Menu

Roland Bohunický: robiť úspešnú kampaň na Facebooku bez kvalitného obsahu je priam nemožné

Výkonnostný marketing a sociálne siete nie sú odlišné svety. Stačí vedieť, ako ich spojiť. Náš kolega Roland o tom spravil skvelý rozhovor pre portál Sketcher! Teraz si ho môžete prečítať aj v #paravanBLOG-u.


Roland Bohunický patrí k odborníkom na digitálny marketing, a preto sme sa rozhodli, že sa s ním porozprávame o tom, ako sa má správne robiť kampaň na Facebooku. Urobil ich už skutočne veľa a teda je naozaj povolaným na to, aby nás usmernil.

Roland Bohunický - paravan interactive

Ahoj Roland, predstav sa nám v krátkosti, aby sme si ťa vedeli zaradiť

V online brandži sa pohybujem už od roku 2007. Začínal som v spoločnosti Computer Press ako predajca reklamného priestoru na serveroch žive.sk a mobilmania.sk. Počas tohto pôsobenia som sa dokonale naučil ako funguje online marketing. Práca to bola zaujímavá, no po určitom čase jednotvárna. Lákali ma nové výzvy, preto som sa potreboval posunúť ďalej. Ideálnym miestom, kde som mohol využiť svoje skúsenosti a rozvíjať sa bola online marketingová agentúra. Od roku 2012 pôsobím v agentúre paravan interactive na pozícii senior account manager.

Vždy ťa bavili social media? Alebo ako si sa k tomu dostal?

Využívanie social medii v marketingovom plánovaní rástlo na Slovensku rýchlo, s prudkým nárastom počtu používateľov. Raketový nástup predovšetkým Facebooku zmenil celý online trh. Priniesol úplne nové možnosti čo sa týka interakcie a cielenia. Zaradenie tohto nového kanála sa stalo pre mňa nevyhnutnosťou pri väčšine reklamných kampaní. Z pohľadu biznisu som sa dostal k social mediam hlavne z pragmatického hľadiska. Plánovanie a realizácia kampaní na sociálnych sieťach je pre mňa vždy výzva.

Poďme teda k Facebooku, ty si už urobil mnoho kampaní a tak budeš určite vedieť potvrdiť (alebo vyvrátiť), či stojí za to spustiť kampaň na Facebooku.

Áno, kampaň na Facebooku silno odporúčam väčšine klientov, nakoľko nám ponúka efektívne možnosti cielenia, vysoký zásah pri veľmi dobrej cene a ponúka rôzne formy propagácie, ktoré pomáhajú klientom splniť ich ciele. Čoraz viac sa Facebook profiluje do silného predajného kanálu. Facebooku veľmi pomohlo geolokačné cielenie kampaní, čo otvorilo nové možnosti aj malým lokálnym klientom, ktorí chcú kampane cieliť iba na svoje lokality pôsobenia.

Hlavná výhoda všetkých sociálnych sietí ako sú Facebook Linkedin, Twitter a Instagram je ich výborná cieliteľnosť oproti klasickým online či offline médiám. Výsledkom je, že kampane na sociálnych sieťach odkrajujú čoraz väčší koláč z rozpočtov, ktoré idú do online marketingu.

Mediálne plánovanie - Roland Bohunický

Väčšina ľudí vie o tom, že sa na FB dá robiť reklama. No na úspech to nestačí. Aké chyby robia ľudia najčastejšie?

Stále je asi najväčšia chyba väčšiny klientov, že pod reklamou na Facebooku rozumejú iba klasické boostovanie bez bližšieho cielenia, čo veľa z nich aj využíva. Druhá veľká chyba je, že veľa klientov si myslí, že ak má ich fanpage veľký počet fanúšikov, stačí vypustiť post a všetci fanúšikovia ho aj uvidia. To je veľký omyl. Facebook zobrazí daný post, ale len 1 až 3% percentám fanúšikov. Ak chceme zasiahnuť všetkých fanúšikov, potrebujeme ho už promovať. Dôvod je zrejmý J. Sumárne povedané je, že Facebook ponúka čoraz širšie a sofistikovanejšie možnosti cielenia, ktoré väčšina klientov nevyužíva.

Aký je tvoj proces tvorby kampane na FB od úplného začiatku až po vyhodnotenie?

