Menu

FB Explore Feed: Triezvy pohľad marketérov

„Prosím, nevyvolávajme paniku a nestrašme sa predtým, ako k tomu nie je dôvod.“

Slovensko sa spolu s Kambodžou, Srbskom, Srí Lankou, Bolíviou a Guatemalou podieľa na veľkom testovaní iného typu FB Prieskumníka. Z News Feedu zmizli všetky organické posty Stránok a médiá sa predbiehali v dramatických podaniach tejto novinky.

Titulky článkov sa hemžili výkričníkmi. „Zabíjal“ sa organický reach, Slovensko bolo „tyranizované“.

Nádych, výdych. Už skoro mesiac je malá raketka s nami. Sú následky naozaj také fatálne?


Do mojej mailovej schránky som začala zbierať názory kolegov. Ich odpovede sú nezávislé, a pritom veľmi podobné.

Je to logické. V online sa pohybujú už pár rokov a „šokujúcich zmien“ už zažili dosť. A táto ich zo stoličiek nepostavila, postarala sa akurát o pár diskusií.

V množstve obsahu opäť nájdeme svojich známych

Pamätáte si ešte, o čom bol Facebook vo svojich začiatkoch? Písali sme si na nástenky odkazy a nespamovala nás reklama, ale horda kvízov, ktorých výsledkami sa každý chcel pochváliť. Vtedy sme nenadávali na reklamu, ale na otravných kamarátov. Možno sa tieto časy vrátia :)

Peťo C.: „Môj prvý dojem bol, čo to je za hlúposť zo strany Facebooku. Až kým som na ňom nestrávil prvé minúty. V tom momente som si uvedomil, že posty mojich známych nemusím zdĺhavo hľadať. Pri súčasnom nastavení mám prehľad o mojich známych a nestrávim s tým viac ako 15 minút denne. Tiež sa môžem rozhodnúť, či si chcem pozrieť len čo je nové medzi mojimi priateľmi, alebo aj medzi firemnými profilmi, ktoré sledujem.“

Jakub sa vyjadril podobne: „News Feed mi zobrazuje príspevky kamarátov, ktoré sa mi doteraz niekedy strácali pomedzi obsah FB stránok.“ Či ich obsah stojí za to, už radšej nerozpísal :)

Pomedzi obsah kamarátov na nás cieli reklama. Ovplyvní toto nastavenie jej počet zobrazení, výkon a cenu?

Našich klientov sa Prieskumník dotkol minimálne. „Z pohľadu komerčných firiem, medzi ktoré radím aj väčšinu našich klientov, sa rozdelením feedov zmenilo málo. Organický reach mali minimálny aj pred rozdelením a za zásah museli platiť,“ napísal mi Maťo.

Peťovia to vidia rovnako.
Peťo R.: „Facebook svojím aktuálnym testom ukázal zaujímavú vec: Koľko postov vypublikujú naši priatelia na Facebook. Pretože sa reklamy nachádzajú len medzi nimi, dá sa predpokladať, že sa zmenšil priestor na zobrazovanie reklamných príspevkov v News Feede. Medzera medzi jednotlivými reklamnými postami je minimálne 7 postov od priateľov. To môže mať za následok určité zvýšenie ceny za reklamu.“

Peťo C.: „Z pohľadu reklamných kampaní si myslím, že ich výsledky budú lepšie, keďže budú mať exkluzívnejší priestor. Na druhej strane to bude určite na úkor zvýšenej ceny. Celé to bude smerovať k tomu, aby propagované posty boli čo najzaujímavejšie pre cieľové publikum, čím klienti dosiahnu požadované výsledky a zároveň si znížia cenu. Takže Facebook apeluje na kvalitu propagovaného obsahu.“

Jakub: „Facebook učí firemné stránky už dlhšie, že bez promovania veľa vody nenamútia.“

Veľký výdych pre médiá

Poďme na dáta.

Filip Struhárik z Denníka N situáciu dôkladne sleduje od spustenia Prieskumníka a jeho zistenia šíria do sveta portály ako Business Insider, TechCrunch či Social Media Today. Jeho graf s pádom engagementu na jednotlivých stránkach vydavateľov donútil zalapať po dychu nejedného online marketéra.

Pad engagementu medii po zavedeni prieskumnika Zdroj: Denník N

Áno, organický reach padol. Zistilo sa však, že návštevnosť jednotlivých stránok sa nezmenila. Čo z toho vyplýva? Článok šíria predovšetkým ľudia. A o tých neprišli, práve naopak.

Kto hlavu v smútku má?

Neziskovky, kultúrne inštitúcie a všetky Stránky, ktoré sa viezli na organike.

Jakub: „FB mierne skomplikoval život hlavne zábavným stránkam, ktoré fungovali na základe prirodzeného engagementu a promovanie obsahu neriešili. Môže sa stať, že sa tieto stránky vytratia z Facebooku, čo by bola škoda.“

Zdá sa, že sa budú musieť prispôsobiť a ak chcú byť naďalej viditeľné, majú dve možnosti:

  1. Pootvoriť peňaženky. Facebook je platené médium.
  2. Tvoriť zaujímavý obsah s potenciálom dostať svoj obsah do Prieskumníka. A dúfať, že používatelia Prieskumník budú používať. „Ak sa ľudia naučia chodiť do Explore Feedu, uvidia v ňom stránky po starom. A okrem tých, ktoré followujú, tam nájdu aj nové, ktoré im facebookový algoritmus odporučí. Čiže dobrý obsah sa bude môcť dostať aj do feedov ľudí, ktorí stránku nefollowujú,“ konštatuje Maťo.

