Menu

Ako blogovať? Ako začať písať blog a ako si vybrať správne témy

Blogovanie dnes už nie je to, čo bývalo. V minulosti blogovali predovšetkým ľudia, ktorí chceli na internete zdieľať svoje názory, príbehy či myšlienky. Dnes blogujú skoro všetci. Či už ide o dobrodruhov, ľudí s nejakým hobby, alebo o firmy.

Prečo a ako blogovať?

Či už ste osoba, ktorá má záľubu v písaní, alebo firma, ktorá chce cez blogové príspevky pritiahnuť na web viac zákazníkov, všetci sa snažíme o jedno: Aby sa naše texty dostali k ľuďom, ktorí o nás ešte nepočuli.

Ako je možné niečo také dosiahnuť?

  • Zaujímavým obsahom, ktorý je často zdieľaný na sociálnych sieťach.
  • Tvorbou článkov, ktoré sa vo vyhľadávaní v Google umiestnia na vyšších pozíciách ľahšie ako produktová stránka.
  • Vytvorením obsahu s pridanou hodnotou, ktorým si e-shop buduje vzťah so zákazníkom a zároveň si vytvára prirodzenú autoritu v odvetví a zároveň branding.

Firma by mala mať blogovú sekciu nielen z hľadiska SEO, ale aj pre posilnenie svojho brandu. Väčšina firiem využíva blog ako jeden z kanálov, prostredníctvom ktorého môže komunikovať so zákazníkom. Cieľom tejto marketingovej techniky je zaujať a udržať pozornosť zákazníka vďaka kvalitnému obsahu.

Veľa ľudí si dnes rado prečíta najprv recenziu, porovnanie produktov alebo iné zaujímavé informácie na blogu, a až potom si produkt kúpi. Aj preto je tvorba vlastného obsahu na webe veľmi dôležitá.

Kvalitný blogový článok nevznikne len otvorením Wordu

Čím dôkladnejšie sa pripravíte, tým bude písanie blogového článku ľahšie - a prinesie viac ovocia. Nemá zmysel púšťať sa bezhlavo do písania, pokiaľ daná téma nikoho okrem autora nezaujíma.

blog písmenká
Nemali by ste preto zabudnúť na:

1. Výber témy

Touto činnosťou by malo začať každé písanie blogového príspevku. Bez správne zvolenej témy nebudete mať blogom koho osloviť. Spôsobov, ako vybrať tému je množstvo. Písať môžete o produktoch aj o službách. Oveľa efektívnejšie je však nepropagovať iba svoje portfólio, ale snažiť sa návštevníkom ponúknuť pridanú hodnotu.

Akým spôsobom? Ak máte kamennú prevádzku, určite poznáte množstvo otázok, ktoré vášho klienta trápia. Ak prevádzku nemáte, nezúfajte. Množstvo ľudí rieši svoje problémy a otázky práve na internete. Môžete skúsiť pozrieť rôzne diskusné fóra, skupiny na Facebook-u, či Google. Aj ten Vám pri písaní kľúčového slova do vyhľadávania “našepkáva” s podobnými vyhľadávanými výrazmi.

2. Výber kľúčových slov

Bez správne zvolených kľúčových slov sa nemáte šancu zobrazovať vysoko vo výsledkoch vyhľadávania a získať tak neplatenú návštevnosť. Jedným z pomocných nástrojov môže byť [Keywords Planner] (https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/) od Google. Týchto nástrojov je však viac, či už Keyword Tool, Marketingminer, KW Finder alebo Buzzsumo.

Na začiatok vám však určite bude stačiť už spomínaný Keywords Planner. Viac informácií o výbere kľúčových slov nájdete v našom článku.

Ako napísať pútavý článok

Ďalším dôležitým krokom je vytvorenie pútavého obsahu. Ten začína nadpisom.
Možností, ako vytvoriť titulok, ktorý zaujme, je viacero. Ak práve nepatríte medzi vyskillovaných copywriterov, trochu som sa vám to rozhodol uľahčiť a prinášam základné šablóny, ktoré vám zlepšia CTR a zároveň pomôžu s kostrou článku:

Zoznam: [počet] + [prídavné meno] + [vec] + [sľub]
Napriek tomu, že to vyzerá zložito, je to veľmi jednoduché a zároveň to ľudia majú radi. Takýto obsah sa často na sociálnych sieťach zdieľa.
Príklad: 10 najlepších hamburgerov, ktoré ste ešte nikdy neochutnali

How to: [Ako] + [riešenie problému] + [benefit]
Jednou z možností je ponúknuť čitateľom pomoc pri probléme. Však koho sa dnes nebojíte spýtať na čokoľvek? Google. Zákazníkom to pomôže a zároveň do článku viete vložiť vaše produkty.
Príklad: Ako opraviť opraviť oškretý lak na aute a ušetriť peniaze

Kontroverzný článok: [Prečo] + [kontrovezná téma]
Články s kontroverznou tematikou vedia pritiahnuť pozornosť. Okrem toho majú ľudia tendenciu sa k nim aj pomerne často vyjadrovať, takže na sociálnych sieťach získate väčší počet interakcií, a teda vyšší organický dosah.
Príklad: Prečo ľudia priberajú z raňajok?

Rozprávanie príbehu: [Ako] + [príbeh]
Príbeh firmy, rozhovor so zákazníkmi, článok o tvorbe nového/špecifického produktu… Hlavné je zaujať a vytvoriť vzťah medzi firmou a zákazníkom.
Príklad: Ako som precestoval celý svet

V tomto prípade však treba dávať pozor na zavádzajúce titulky, tzv. clickbaity. Tie vedia čitateľa navnadiť na kliknutie, ale ak sa v článku nedozvie, čo očakával, môžu ho odradiť od ďalšej návštevy webu.

