Menu

Ultimátny zoznam marketingových trendov, na ktorých zarobíte v roku 2017

Ak vás už nebaví čítať dvanásty článok o marketingových predpovediach na rok 2017, tak ste na správnom mieste. My sme si ich prešli a dali sme pre vás dokopy zoznam marketingových trendov, na ktorých môžete tento rok zarobiť.


Mobily a sociálne siete

O mobiloch nepochybne čítate v marketingových článkoch už dávno. Prečo sú nimi marketéri fascinovaní a posadnutí? Pretože sú nimi fascinovaní a posadnutí ľudia. Na mobiloch trávia viac času ako na počítačoch.

Zamyslite sa nad tým, čo to pre vás znamená. Kontrolujete vašu stránku iba na počítači? Ak áno, tak pravdepodobne ignorujete pohľad väčšiny návštevníkov vášho webu.

podiel digitalnych medii mobily vs desktopy

Prečo v bode o mobiloch spomíname aj sociálne siete? Pretože sociálne siete dominujú užívateľskému správaniu na mobiloch. Čo robíte na mobile vy? My trávime väčšinu času na Facebooku, Instagrame, YouTube alebo si píšeme s kamarátmi a známymi.

Ako to môžete využiť? Sústreďte sa na veci, ktoré na mobile vyzerajú dobre. Ak nemáte responzívnu webovú stránku, komunikujte inak ako cez váš web.

Prispôsobte komunikáciu so zákazníkmi ich zvykom. Nečakajte, že sa oni budú prispôsobovať vám. Oslovte ich tam, kde trávia čas.

Každá z týchto sociálnych sietí ponúka firmám možnosti na komunikáciu so zákazníkmi. Máte aktívnu Facebook fanpage? Pridávate fotky a obrázky na Instagram? Nahrávate videá na YouTube? Sociálne siete sú miesta, kde máte “mobilnosť” aj pozornosť zákazníkov k dispozícii. Zamyslite sa nad tým, ako ich môžete využiť vo svoj prospech.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

Video

Druhý trend, ktorý sa ozýva zo všetkých kútov marketingu. O 2015 aj 2016 sa hovorilo ako “rokoch videa”. Prečo ho teda spomíname aj v trendoch na rok 2017? Pretože rast videa bude pokračovať aj tento rok.

Predpokladá sa, že v roku 2017 bude video tvoriť 69 % dát prenesených cez internet. V roku 2020 sa očakáva, že toto číslo bude až 82 %. Video sa postupne stáva novým komunikačným štandardom.

video traffic objem prenesenych dat cez internet video 2017 2020

Existujúce sociálne siete postupne video integrujú do svojho obsahu. Nové sociálne siete na videu za posledné roky rastú (napr. Snapchat, Musical.ly alebo dnes už mŕtva sieť Vine). Pre generáciu Z (narodení približne v rokoch 1995 – 2005) je komunikácia formou videa úplne normálnou a prirodzenou. Na nás ( tých starších) je, aby sme sa tomuto trendu prispôsobili a vyťažili z neho.

Dobrá správa je, že nejaké skúsenosti s videom máme. Televízne reklamy poznáme a sledujeme už dlhé roky. Ak máte svoj vlastný biznis, možno ste o reklame v telke snívali, no nikdy ste na ňu nemali stovky tisíc eur. Mám pre vás dobrú správu.

Na Facebooku si dnes môžete takúto reklamu kúpiť za 10 EUR. Dokonca uvidíte, koľko ľudí si vaše video pozrelo a aj to, aký dlhý úsek si pozreli. Informácie, ku ktorým by ste sa pri TV reklame nikdy nedostali. A že tvorba videoreklamy trvá dlho, je drahá a náročná? Kvalitnej, plánovanej a hranej určite áno. Ale existujú alternatívy, ktoré môže vyskúšať každý.

Napríklad live video. Vysielanie naživo, tak ako to poznáte z televíznych novín, len je robené cez mobil a vysielané na stanici Facebook alebo Instagram.