Situácia nie je neriešiteľná, len menej pohodlná. Treba však prehltnúť „horkú pilulku“ a so situáciou sa popasovať. Neprinášať každý týždeň kilo mačiatok v peknom rozlíšení.

To znie ako výzva, čo poviete?

Všetko však závisí na odpovedi na otázku...

Používa sa vôbec Prieskumník?

Najlepšie odpovedá Facebook. Raketka je stále tu.

Náš tím ho oceňuje:
Peťo C.: „Už pri prvom vyskúšaní Exploreru som zistil, že pre mňa osobne je výrazne zaujímavejší, ako sledovanie toho, čo zdieľajú moji známi :) Strávil som tu podstatne viacej času ako na klasickom walle a predpokladám, že to tak u mňa aj zostane.“

Peťo R.: „Mne osobne toto delenie na News Feed a Explore Feed nevadí. Človek si viac uvedomuje, čoho je fanúšikom. Ja sám som následne odlikoval 3 stránky pre ich aktuálne publikovaný obsah. Je to teda len o zvyku a prekliknuti feedu. Ako pozitívum beriem, že sa mi začal zobrazovať obsah, ktorý nie je promovaný, ale organicky sa predtým ku mne nedostal. Tiež je zaujimavé sledovať, aké posty skúša Facebook zobrazovať ako odporúčané.“

Maťo:„Ja osobne som na Facebook chodil skôr kvoli novinkám a článkom, než kvôli fotkám kamarátovej mačky. A ľudia, s ktorými túto tému riešim mi hovoria to isté. Rozdelenie feedov sa na nás podpísalo tým, že na Facebooku trávime menej času.“

Čo priniesie budúcnosť?

Test, ktorého súčasťou je aj Slovensko, ešte pobeží pár mesiacov a zatiaľ sa neplánuje spustiť globálne.

Pár predpovedí máme aj my, ale povedzme si úprimne, s najväčšou pravdepodobnosťou nám Facebook opäť vytrie kocúra :)

Maťo: „Ak sa takto bude správať väčšina, Facebook určite rozdelenie feedov zruší. Ich prvou a najdôležitejšou úlohou je totiž udržať ľudí v appke čo najdlhšie. Až potom im totiž môžu ukázať reklamu. Na druhej strane, ak sa naučíme chodiť do jedného aj druhého feedu, môže to náš čas strávený v appke predĺžiť a tým pádom Facebooku potvrdíme, že rozdelenie bol správny krok. Sám som zvedavý, ako tento experiment dopadne.“

Peťo R.: „Myslím si, že po ukončení testu Facebook nevráti News Feed naspäť. Skôr je možné, že vznikne ešte o čosi upravenejšia verzia.“

Lukáš: „Ja som väčší optimista a verím, že efektívne riešenia sa nájdu vždy. Navyše, všetky Markove kroky vedú k tomu, aby si udržal pozornosť a priazeň ľudí na FB. Bez nich by prestal profitovať. Verím, že prioritou FB je dostať kvalitný content k relevantnej cieľovke. Organicky, aj pri reklame. Explorer by mal fungovať ako ďalší nástroj, ktorým to docieliť. To môže byť proti srsti len firmám a marketérom, ktorí doteraz netvorili kvalitne a teraz si budú musieť za svoj obsah priplatiť.

Súčasný Explorer je len testovacia verzia v 6 krajinách. Všade inde prieskumník funguje úplne inak – zobrazuje príspevky ľuďom organicky aj zo stránok, ktoré nesledujú. Veľa ľudí Explore Feed nemá ani u nás na Slovensku. FB robí A/B testing a porovnáva správanie ľudí, čo ho majú, s tými, čo nie.

Prosím, nevyvolávajme paniku a nestrašme sa predtým, ako k tomu nie je dôvod."

Dovoľte nám ešte pár slov na záver:

Lukáš si vo svojom maili vylial srdiečko a po sledovaní headlinov a poplašných správ uplynulého mesiaca hovorí z duše celej firme:

„V marketingových kruhoch býva zvykom, že ľudia predčasne riešia veci, keď ešte ani presne nevedia, o čo ide. Strašia a častokrát úplne zbytočne vyvolávajú paniku. Príkladom je aj nedávna zmena v pravidlách cookie pre Safari prehliadač. Najprv nastala panika – avšak skôr, ako sme mohli túto zmenu začať nejako vstrebávať, Google prišiel s novým trackovacím kódom. Problém sa vyriešil a trackovať sa dá naďalej ako predtým. To isté GDPR - nikto ešte presne nevie, ako to bude vyzerať, ale veľa ľudí sa rado necháva uniesť najhoršími predstavami, ako už nič nezmeriame. Prosím, počkajme si na finálne veci a na to, ako sa k tomu postavia a zareagujú najväčší hráči.“

Zmeny nebývajú vítané. Ale zvykneme si. Tešíme sa na ďalšiu návalovú vlnu, keď sa testovanie skončí a ľudia sa opäť začnú búriť. Veď si na to konečne zvykli!

A ako vnímate situáciu vy? Chodíte do Explore Feedu? Máte ho vôbec? Trávite na Facebooku viac alebo menej času ako pred rozdelením?

Napíšte nám do komentárov, ako zmena ovplyvnila vás.