Menu

Veľká zmena v Google reklamách

Odteraz budeme o čosi menej zahltení reklamou. Ako táto zmena ovplyvní AdWords kampane?


V druhej polovici februára Google oznámil obrovskú zmenu, ktorú hneď aplikoval na celom svete. Už nezobrazuje reklamy v pravom stĺpci výsledkovej strany (Search Engine Results Page - SERP). Dnes, mesiac od zmeny, je vyhľadávanie upravené vo všetkých krajinách a jazykoch.

Google testoval podobnú vec aj v roku 2010, keď ešte boli v rozhraní AdWords zariadenia rozdelené na desktopy, tablety a mobily. Zisťoval, či môžu reklamy na tablete vyzerať rovnako ako na mobile. Ale tablety boli veľkým sklamaním, ich trh nerástol ako sa očakávalo a čoskoro ich prevalcovali mobily.

Preto sme mali štyri roky zjednotenú kategóriu reklám desktop + tablet a mobilné kampane sa optimalizovali zvlášť.

Všetky zmeny pokope

Odteraz uvidíte obsah v pravej časti obrazovky len v niektorých prípadoch. Svoje miesto si tam nájdu tzv. Knowledge Panels, teda rýchly súhrn najdôležitejších informácií k hľadanému výrazu,

screenshot knowledge

a Product Listing Ads - reklamný formát, ktorý na Slovensku zatiaľ nefunguje. Najbližšie ho môžeme vidieť v Česku.

screenshot product listing zdroj

Namiesto zrušeného priestoru dostanú inzerenti štvrtý riadok sponzorovaných výsledkov v hornej časti stránky. Tento sa začal objavovať asi tri týždne pred oficiálnym ohlásením zmeny, a tak si rôzne blogy po celom svete hľadali vlastné dôvody.

Väčšinou nadávali, že Google zabíja organické výsledky a chce zase len zarobiť na inzerentoch. V prechodovom období bolo totiž skutočne veľa reklám – štyri na vrchu, tri na spodku a štyri na boku, dokopy až jedenásť sponzorovaných výsledkov. Teraz sa počet znížil na miernejších sedem.

Musíme povedať, že sme novinku testovali a štvrtý riadok prináša naozaj dobré výsledky.

Dopad môže byť brutálny

Dôsledkom tejto jedinej zmeny môže byť hneď niekoľko podstatných vecí:

  • Ceny za reklamy na prvých priečkach vzrastú. Za to môžu sčasti inzerenti, ktorí v panike a strachu zo straty pozície navýšia budgety.

  • Horné priečky obsadia kampane smerujúce na stránky optimalizované pre mobil, pretože sú v očiach Googlu lepšie hodnotené.

  • Spozorujeme nárast organických návštev. V minulosti zaberali reklamy viac než 80% všetkých prekliknutí z vyhľadávania. Ak človeka teraz nezaujmú sponzorované odkazy, prejde priamo na organické výsledky.

  • Ľudia klikajú stále rovnako. A to znamená, že štyri odkazy sú teraz klikané dokopy toľko, ako v minulosti desať odkazov. Najviac sa to odrazilo na treťom riadku, ktorý získava až dvojnásobné CTR.

  • Desktopové, tabletové či mobilné vyhľadávanie sa zjednotilo, menia sa len pozície reklám a organických výsledkov.

Podobné novinky prinášame pravidelne a môžu končiť priamo vo vašom maile. Stačí nám ho napísať :)