Pri live videu nikto neočakáva dokonalý obraz a prepracovaný scenár. Stačí, ak budete so zápalom rozprávať o svojom biznise a produkte. Ktovie, možno sa vám to zapáči a bude z vás internetová celebrita.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Preklikajte sa cez YouTube a zistite, aký obsah sa páči Slovákom. Ak neviete, kde začať, opýtajte sa niekoho mladšieho ako 20 rokov, určite vás nasmeruje.
  • Zamyslite sa nad tým, či máte k svojmu biznisu čo povedať (odpoveď je: určite áno). Skúste to povedať do kamery na vašom smarfóne a ukázať video kamarátom. Popracujte na sebe a môžete to skúsiť aj pred internetovým publikom.
  • Ak nechcete na videu ukázať svoju tvár, môžete vyskúšať alternatívy. Napríklad Facebook slideshow alebo Adobe Spark vám pomôžu vytvoriť video reklamu z vašich obrázkov jednoducho a rýchlo.

Vizuálny obsah

vizualny obsah musi byt instagram Obrázok má hodnotu 1000 slov. Toto tvrdenie dnes platí rovnako, ako platilo v minulosti. Väčšina ľudí nerada číta. Obrázky sú oveľa jednoduchšie na pochopenie. Využite to vo svoj prospech.

Pozrite sa na úspech platforiem ako Instagram a Snapchat. Text na nich hrá druhé husle. Týmto smerom sa hýbe aj Facebook. Robia to všetci, lebo to funguje na zákazníkov.

Časy, keď bol internet iba textová záležitosť, sú dávno preč. S pokrokom technológie a zrýchlením internetového pripojenia sa už nemusíme obmedzovať. Vďaka tomu môžeme obrázky a vizuály používať tam, kde len chceme.

Nemá vaša značka vizuálne atraktívny produkt? Neverím! Pozrite sa, ako na Instagrame komunikujeme my. Náš produkt predstavujú hlavne online reklamné kampane orientované na výkon a to nie je vždy obrazoplodná téma. Preto komunikujeme hlavne ako ľudia. Kolegov máte určite aj vy.

instagram ucet paravan interactive marketing inspiracia

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Zapnite Instagram a followujte slovenské a zahraničné firmy, ktoré sa vám páčia.
  • Z ich obsahu načerpajte inšpiráciu a začnite pridávať aj svoj vlastný.
  • Na tvorbu a úpravu fotiek a grafiky použite online tool, ktorý je zadarmo napr. Canva.

Content marketing – obsah a distribúcia

Content marketing patrí k trendom, ktoré nás v roku 2017 budú sprevádzať naďalej. Začnem dobrou správou. Podľa amerického prieskumu má viac ako 60 % firiem pocit, že sa v oblasti content marketingu za posledný rok zlepšili. U nás sa kvalita obsahu za posledný rok tiež zvýšila.

Jedným z trendov, ktoré zvyšujú kvalitu obsahu, je storytelling, po slovensky rozprávanie príbehov. Pri storytellingu je vaším obsahom príbeh. Príbeh, v ktorom hlavnú úlohu hrá zákazník. Ukazujete mu, kým sa môže stať, ak bude používať váš produkt.

Jedným z dokonalých príkladov storytellingu je pre mňa táto reklama na Audi, ktorá prirovnáva jazdu v Audi k ceste na Mesiac. Ak z nej budete mať zimomriavky, pozrite si ju ešte raz. Ja som ju videl už aspoň 30-krát a s každým pozretím je lepšia.

Kvalitnejší, čitateľnejší a pekný obsah je pre marketérov aj výzvou. Rastie konkurencia. Minulý rok platilo, že dobrý obsah sa medzi ľudí rozšíri sám. Tento rok to tak už nebude. S rastúcim množstvom obsahu sa prepĺňajú newsfeedy na všetkých sociálnych sieťach. S tým súvisí aj pokles organického reachu, ktorý bude v roku 2017 pokračovať.

Články a obsah pre sociálne siete sa pomaličky stávajú bannerovou reklamou. Článok, podobne ako banner, nestačí len vyrobiť. Treba ho dostať k ľuďom. Treba riešiť distribúciu.

Obsah treba zdieľať tam, kde sú ľudia. Na Facebooku sa dajú vaše reklamy zacieliť najpresnejšie na celom reklamnom trhu. Viete napríklad váš článok o záhradnom nábytku orientovať na ľudí, ktorí sa zaujímajú o záhradkárstvo.

Okrem Facebooku viete obsah distribuovať aj cez iné sociálne siete. Vždy je však potrebné prispôsobiť ho ekosystému konkrétnej siete. Na Instagrame musíte komunikovať pomocou pekných obrázkov alebo inšpiratívnych citátov. Na YouTube s článkom veľmi nepochodíte. Komunikujte formou, na ktorú sú zákazníci na danej sieti zvyknutí.

