Menu

SEO - Prečo majú H nadpisy stále zmysel?

V dnešnom článku vám na názornom príklade ukážem, prečo sú H nadpisy stále dôležitou súčasťou optimalizácie pre vyhľadávače. Inšpiráciu na tento článok som dostal v FB skupine „Marketéri, copywriteri, SEO optimalizátori ;)“. Takže ďakujem.


Padla tam otázka: „Priatelia SEO – má dnes ešte význam H1, H2?"

Odpovede boli rôzne. Niektorí písali, že H nadpisy nepatria do SEO faktorov, s čím úplne nesúhlasím. Hoci sa v poslednom období hovorí o tom, aké sú Google boty inteligentné, zo skúsenosti môžem povedať, že stále potrebujú usmerniť. Nasvedčuje tomu aj SEO trend, ktorým sú štruktúrované dáta. Schema.org pomáha botom pochopiť, o čom je obsah webu, a Google sa za takúto pomoc vie adekvátne odvďačiť v podobe rich snippetu a zlepšením pozícií vo výsledkoch vyhľadávania.

Ak by niekto namietal, že štruktúrované dáta nie sú SEO faktorom a nezlepšujú rank stránok, tak by som tiež nesúhlasil. Pri hodnotení pozícií Google sleduje metriky ako CTR a pogo sticking. Ak by ste sa chceli dozvedieť viac o rich snippetoch a CTR vo výsledkoch vyhľadávania odporúčam článok od Visibility: Ako zvýšiť CTR v Google.

Pogo sticking je okamžitý návrat na výsledky vyhľadávania. To znamená: keď prekliknem z vyhľadávača na stránku, zhodnotím, že stránka neponúka to, čo som hľadal a prejdem späť na výsledky vyhľadávania, Google zaznamená pogo sticking. Nemýľte si to s bounce rate metrikou.

Bounce rate nie je vždy zlý. Keď sa z Google prekliknem na stránku, prečítam jej obsah, odídem alebo kliknem na outbound link, Analytics zaznamená bounce rate (pozn. pokiaľ nie sú nastavené špeciálne eventy). Ja som však zistil, čo som potreboval, poprípade našiel ďalší užitočný zdroj na stránke. Inými slovami, výsledok, ktorý mi Google ukázal, bol pre mňa uspokojivý.

Prečo teda štruktúrované dáta majú priamy dosah na ranking? Práve kvôli tomu, že rich snippety zlepšujú CTR, a tým zlepšujú pozíciu stránok. To isté platí aj pre title a meta description.

H nadpisy majú podobnú funkciu ako štruktúrované dáta – a to pomôcť Google botom pochopiť obsah stránky. Okrem toho majú jednu zásadnú výhodu, ktorá nemusí byť na prvý pohľad zrejmá.

Pri zobrazení výsledkov vyhľadávania sa Google snaží pomôcť každej stránke tým, že optimalizuje snippet – title a meta description. Ak Google považuje vašu stránku za kvalitnú – takú, ktorá vie priniesť uspokojivú odpoveď na hľadaný výraz, zobrazí ju na prvej strane. Predtým, ako ju zobrazí, sa však pozrie na title, description, H nadpisy, obsah a vytvorí snippet, ktorý považuje za najrelevantnejší k vyhľadávaciemu výrazu.

Ako to funguje v praxi?

Uvediem príklad z môjho článku. Všimnite si, prosím, title, meta description, H1 a text z článku, ktoré využijem pri názornej ukážke.

Článok: Online marketing pre podniky a malé biznisy – kompletný návod

H1: Online marketing pre podniky a malé biznisy – kompletný návod

Title: Online marketing – 13 online marketingových stratégií pre rok 2017

Meta Description: Podrobný návod na online marketing pre lokálne firmy. Buďte lepší ako konkurencia! Zistite, aké online stratégie použiť na získanie zákazníkov v roku 2017.

Prvá veta: Podľa štúdie vypracovanej bazaarvoice.com si približne 39 percent zákazníkov, ktorí nakúpia v kamennej predajni, urobí pred samotným nákupom internetový prieskum.

Teraz vám ukážem, ako sa zachová Google pri rôznych vyhľadávacích dopytoch relevantných k môjmu článku. (pozn.: na zobrazenie výsledkov používam VPN a inkognito mód, aby som obmedzil SERP personalizáciu.)

1. Výsledky vyhľadávania pre výraz: „online marketingová stratégia“:

  • vyhľadávaný dopyt je súčasťou title a meta description

Pozorovanie: Google ponechal mnou vytvorený Title a meta description.

2. Výsledky vyhľadávania pre výraz: „podľa štúdie vypracovanej bazaarvoice.com“:

  • vyhľadávaný dopyt je súčasťou textu v článku

Pozorovanie: Google ponechal mnou vytvorený title a a zmenil meta description podľa textu, ktorý našiel v článku.

3. Výsledky vyhľadávania pre výraz: „online marketing pre podniky“:

  • vyhľadávaný dopyt je súčasťou H1 nadpisu

Pozorovanie: Google zmenil title podľa H1 a ponechal mnou vytvorený meta description.

Ponaučenie na záver

Google stále považuje H1 za silný element, ktorý používa a dopĺňa do title vo výsledkoch vyhľadávania na relevantné dopyty, aby zvýšil užívateľskú skúsenosť a CTR.

Text zo stránky Google taktiež sleduje a porovnáva ho s vyhľadávacím dopytom. Na základe zhody ho používa v meta description, aby zvýšil relevanciu a CTR.

Ak je náš optimalizovaný title a meta description dostatočne relevantný pre vyhľadávaciu frázu, to znamená obsahuje kľúčové slová, Google ho zobrazí presne tak, ako sme ho napísali.

Práve preto vám odporúčam vytvárať title a H1 nadpis nie úplne identické. Pri ich optimalizácii využite skloňovanie, synonymá, množné a jednotné číslo alebo aspoň prehodenie poradia slov/fráz.

Budem sa opakovať, ale Google naozaj ešte nie je taký múdry, ako sa prezentuje. Aspoň nie pre slovenský jazyk – v angličtine je oveľa šikovnejší. Stačí skúsiť vyhľadať slovo bez interpunkcie, s interpunkciou alebo jeho množné číslo a uvidíte, že výsledky budú rôzne. Vďaka odlišnému title a H1 nadpisu môžete tento jav čiastočne eliminovať.