Menu

Vrcholy Marketing Festivalu a online trendy roku 2018

V novembri sa v Prahe konal už 5. ročník najväčšej, a dá sa povedať, že aj najlepšej digitálnej marketingovej konferencie v strednej Európe: Marketing Festival. Síce neskôr, ale o to podrobnejší report vám prinášame. Dokonca si môžete pozrieť aj pár prednášok.

Verte nám, po prečítaní sa budete cítiť, akoby ste tam už boli. Ak nie, vrátime vám peniaze :)


Rok zmien

Prvé tri ročníky sa konali v Brne a dali pomyselnú latku kvality naozaj vysoko. Štvrtý sa presunul do Ostravy a bol opäť iný. Zmenil sa nielen priestor. V Brne to bolo divadlo so svojou neopísateľnou atmosférou, v Ostrave industriálna hala, a teraz pražské Kongresové centrum. Zmenila sa aj dĺžka festivalu. Z troch dní sa stali dva, z ktorých bol len jeden venovaný prednáškam svetových evangelistov digitálneho marketingu.

Nostalgicky spomínam na prvé ročníky, kde 4 dni celé Brno žilo konferenciou. Všade ste mohli stretnúť ľudí z odboru. Pred divadlom bolo vidieť, že sa koná niečo veľké. Žiaľ, toto je časť, ktorá sa v Prahe nepodarila. Konferencia bola v obrovskom kongresovom centre, kde sa vošlo 1 700 návštevníkov sledujúcich veľké pódium a projekcie. Keď ste však opustili budovu, ani ste nevedeli, že sa nejaká konferencia koná.

Predskokani hlavného programu: AdWords a Alza

Pred prednáškami náš čakali workshopy. Tu sme sa s kolegom Rolandom rozdelili a každý šiel čerpať nové informácie na inú tému. Roland sa šiel pozrieť, ako spravuje Alza svoje sociálne siete. Verte-neverte, my v paravane to podľa workshopu nerobíme vôbec zle. V Česku môžu byť radi, že nemajú FB Prieskumníka :)

Ja som sa snažil pochopiť scripty v Google AdWords za 6 hodín. Nakoniec to trvalo dlhšie, ale script si aj tak nedovolím napísať. Pointou skôr bolo chápať, čo sa v jednotlivých častiach deje a kde v kódoch hľadať informácie.

Workshop Marketing festival 2017

O čom sa hovorilo?

1 deň, 9 speakrov (z nich 3 najlepší boli už na predošlých ročníkoch). Toto stálo za to:

Rand Fishkin, známy SEO guru z MOZ na tému: The Invisible Giant that Mucks Up Our Marketing.

SEO nie je len o organických textových výsledkoch. Sú to aj výsledky v obrázkoch (až 22%, máte ich pomenované správne?), na YouTube (3,6%) či v mapách (1,2%). Treba sa zamýšľať nad tým, čo používatelia skutočne hľadajú, keď do Google zadajú svoj výraz, a byť aktívny na viacerých platformách, ktoré majú silu práve v organických výsledkoch.

Fishkin v prezentácii tiež poukázal na niekoľko faktov, predsudkov a mýtov, ktoré zle nastavia naše očakávania. Toto je pár z nich:

  • Investície musia byť merateľné.
  • Použité marketingové kanály musia byť vždy ROI pozitívne.
  • Investície do PPC aj SEO musia byť rovnaké.
  • Content marketing znamená, že uverejňujete obsah len na svojej stránke.

V druhej časti sa venoval práve umiestneniu obsahu. Zdôrazňuje, že ak chceme svoj nový obsah dostať v organike vyššie, mali by sme to robiť cez médiá, ktoré majú v Google vysokú autoritu. Hovoríme o: Quora, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Reddit alebo SlideShare. Tieto domény dostávajú najväčší priestor v organických výsledkoch Google, takže ak svoj obsah umiestnite práve sem a prelinkujete ho na svoj web správne, pomôže vám to.

Rand Fishkin - The Invisible Giant that Mucks Up Our Marketing from Marketing Festival

Kim Goodwin: Right Research, Right Value

Kim Goodwin sa vo svojej prezentácii venovala prieskumom. Tie:

  • Získavajú fakty.
  • Sú nepoužiteľné pri predvídaní správania používateľov.

Príklad: prezidentské voľby v USA. Podľa prieskumov by vyhrala Hillary Clinton so 71,4 %. Všetci však vieme, ako to dopadlo.

Riešenie: Pozerajme sa na všetky atribúty prieskumu: Aké otázky sa pýtame? Aká je naša vzorka? Kladieme otázky správnym spôsobom? Nechce nám respondent povedať aj niečo iné?

Podľa Kim Goodwin stačí na identifikáciu základných problémov 6-20 respondentov. Plne s ňou v tomto tvrdení súhlasím. S týmto počtom vieme pracovať aj pri nákupných či rozhodovacích procesoch.

Kim Goodwin – Right Research, Right Value from Marketing Festival

Joe Wade o tom, aké sú emócie dôležité

Nie všetky kampane musia byť na prvý pohľad uveriteľné. Stačí vzbudiť diskusiu na danú spoločenskú tému. Negatívne hodnotená kreatíva v prvých prieskumoch môže pokojne fungovať viac ako zaužívaný koncept.

Príklad: Kampaň Puppymonkeybaby mala v prieskumoch pred odvysielaním z pohľadu hodnotenia a názoru používateľov veľmi zlé čísla. Skončila ako jedna z najlepších odvysielaných reklám počas SuperBowl 2016. Reklama nie je len o komforte a istote zaužívaného konceptu kreatívy, ktorý tu už bol a niekoľkokrát fungoval, ale aj o odvahe riskovať, a o to viac zaujať.