Distribúcia obsahu nemusí prebiehať iba cez sociálne siete. Váš obsah môžete dostať na oči aj vďaka newslettru. Email marketing stále funguje, hoci to nie je horúca novinka. Zdieľajte váš obsah so zákazníkmi cez všetky možné kanály. Ak tvoríte obsah, zaslúžite si, aby ho ľudia čítali.

Na podporu čítania článkov funguje výborne aj reklamná platforma Strossle. Vďaka Strossle sa vaše články môžu zobrazovať ako odporúčané články v najčítanejších slovenských médiách. Získate prístup k obrovskému publiku práve vo chvíli, keď dočítali článok a majú chuť čítať ďalej.

strossle obsah promo clanky platena distribucia

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Ak ešte netvoríte obsah (články alebo posty na Facebooku a Instagrame), začnite! Je najvyšší čas.
  • Ak obsah tvoríte, poriadne sa zamyslite nad tým, ako ho dostávate k vašim zákazníkom. Promujete váš blog na Facebooku? Používate fotky z Instagramu vo vašom newslettri?
  • Spíšte si všetky kanály, cez ktoré komunikujete so zákazníkmi a zdieľajte, čo sa dá, všade, kde to dáva zmysel. Váš obsah uvidí viac ľudí a vy si budujete značku menej závislú od konkrétnej sociálnej siete.

Cross-device marketing

Ako komunikovať so zákazníkmi, ktorých pozornosť je roztrieštená do desiatky kanálov? Keď chcete dnes niekomu zobraziť vašu reklamu, nie je to vôbec jednoduché. Alebo áno?

Možností, ako cieliť na konkrétnych ľudí, stále pribúda. Facebook aj Google už remarketing cielia na konkrétnych ľudí, nielen na cookies. To znamená, že vašu remarketingovú kampaň uvidí zákazník, ktorý bol na stránke z mobilu aj na svojom počítači. Google a Facebook to vedia práve vďaka tomu, že väčšina ľudí je prihlásená do týchto dvoch sietí.

kolko zariadeni pouzivaju v priemere zakaznici 3.64 zariadenia na uzivatela

Fakt, že priemerný zákazník dnes používa viac ako 3 zariadenia, nemusí byť iba nevýhodou. Najdôležitejšia sa pre značky stáva konzistentná komunikácia naprieč platformami. Ak vám beží kampaň v telke, tak váš Facebook, Instagram a aj stránka by to mali odrážať.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Uistite sa, že na všetkých platformách komunikujete rovnako a konzistentne – rovnaké profilové obrázky, popisné texty v rovnakom duchu, atď.
  • Zabudnite na PPC kampane, Facebook kampane a billboardové kampane – komunikujte jednu kampaň na všetkých kanáloch.

Budovanie vzťahu so zákazníkom

Rozumieť potrebám zákazníkov bolo pre biznis vždy dôležité. Dnes je pochopenie zákazníka nutnosťou. O vašich zákazníkoch máte k dispozícií čím ďalej, tým viac dát. Väčšine z nich to dokonca vôbec neprekáža. Na oplátku za osobné dáta a dáta o ich správaní by od vás až 57 % zákazníkov chcelo iba personalizovaný servis.

Časy, keď sme na všetkých zákazníkov vysielali ten istý message, sú preč. Vďaka presným cieleniam a nízkym výrobným nákladom vieme dnes prispôsobovať reklamu pre rôzne publiká. Keď niekto cez Google hľadá práčku, neukazujeme mu reklamu na elektro ani na všetku bielu techniku. Vidí iba práčky.

To isté vieme pripraviť aj na Facebooku. Predstavte si, že máte kaviareň, v ktorej každý piatok hrá živý jazz. Ak je človek fanúšik kvalitnej kávy, môžeme mu ukázať inú reklamu ako fanúšikovi jazzovej hudby. Aj keď v oboch prípadoch ide o reklamu na ten istý podnik. Hovorte s vašimi zákazníkmi jazykom, ktorému rozumejú a o veciach, ktoré ich zaujímajú.

Zabudnite na jednoduché marketingové persóny a škatuľky, do ktorých by ste chceli vašich zákazníkov vtesnať. Zákazníci sú individuality a chcú, aby ste sa k nim tak aj správali. Majte s vašimi zákazníkmi intímnejší vzťah. Výskumy ukazujú, že oni o to záujem majú.

Zamyslite sa nad tým, aké metriky pri vašom marketingu vyhodnocujete. Pozeráte sa na ceny za klik alebo konverziu? Sledujete aj podiel ľudí, ktorí u vás nakúpia viac ako raz? Ak sa k vám zákazníci nevracajú, nízka cena za konverziu vám nepomôže vybudovať veľkú firmu.

