEO, budete mať aj s nižším počtom návštev uspokojivý konverzný pomer. Podľa starej ľudovej múdrosti sa pravda vždy ukáže a je len otázkou času, kedy predbehnete svojich black-hat konkurentov.
Smutné je, ak ste v tom všetkom nevinne a SEO ste dali robiť pofidérnej agentúre, ktorá vás zaslepila vysokou pozíciou, ale použila na jej získanie nepovolené praktiky. Google update vám môže znížiť organickú návštevnosť na minimum a znepríjemniť podnikanie. Riešenie takého problému by bolo finančne aj časovo náročné, preto si radšej dvakrát preverte odbornosť vašej agentúry.

Ako dlho robiť SEO?
Na to neexistuje presná odpoveď. Našim klientom nenútime, aby robili SEO 7 mesiacov, 2 roky alebo 3 týždne. Odporučíme im, aby ho robili čo najdlhšie a konečné rozhodnutie necháme na nich. Je dôležité si uvedomiť, že SEO je súčasťou veľkého celku marketingových aktivít, ktoré prinášajú konečný efekt, až keď sa robia kvalitne, dlhodobo a komplexne.
V rámci SEO optimalizácie robíme klasifikačnú analýzu kľúčových slov, komplexný SEO audit s návrhmi ako ďalej pokračovať a čo je dôležité spraviť. Ďalej UX analýzu stránky, PPC reklamu, návrh tvorby obsahu na základe kľúčových slov a následnú distribúciu obsahu. S ňou je samozrejme spojené aj vytváranie kvalitných spätných odkazov.
Pri SEO optimalizácii je kľúčová spolupráca
V našej brandži je najdôležitejšia práve aktívna spolupráca klienta a agentúry. Napríklad, klientovi vysvetlím, že je veľmi dôležité zbierať online referencie od zákazníkov a pozitívne to ovplyvňuje SEO jeho stránky, mal by sa tým riadiť. Keď sa na referencie vykašle, je ťažké dosiahnuť spolu dobré výsledky.
V paravane sa klientom snažíme poradiť aj v oblastiach, ktoré nesúvisia priamo s našou prácou. Aj najlepšie dotiahnutá a optimalizovaná PPC reklama nebude nikdy fungovať, ak je samotný produkt zlý alebo stránka odfláknutá či neresponzívna. V online marketingu totiž všetko súvisí so všetkým a tak sa k tomu musíme postaviť.
Základ je kvalitný produkt a dobre optimalizovaná stránka. To znamená SEO a UX optimalizácia. Ak je táto časť splnená, všetky ďalšie formy online reklamy budú efektívnejšie. AdWords reklama bude získavať vyššie skóre kvality a tým pádom bude lacnejšia. Reklama na mobilných zariadeniach bude fungovať, pretože web bude plne responzívny. Content marketing prinesie zákazníkov s vyššou mierou konverzií. A konečne, stránka sa začne zobrazovať na vysokých pozíciách vo vyhľadávači a prinášať kvalitnú návštevnosť.
Lenže toto všetko je práve dlhodobá záležitosť. Na jej konci stojí zvýšenie povedomia o značke, viac spokojných zákazníkov a v konečnom dôsledku aj vyšší zisk. Preto je potrebné mať poriadnu dávku trpezlivosti.
Robíte si SEO sami alebo si najímate odborníkov? Napíšte nám do komentára a radi vám poradíme 🙂