Menu

Robte reklamu pre skutočných ľudí, nie pre tabuľky v Exceli

Cielenie podľa demografie je zastarané. Čo sú marketingové persóny a ako vám pomôžu?

Demografia a jej limity

Zvykli sme si, že cieľová skupina je definovaná vekom, pohlavím, zárobkom. Cielili sme tak roky, tak prečo nie aj dnes? Povieme vám prečo. Nastáva demokratizácia marketingu. Poučka o tom, že spotrebiteľ rozhoduje na trhu svojím nákupom, je stará ako marketing sám.

Vďaka internetu, sociálnym sieťam, blogom a nekonečnej chuti deliť sa o svoje zážitky je skúsenosť jedného spotrebiteľa zdieľaná so stovkami ďalších. Spotrebiteľ a jeho záujmy sú pod väčším drobnohľadom než kedykoľvek predtým. Firmy musia zákazníkom rozumieť omnoho viac.

Muž, 35, zo stredného mesta s priemerným zárobkom. Čo to hovorí o cieľovej skupine? Môžete mu predať sadu kľúčov do auta? Lístky do divadla? Detské dupačky? To sa z demografie nedozviete.

Takéto cielenie nie je pre spotrebiteľa relevantné. Vaša komunikácia je buď príliš široká a neosloví tých správnych ľudí, alebo ak aj je špecifická (predávate lístky do divadla), no hovoríte k celej širokej cieľovke (muž, 35, z mesta), je neefektívna.

Marketingové persóny

Sú to zastupujúce príklady – dopodrobna rozpísané profily zákazníkov. Tieto profily vám pomôžu mať neustále na očiach osobu, ku ktorej hovoríte a dôvody, prečo sú vaše produkty pre ňu dôležité. Taká marketingová persóna môže vyzerať napríklad takto:

Marketingová persóna

Takýchto profilov samozrejme budete mať viac, pretože u vás nenakupuje iba jeden typ zákazníkov. Pravdepodobne budete mať dva či tri, dôležité je obsiahnuť v nich väčšinu vlastností vašej cieľovej skupiny. Ak dáte persóne meno a fotku, budete mať pocit, že produkty a reklamu robíte pre skutočného človeka.

Podrobný profil persóny vám pomôže rozumieť jej motivácii nakupovať. Vaša komunikácia tak bude omnoho presnejšia, cieľovka vám bude lepšie rozumieť a vycíti, že aj vy jej rozumiete. Nezabúdajte však, že persóny musia vychádzať zo skutočných dát a nie vašich predstáv o vysnívanom zákazníkovi.

Behaviorálna a psychografická segmentácia zákazníkov

Informácie pre takéto strategické rozhodnutie získate jedine priamo z trhu. Pýtajte sa svojich predajcov, vytiahnite dáta z CRM, urobte prieskum na svojom Facebooku, čítajte reviews svojho obchodu na internete. Toto všetko sú zdroje, kde aj zadarmo získate cenné informácie o cieľovej skupine.

K vytváraniu marketingových persón vám pomôže aj behaviorálna a psychografická segmentácia zákazníkov. To znamená, že musíte rozumieť ich životnému štýlu, ich názorom na váš produkt ale aj ich záujmom a voľnočasovým aktivitám. V akom životnom štádiu kupujú váš produkt? Čo vedie k nákupu? Robia si dlhý prieskum alebo váš produkt nakupujú impulzívne?

Čím lepšie rozumiete svojim zákazníkom, tým bližšie k ním ste. Tým pádom lepšie predávate a zarábate viac, vaša firma rastie a vy ste spokojní. A v neposlednom rade sú marketingové persóny skvelým podkladom pre vašu agentúru, aby vám pripravila čo najefektívnejšiu reklamnú kampaň :)