Sledovať okamžité metriky ako CPC a CPA je jednoduché a pohodlné. Vyhodnocujete však to, koľko vás stálo dostať zákazníka do postele na jednu noc. Sledujte radšej to, či vám ráno urobí raňajky, alebo vás jedného dňa požiada o ruku.

Dobrými príkladmi tohto prístupu sú Netflix alebo Spotify. Zákazníci im platia za využívanie služieb každý mesiac, preto ich musia stále rozmaznávať. Ponúkajú im odporúčania, ktoré sú len pre nich. Uľahčujú im prístup k obľúbeným seriálom a pesničkám. Vždy si pamätajú, kde skončili a čo im majú pustiť ďalšie.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Začnite vyhodnocovať aj metriky, ktoré súvisia s udržaním zákazníkov a ich aktivitu. Koľko zákazníkov odpovedá na váš newsletter, koľko komentárov mávate pod príspevkami na Facebooku.
  • Ukážte vašim zákazníkom, že si ich vážite. Napíšte im mail o tom, že ste radi, že vám dôverujú a nakupujú u vás. Ale nie ako emailovú kampaň! Napíšte im pekne po jednom. Verte tomu, že to ocenia.
  • Prečítajte si knižku “Thank You Economy” od Garyho Vaynerchuka.

Influencer marketing

Existuje skupina ľudí, pre ktorých je budovanie vzťahov s ich komunitou prirodzenosťou. Sú to influenceri a značky sa od nich majú čo učiť. Títo muži a ženy sú značkami sami o sebe. Ľudia sledujú ich Instagram, YouTube kanály či Snapchat. A sledujú ich radi.

Úroveň zdieľania svojho života, ktorú tieto mikrocelebrity nastavili, dáva ich fanúšikom pocit, že sú súčasťou ich rodiny a úzkeho kruhu kamarátov. Pustili fanúšikov hlbšie do svojho sveta a tí sa im odvďačujú pozornosťou, lajkami, srdiečkami a komentármi.

chiara ferragni instagram influencer

Z tohto trendu môžu ťažiť aj značky. Ak má influencer vašu značku rád, vyhrali ste. Šanca je, že ju bude ukazovať ako súčasť svojho života.

Ak si myslíte, že by mohol mať rád váš produkt, pošlite mu ho. Zadarmo. Investujte do vášho vzťahu s ním alebo s ňou. Ak sa mu produkt zapáči, možno o ňom povie svojim fanúšikom. A potom je veľká šanca, že sa zapáči aj im.

S influencermi sa dá dohodnúť aj na iných formách spolupráce. Napríklad môžete sponzorovať ich obsah alebo im jednoducho zaplatiť za to, aby váš produkt odpromovali.

Dajte si však pozor! Influencerov kanál nie je bannerová plocha. Hodnota influencerov spočíva práve v ich vzťahu s fanúšikmi. Ak tento vzťah budete chcieť zneužiť, nebude to fungovať. Takéto znásilnenie môže priniesť krátkodobý efekt. Dlhodobo to však ubližuje influencerovmu vzťahu s publikom aj vašej značke.

Druhý spôsob, ako vyťažiť z tohto trendu, je inšpirovať sa. Zoberte si z influencerov príklad. Pustite zákazníkov za fasádu vašej firmy. Ukážte im, ako vyzerá váš bežný deň. Aký deň má Michal, ktorý vyrába váš produkt? Čo rada robí vaša účtovníčka Zuzana vo voľnom čase?

Že to nikoho nezaujíma? To nezistíte, pokiaľ to neskúsite. A zamyslite sa nad tým, o čom sa rozprávate s kamarátmi. Rozprávate sa o vašom dynamickom, mladom a inovatívnom kolektíve? Alebo skôr o Jakubovi, kolegovi, ktorí vás dnes zachránil, keď ste vôbec nestíhali. Skutoční ľudia a príbehy sú oveľa pútavejšie ako prázdne frázy.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Zapnite Instagram, pozrite sa na ľudí vo svojom okolí a oslovte niekoho, kto má aspoň 1 000 followerov.
  • Zamyslite sa nad tým, aké časti vášho firemného života by ste mohli zdieľať s vašimi zákazníkmi.
  • Vyskúšajte Facebook Live, Instagram alebo Snapchat stories ako okná do vnútra vašej firmy

Zdravší pohľad na performance dáta

Performance marketing poznáme už dávno. Marketing, ktorý konečne prináša merateľné výsledky. Aj my radi hovoríme, že performance prinesie rýchle a efektívne výsledky. A hlavne výsledky, ktoré uvidíte v Google Analytics. Zdá sa však, že to nie je celkom pravda.

