Menu

Tri užitočné novinky v Google Analytics

Od začiatku roka sa Google snaží pomôcť užívateľom získať z dát maximum. Dokonca aj tým, ktorí nie sú technicky zdatní.


Pád robotov a koniec referral spamu

Koncom februára sa Googlu konečne podarilo poraziť roboty, ktoré v Google Analytics kazili dáta. V minulosti sme napísali o tom, ako sa zbaviť návštev od robotov.

Dnes môžeme s radosťou povedať, že dáta vo filtrovaných a nefiltrovaných views (zobrazniach) sú totožné. Všetky návštevy známych robotov sú z dát odstránené a netreba nič ďaľšie robiť. V historických dátach tieto návštevy bohužial ostali, ale nateraz bola vzbura robotov potlačená.

Prvý článok, ktorý o tom písal uvernila stránka theSEMpost (po anglicky).

Autotrack.js

Google pripravil pre uživateľov, ktorí nie sú skúsení developeri knižnicu užitočných vychytávok. Umožnili tak na jednom mieste nájsť funkcionalitu, ktorú si mnoho ľudí do svojich stránok doprogramovávalo ručne. Nasadenie stále vyžaduje malú úpravu kódu, ale už to zvládnete aj v notepade.

Príkladom toho čo sa dá s autotrackom robiť je meranie linkov odchádzajúcich z vášho webu. Všetci máme na weboch aj linky, ktoré vedú mimo neho. Zaujímalo vás niekedy koľko ľudí vám takto zo stránky odíde? Ktoré linky ich zaujímajú? Dnes sa môžete k odpovedi dostať jednoduchšie ako kedykoľvek predtým.

Medzi ďalšie vychytávky patrí aj meranie one page solutions, teda stránok, ktoré sú celé na jednej url. Tieto sa načítavajú iba raz a Google Analytics ich považoval za jednu stránku, jedno pageview. Vďaka autotracku vieme merať zmeny v URL aj bez nového načítania stránky.

Ďalšie možnosti využitia aj s konkrétnym návodom na implementáciu nájdete v tomto článku (po anglicky).

Calculated metrics

Často si sťahujete reporty z Google Analytics do excelu a tam pridávate ďalšie vypočítané stĺpce? My áno :). Už pár mesiacov však existuje aj lepšia možnosť. Google Analytics umožnil pridávanie tzv. kalkulovaných metrík. Najčastejšie vypočítavané metriky tak viete vidieť priamo v reportoch Google Analytics. Skvelým príkladom takejto metriky môže byť napríklad "Konverzný pomer z uživateľov".

Štandardný konverzný pomer v Google Analytics hovorí o tom, koľko z návštev na stránke skončilo konverziou. Ak ste chceli zistiť koľko z unikátnych návštevníkov vašej stránky spravilo konverziu, donedávna ste museli do kalkulačky (alebo excelu) naťukať počet konverzí deleno počet návštevníkov. Teraz tento vzorec viete naučiť aj Google Analytics. Kalkulovanú metriku pridáte podľa návodu nižšie.

ako vytvorit kalkulovanu metriku v google analytics

Návod som robil v Google Analytics, ktorý mám nastavený po anglicky. V slovenčine sú názvy metrík iné. Users sú Používatelia a Goal Compeltions sú Dokončenia cieľov.

Hlavnou výhodou kalkulovanej metriky je to, že dáta môžete ďalej segmentovať a hlbšie analyzovať. Nový stĺpec budete mať na očiach stále, bez toho aby ste neustále museli report exportovať a v exceli si ho pridávať.

Okrem reálnejšieho konverzného pomeru si môžete nastaviť množstvo iných metrík. Cena za konverziu, ktorú dúfam sleduje každý, je ďaľší skvelý príklad čísla, ktoré je v Google Analytics užitočné.

kalkulovana metrika CPA v google analytics

Tretí príklad užitočnej metriky je odhadovaný profit. Často sa nám stáva, že klient nám odhadne svoju maržu v percentách obratu. Povedzme, že zisk je 10% z predanej sumy. V prípade okrúhlich 10% sa na to dá myslieť a jednoducho prepočítavať. Ak je to 25%, 30% alebo nebodaj 17% tieto výpočty už v hlave triviálne nie sú. Nastavením takéhoto jednoduchého stĺpca budete okamžite lepšie vidieť koľko reálneho zisku vám kampane prinášajú.

kalkulovana metrika zisk v google analytics

Ďalšie príklady kalkulovaných metrík nájdete v návode od Avinasha Kaushika tu (po anglicky).

Bonus: Custom Reports

Nie sú síce novinka, ale veľa ľudí ich vôbec nepoužíva. Vlastné reporty Vám dajú možnosť pozrieť sa na dáta z trošku iného uhľa pohľadu. Zároveň vlastné metriky (custom metrics), vlastné dimenzie (custom dimensions) a kalkulované metriky (calculated metrics) môžete vidieť iba v takýchto reportoch. Dnes vám preto ukážeme ako si vytvoriť jeden, ktorý používa vyššie definovanú metriku User Conversion Rate.

navod custom report v google analytics

Ak sa vám nechce vyklikávať, tak custom reporty sa dajú aj pohodlne sharovať pomocou linku. Napríklad takto. Po kliknutí na link si len vyberte, v ktorom view chcete tento report vidieť. Pozor, tento report vám bude fungovať, iba ak si definujete metriku User Conversion Rate.

Ak sa vám článok páči, budeme radi ak ho pošlete známemu. Ak máte nejaké otázky napíšte nám na info@paravan.sk a my vám radi odpovieme :)