Nezabudnite, že ľudia neklikajú na obsah článku, ale na jeho nadpis!

V zásade by ste sa v dnešnej dobe mali držať dlhších článkov. V minulosti stačilo vytvoriť krátky obsah a bloger mal vystarané. Pokiaľ sa však chcete dnes zobrazovať vo vyhľadávaní na popredných pozíciách, odporúčam písať články s 1000+ slovami. Vyskúšajte si to, nie je to málo, a nie vždy sa to dá. Z tohto dôvodu je preto niekedy lepšie napísať kratší obsah s pridanou hodnotou ako tisíc-slovný žvást, ktorý nikoho nezaujíma.

Článku tiež prospeje, keď budete:

  • text oddeľovať do krátkych odsekov (max cca 100 slov) s podnadpismi.
  • odseky oddeľovať vizuálne (obrázky, gify, meme, infografiky, videá... záleží od odvetvia a spôsobu komunikácie). Text nezabudnite formátovať.
  • robiť všetko preto, aby ste nemali gramatické chyby. :) Ak nemáte editora, dajte text aspoň niekomu prečítať. Chyby nájde ľahšie.
  • písať pre ľudí, nie vyhľadávače. Nepreoptimalizujte článok s kľúčovými slovami.
  • mať pútavú titulnú fotku.

Keď máte článok hotový, dajte ho na korektúru. Firma predsa nemôže publikovať článok s neucelenými myšlienkami, či gramatickými nedostatkami.

cedulka_kde_ako_kedy

Dajte o článku vedieť

Článok nestačí iba publikovať. Nesmiete sa spoliehať iba na organickú návštevnosť ani v prípade, že web je optimalizovaný a chodí naň pomerne dosť ľudí.

Publikujte ho na všetkých sociálnych sieťach, ktoré používate. Sponzorujte ho. V prípade, že v článku spomínate inú firmu, dodávateľa, nezabudnite mu článok zaslať. Ak sa mu bude páčiť, je veľká šanca, že ho sám zozdieľa.

Článok taktiež spomeňte pri produktoch, ktorých sa týka. Buďte aktívny tam, kde hľadajú vašu pomoc, či už je to fórum, iný blog, poradňa...

Jednou z možnosti ako jednoducho dostať článok k čitateľom je využitie natívnej reklamy. Túto službu ponúkajú na slovenskom trhu napríklad Contentango a Strossle. Pokiaľ teda nemáte dostatočné veľké publikum, práve oni vedia doručiť váš redakčný obsah k publiku, ktorého môže zaujímať.

Aby som to zhrnul:

  • Majte SEO optimalizovaný web.
  • Zdieľajte blogový príspevok na sociálnych sieťach. Ak môžete, sponzorujte ho.
  • Článok pošlite každému, koho v článku spomínate.
  • Pridajte ho do newslettera.
  • Nezabudnite na článok pri vašom linkbuildingu.
  • Spomeňte článok na relevantných blogoch a fórach.
  • Odpovedajte na stránkach, kde sa zaoberajú vašou tematikou.

Dávajte si však pozor - ľuďom by ste mali odkazom na váš článok predovšetkým pomôcť, nie ich spamovať. To by mohlo mať presne opačný efekt ako očakávate.

Merajte výsledky

Tým, že ľudia článok čítajú, vaša práca nekončí. V tom prípade, musí prísť na rad webová analytika. Bez toho, aby ste vedeli, ktoré články ľudia čítajú a z ktorých zdrojov prichádzajú, sa nebudete vedieť efektívne posunúť ďalej. V prípade, že budete mať tieto informácie k dispozícii, budete môcť efektívnejšie zdieľať a distribuovať váš obsah aj v budúcnosti.

písací stroj

Články a externá spolupráca

Áno, písanie blogu zaberie určitý čas. Ak ho nemáte, blogový príspevok nemusíte písať vy. Nie každý má predsa talent na písanie. Copywriteri vedia témy spracovať tak, aby mali pre čitateľa pridanú hodnotu.

Určite pre vás bude dôležité, aby bol článok napísaný v súlade s vašimi predstavami. Chybou však často býva, že sa ich copywriter dozvie až po napísaní článku. S tým prichádza nespokojnosť na oboch stranách a predlžovanie termínu dodania textov. Vyhnete sa tomu však jednoducho.

Svoje očakávania si nastavte vopred a odkomunikujte ich copywriterovi. Ušetrí vám to čas a nervy. :)

Najdôležitejšie informácie, ktoré by ste mali copywriterovi poskytnúť pri začiatku spolupráce:

  • všetky dostupné dáta, informácie o produkte a jeho fotky,
  • dĺžka a účel článku,
  • cieľová skupina čitateľa,
  • čo chcete článkom dosiahnuť.

Keď vám copywriter text odovzdá, prečítajte si ho. Ak vám v ňom niečo chýba, navrhnite úpravy. Dajte mu spätnú väzbu, ktorá zjednoduší vašu budúcu spoluprácu.
Z vlastnej skúsenosti vieme, že „naladiť sa na spoločnú vlnu“ nie je jednoduché a určitý čas to trvá. Výsledný efekt však bude stáť zato.

Záver

Dúfam, že vás článok motivoval začať s vaším firemným alebo osobným blogom. Ide predsa o ďalší predajný kanál, cez ktorý môžete získať želanú návštevnosť, konverzie a predaje.

Nezabudnite, že obsah má byť v prvom rade pre ľudí a nie pre váš prospech. Len tak si budete môcť so zákazníkom vytvoriť vzťah, ktorý môže mať v konečnom dôsledku efekt aj na vaše tržby.

V prípade, že potrebujete s firemným blogom pomôcť, neváhajte nás kontaktovať.