V auguste minulého roka sa na portáli TechCrunch objavil článok “Ako Google Analytics zničili marketing”. Autor v ňom opisuje, ako jednostranný pohľad na marketingové metriky ublížil celému ekosystému. Článok je, podľa môjho názoru, podnetný a stojí za prečítanie, hoci s ním nesúhlasím na 100 %.

Súhlasím hlavne s tvrdením, že sa nemôžeme pozerať iba na metriky ako “conversion rate” a “cena za konverziu”. Predstavme si to na kamennom obchode. Pre kamenný obchod predstavuje conversion rate pomer medzi zákazníkmi, ktorí nakúpili a všetkými, ktorí do obchodu vkročili. Cena za konverziu je zase podiel marketingových nákladov a počtu nákupov v obchode.

Čo by sa stalo, ak sa kamenný obchod rozhodne vyhodnocovať cenu za konverziu po jednotlivých kanáloch? Možno by ako najlepšia investícia vyšla študentka, ktorá stojí pred obchodom a láka dnu ľudí na akciu. Je to lacné, prinieslo to veľa ľudí, z ktorých pár niečo kúpilo. Znie vám to ako dobrá marketingová stratégia pre rastúcu firmu?

Jednotlivé zložky marketingového mixu sa navzájom ovplyvňujú. Ak u vás nakúpi niekto, kto videl vašu reklamu na billboarde, Facebooku a Googli, boli dôležité všetky tri momenty. Billboard nezmeriate vôbec. Čo sa týka Facebooku, jeho efekt môžete vidieť, ak sledujete pokročilú atribúciu konverzií. Tiež to však nie je také jednoduché.

Ako teda máme vyhodnocovať digitálny marketing? Skúste nad vaším vzťahom so zákazníkom premýšľať viac ako nad dlhodobým vzťahom. Podľa toho rozdeľte a vyhodnocujte aj vaše marketingové aktivity.

Niektoré z nich by mali byť určené na oslovenie čo najširšej cieľovky. Ďalšie na budovanie autority alebo vzťahu medzi vami a zákazníkom. Potrebujete aj komunikáciu určenú na posunutie zákazníkov k nákupu. A s existujúcimi zákazníkmi treba komunikovať tiež.

Rôzne druhy komunikácie treba vyhodnocovať rôznymi metrikami. Kampaň určená na oslovenie čo najširšieho publika určite nebude mať dobrú cenu za konverziu. Kampaň optimalizovaná na nákupy zase pravdepodobne nebude mať veľa komentárov a shareov. A tak to má byť.

Čo môžete urobiť hneď teraz?

  • Prestaňte sa na marketing pozerať iba cez konverzie, začnite uvažovať nad celým vzťahom so zákazníkom.
  • Zamyslite sa, či dobré čísla v Google Analytics korelujú s vašimi biznis výsledkami. Ak nie, určite je čas na nové metriky.
  • Začnite sa venovať aj kampaniam na budovanie a posilnenie značky.

Záver – môžete všetko

V tomto článku je toho napísaného veľa. Na každom zo spomínaných trendov môžete tento rok zarobiť. Musíte sa však pustiť do práce. Prestaňte odkladať tvorbu vášho Instagram účtu. Nevyhovárajte sa, že nemáte čas na tvorbu videa. Nič z toho nie je zložité a všetko z toho zvládnete hravo.

Ak si neviete vybrať, kde začať a ktorý z týchto trendov využiť, zvoľte si vzťah so zákazníkom. Všetky ostatné sú mu totiž podriadené. Napíšte vašim existujúcim zákazníkom mail, po jednom. Vytiahnite si pár mailových adries z CRM systému a poďakujte. Dajte im najavo, že vďaka nim môže vaša firma fungovať. Stavím sa, že odpovede vás prekvapia.

Využívate už tieto trendy? Aké sú zatiaľ vaše skúsenosti? Dajte nám vedieť v komentároch!

Ak vám predsa len tento článok nestačí, toto sú zdroje, z ktorých vychádza: Mashable, AdWeek, marketingweek.com, shortstack.com, Buffer.com, SocialMediaToday.com, Forbes.com