Ako prvé je potrebné definovať cieľovú skupinu a cieľ kampane. Od týchto dvoch atribútov sa odvíjajú ďalšie kroky (zistenie veľkosti cieľovej skupiny, na ktorú vieme kampaň cieliť, výber vhodných reklamných formátov a naplánovanie celkovej stratégie). Hneď po spustení kampane začne proces jej vyhodnocovania a optimalizácie (napr. testovanie rôznych kreativít a ich výkonnosti), na základe ktorých robím korekcie, či už v kreatívach alebo v samotnom cielení.

Priebežná optimalizácia pomáha k dosiahnutiu primárnych cieľov kampane (Facebook ponúka rôzne ciele promovania udalosti, predaj produktov, nábor fanúšikov, promovanie videa atď.). Vyhodnotenie kampane je už zväčša len zber úrody mojej práce.

Roland Bohunický - Facebook reklamné kampane - rozhovor

Kedy považuješ kampaň za úspešnú?

Osobne považujem kampaň za úspešnú ak je spokojný klient. Je veľmi jednoduché zreportovať a vyhodnotiť akékoľvek výsledky ako prínosné. No ak to reálne nepocíti klientov biznis, sú to len bezvýznamné tabuľky a vyhodnotenia. Globálne považujem kampaň za úspešnú, ak sa splnia jej ciele.

Spomenieš si na nejakú FB kampaň, ktorá tebou doslova otriasla?

Aktuálne riešim kampaň pre Dunajský a Patrónsky pivovar v Bratislave. Kampane na Facebooku priniesli klientovi v krátkej dobe svoje ovocie vo forme výrazného zvýšenia zákazníkov. Úspech spočíva hlavne v dvoch rovinách, a to v kvalitnom kontente, ktorý pre klienta dodávateľsky zabezpečuje marketingový špecialista Peter Štilicha zo spoločnosti Cosmopolit events , výsledkom čoho je kvalitný obsah promovaných postov.

V spojení s cieleným promovaním postov na publiká zodpovedajúcim obsahu jednotlivých postov prináša táto spolupráca výborné výsledky. S Petrom komunikujem a pripravujem kampane priam na dennej báze (klient dostáva odporúčania na základe výsledkov, ktoré posty a cielenia boli efektívne, čomu následne prispôsobujeme aj ďalšiu stratégiu). Mesačne promujeme cca 20 postov. Tento klient je ideálnym príkladom, ako by to celé malo fungovať zo strany klienta. Robiť úspešnú kampaň bez kvalitného obsahu je priam nemožné.

Podľa čoho sa má bežný človek rozhodnúť, či to zvládne sám s pomocou YouTube tutoriálov, alebo by mal kontaktovať odborníkov. Kedy je ten zlomový bod?

Platí tu to, čo v každom obore. Ak by to bolo také jednoduché, tak si robíme všetko sami. Dlhoročné skúsenosti nikdy nenahradíte žiadnym tutoriálom. Ak chceme niečo robiť poriadne, nechajme to na odborníkov.

Roland Bohunický - paravan - reklamná agentúra - rozhovor

Ako vidíš budúcnosť tohto typu marketingu?

Facebook prináša stále nové možnosti efektívnej marketingovej propagácie s presným cielením a vysokým zásahom. Z tohoto pohľadu je to veľmi silný kanál, ktorý tvorí jeden z hlavných pilierov každej dobrej marketingovej stratégie. Jeho dôležitosť a využívanie je stále na vzostupe.

Facebook je na Slovensku kráľom spomedzi ostatných sociálnych médií. Črtá sa mu však nejaký konkurent?

Po tom ako Facebook kúpil druhú najväčšiu sociálnu sieť Instagram si nemyslím, že sa mu črtá v blízkej dobe priamy konkurent. Aktuálne Facebook zažíva svoju zlatú éru. Uvidíme, či sa ho niekomu podarí zosadiť z trónu sociálnych sietí alebo sa k nemu vôbec priblížiť.

Chcel by si ešte niečo dodať?

Pri marketingovej komunikácii sa Facebook dlhodobo profiluje ako veľmi dôležitý kanál. V kombinácii Facebooku s vyhľadávaním v Google AdWords, reklamou Google Display Network a Youtube vieme klientom veľmi efektívne a presne “namixovat” komunikáciu na skoro akýkoľvek produkt.