Joe wade - We Must Scare Our Clients from Marketing Festival

Avinash Kaushik a AI

Hviezda fetivalu, Avinash Kaushik venoval svoj priestor strojovému učeniu a umelej inteligencii, ktorá sa stáva súčasťou našich životov.

Avinash Kaushik: AI and Machine Learning #mktfest #paravani #paravaninteractive

Príspevok, ktorý zdieľa paravanisti (@paravansk),


Na začiatku popisoval svoje obavy z príchodu AI, ktoré mal asi pred dvoma rokmi. Postupne sa však viac zaujímal o to, ako práve umelá inteligencia pomáha zlepšovať naše životy. Použil na to jednoduché príklady, ako je triedenie fotografií, ktoré je už dlhšie dostupné v cloudoch. Alebo v zdravotníctve, kde sa pri analýze RTG snímkov vďaka AI skrátil čas z 30 až 60 minút na 15 sekúnd.

Ako s umelou inteligenciou zarobiť?

Stále platí, že 20 % návštevníkov e-shopu generuje 75-80 % jeho zisku. Preto je potrebné pozerať sa na ich správanie. Už pri ňom získavame veľké množstvo dát, z ktorých vieme spracovať len zlomok. Práve tu nastupuje umelá inteligencia.

Pri spustených kampaniach zvyčajne optimalizujeme na základe max. 5-6 signálov. AI ich dokáže vyhodnotiť až 3 000. Je len logické, že systémy, ktoré s ňou spolupracujú, vedia na ich základe lepšie vyhodnocovať a rozhodovať o zmenách. Preto v je tu výzva na rok 2018: Začnime AI viac využívať aj v biznise!

Menšia zaujímavosť: Avinash mal ako jediný zahraničný rečník slajdy z českých serverov. Žiaľ, Avinash nedáva práva na zdieľanie jeho prezentácie. V zaplatených videách si však môžete pozrieť celú jeho prednášku. Odkaz na záznamy z prednášok nájdete na konci článku.

Hoffman a ignorantskí mimozemskí marketéri

Prednáška Boba Hoffmana: Marketéri sú z Marsu, spotrebitelia z New Jersey naplno rozvíjala myšlienku, ako dnešní marketéri podceňujú správanie spotrebiteľov. Kým spotrebitelia chcú celý nákupný proces absolvovať čo najjednoduchšie, práve marketéri sú schopní všetko skomplikovať.

Samotní spotrebitelia demonštrujú, že väčšinou nemajú záujem aktívne reagovať s obsahom inzerenta.

Príklad: kliknutia na banery. Podľa dát z Google sa viac ako 50 % banerov nedostane používateľom do viditeľnej časti prehliadača. Takže ich vlastne nevidia. Podľa Boba sa zákazníci o brand nezaujímajú. Toto tvrdenie zakladá na tom, že sa marketéri musia ľuďom pripomínať, aby si nakoniec kúpili ich produkt.

Veľmi silná myšlienka Bobovej prezentácie: Cielime na zlé cieľové skupiny. Či už na príliš malé s prehnanou špecifikáciou alebo na príliš mladých zákazníkov, pričom sa vynecháva skupina 50+. Čo je fatálny omyl. V USA práve táto skupina zodpovedá za viac ako 51 % všetkých nákupov.

Bob Hoffman - Marketers Are From Mars, Consumers Are From New Jersey from Marketing Festival

Shailin Dhar, Praneet Shara a monetizácia internetu

Shailin Dhar a Praneet Shara hovorili o defraudácii reklamy. Popisovali jej vznik: V momente, keď je za reklamu zaplatené, ale jej obsah nie je doručený konečnému používateľovi. Celé je to spôsobené tým, že weby nenavštevujú len ľudia, ale aj roboty, prípadne je návštevnosť vyvolaná softvérom.

Ide o dosť hrozivé čísla. Ročne je zdefradovaných cca 8,2 miliardy dolárov, ktoré sú investované do reklamy. Pritom sa za rovnaké obdobie použije 169 miliónov dolárov na boj proti týmto technikám.

Shailin dhar – Fighting Ad-Fraud: Understanding Monetization of the Internet from Marketing Festival

NEURO dr. Bradleyho Vinesa

Neuroveda a kreativita. Táto prednáška sa obsahovo kryla s “We Must Scare Our Clients” od Joea Wadea. Vines však tvrdí, že medzi medzi emocionálnou a racionálnou reklamou nie je výrazný rozdiel.

V prezentácii sme videli ukážku výskumu na už spomenutej reklame Puppymonkeybaby. Tá bola od 63 % respondentov označená za čudnú a nepáčila sa im. Pritom je táto reklama najtweetovanejšou reklamou Superbowlu v roku 2016. Prvotná verzia reklamy bola upravená pomocou výskumu postaveného na neurovede. Tu sa sledovali EEG aktivity respondentov (mozgové elektrické vlny). Na základe tohto výskumu bol spot zostrihaný, čím sa podarilo dosiahnuť vyššiu efektivitu. Samotná reklama zdvihla predaje nápoja o 34 %.

Ak ste na tohtoročnej konferencii neboli, odporúčam zakúpiť aspoň videozáznam z prednášok. Stojí za to.

Marketing Festival 2018 má čo robiť...

Marketing Festival 2017 #mktfest #paravaninteractive

Príspevok, ktorý zdieľa Peter Rehanek (@prehanek),

…aby si kvalitu programu udržal. Latka festivalu je stále veľmi vysoko. Tá je však nastavená už od prvého podujatia v Brne a podliezaná zatiaľ nebola :)