Menu

V jedinej kampani máme 200 000 kľúčových slov – toľko, ako celá slovenčina. Prečo?

Bežne sa PPC kampane robia so stovkami či tisíckami kľúčových slov. Stovky tisíc je výnimočný stav. Ako sa nám to podarilo?
Slovenčina má naozaj 200 000 slov. Potvrdzuje to aj Jazykový ústav Ľudovíta Štúra. Kampaň pre jedného z našich klientov ich má toľko isto. Začneme zo širšia.

Ako fungujú PPC kampane?

Možno to vyznie čudne pri tomto nadpise, no naozaj nejde o to, mať čo najviac slov v kampani. Ide o to mať čo najviac relevantných slov – čiže slov a fráz, ktoré bude užívateľ v súvislosti s produktom hľadať a slov, ktoré si Google s produktom spojí.

Keď užívateľ niečo googli – napríklad „čerstvé kvety“ – Google sa pozrie do svojho kufríka s inzerentmi. Je niekto, kto chce zobraziť reklamu pri takomto vyhľadávaní? Hej? A hneď tri firmy? Google teda zobrazí ich reklamu tomu, kto hľadá ich produkt. Jednotlivé reklamy zoradí podľa toho, kto koľko platí za zobrazenie.

Ako vieme, čo bude hľadať užívateľ?

Nuž, sme marketéri. Je našou prácou rozumieť mysleniu spotrebiteľa. Musíme vedieť, ako spotrebiteľ používa digitálne kanály – ako nakupuje, ako vyhľadáva. Okrem toho testujeme všetko, čo sa dá. Google reklamná kampaň po spustení nezostane nikdy len tak bežať. Celý čas monitorujeme a vyhodnocujeme jej výkon. Keď nám napadne niečo nové, okamžite to testujeme a zmeriame výsledky.

A aj keď príklad s čerstvými kvetmi vyzerá jednoducho, je takmer isté, že na slovo „kvety“ bude chcieť zobraziť reklamu príliš veľa firiem. To zdvíha cenu zobrazeni, preto musíme hľadať špecifickejšie slová či frázy. Napríklad „čerstvé kvety Pezinok“ alebo „donáška čerstvých kvetov domov“.

Ako vieme, či Google správne pochopí klientov produkt?

Google vyhodnocuje relevanciu na základe toho, čo o vás vie – teda toho, čo máte na webe. A ak predávate kvety, Google nebude vašu reklamu zobrazovať na slovo „pohonné hmoty“, ani keby ste mu zaplatili 100 € za zobrazenie. Až kým nenájde na vašom webe nejakú zmienku o pohonných hmotách ☺

Platí viac slov = lepší zásah?

Mať 200 000 slov v kampani neznamená, že naša reklama sa zobrazuje na každé slovo zo slovníka. V kampaniach napríklad definujeme aj takzvané negatívne frázy – také, pri ktorých sa naša reklama zobrazovať nemá. Tých býva spravidla omnoho viac ako tých pozitívnych.

Databáza negatívnych fráz sa buduje preto, aby klient nevyhadzoval peniaze von oknom na nerelevantných užívateľov, ktorých jeho produkt nezaujíma.

Navyše, slovenčina skloňuje. Do databáz ku kampaniam tak musíme pridávať aj vyskloňované slová. Napríklad „kytica čerstvých kvetov“. A musíme myslieť aj na hrubice – reklamu teda cielime aj na „kitica čerstvích kvetov“ ☺ Veľa slov v kampani preto neznamená generické cielenie – znamená to veľmi, veľmi precízne cielenie.