Menu

Referral návštevy - jediný zdroj konverzií v Google Analytics?

Efektivitu online reklamy a konverzie potrebujete zmerať na cent presne. Ukážeme vám, čo vám v tom doteraz bránilo a ako to zmeniť.


Spustíte poriadnu online kampaň, nalejete do nej ťažko zarobené peniaze a s nadšením očakávate prvé konverzie. Grafy v Google Analytics však vôbec neukazujú to, čo by ste chceli vidieť. Kde je chyba?

Aj Google robí chyby

Väčšina nákupov by mala logicky pochádzať z reklamy, alebo po googlovsky „z platených zdrojov“, no zdanlivo vám ich prináša akýsi referral traffic. To sú návštevy, ktoré sa na váš web dostali preklikom z inej domény – napríklad cez odkaz v článku alebo newsletteri. Google vie zistiť, kde sa používateľ nachádzal tesne pred príchodom k vám a túto adresu ukáže ako zdroj (source).

Keď máte nastavené meranie transakcií pomocou ecommerce tracking, môžete v záložke Acqusition – All Traffic – Channels vidieť report s podobnými dátami:

Zoskupenie podľa kanálov - Google Analytics

Už na prvý pohľad je jasné, že niečo nebude v poriadku. Referral priniesol na web najmenej návštev (presne 41 návštev), pričom 5 z nich spravilo transakciu (Ecommerce Conversion Rate 12,2%). V krajine zázrakov by takéto čísla možno boli reálne, ale nenechajme sa oklamať ;).

Podozrivá je aj nízka kvalita referral návštev – majú najvyššiu mieru odchodu, najnižší pomer stránok na jednu reláciu a najkratší čas strávený na stránke. Najvyššiu kvalitu má v tomto prípade Organic Search (neplatené návštevy z vyhľadávania).

Aby sme pochopili, čo sa deje a zistili odkiaľ presne prichádzajú nákupy, otvoríme si segment referral (kliknutím na jeho názov v prvom stĺpci) a zoradíme tento report podľa transakcií. V našom prípade uvidíme toto:

Referral návštevy - Google Analytics report

Tu je pes zakopaný! Za najväčšie zdroje transakcií považuje Google Analytics stránky paypal.com a checkout.shopify.com. Je to z dôvodu, že pri platbe bol zákazník presmerovaný na tieto stránky a následne vrátený späť. To však Google nepovažuje za súčasť nákupného procesu, ale za úplne cudzí zdroj.

Táto jediná chyba vám kazí výsledky kampaní. Našťastie, dá sa jednoducho odstrániť. Riešením je Referral exclusion list, ktorý v slovenčine nájdete pod názvom Zoznam vylúčených sprostredkovaní.

Čierna listina referral stránok

Je to zoznam stránok, ktoré chcete vylúčiť z referral kanála. Tým pádom sa vôbec nebudú zohľadňovať vo výsledkoch. Nájdete ho v záložke Admin – Tracking Info – Referral Exclusion List. Jedinou podmienkou pre aktiváciu zoznamu je, že na zber dát do Google Analytics musíte používať najnovší trackovací kód – analytics.js., ktorý vyzerá nasledovne:

<!-- Google Analytics -->  
<script>  
(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)  
})(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga');

ga('create', 'UA-XXXXX-Y', 'auto');  
ga('send', 'pageview');  
</script>  
<!-- End Google Analytics -->  

Oficiálny návod ako nasadiť analytics.js na stránku nájdete tu.

Zistite, ktorú verziu kódu používate

Ak už Google Analytics používate a trackovací kód máte implementovaný, ako prvé skontrolujte, ktorú verziu používate. Vašu aktuálnu verziu trackovacieho kódu môžete ľahko zistiť pomocou WASP rozšírenia pre Google Chrome.

Po nainštalovaní WASP choďte na vašu stránku a otvorte si pracovnú konzolu pomocou klávesovej skratky CTRL+SHIFT+I. Kliknite na WASP v hornej lište a reloadnite stránku (klávesa F5). V pravom okne uvidíte fialovou farbou vypísané všetky skripty použité na vašom webe. Jedným z nich je aj kód analytics.js alebo jeho staršia verzia ga.js.

V prípade, že vidíte ga.js, váš Analytics účet je zastaraný a potreboval by pomôcť. Radi sa naň pozrieme a pomôžeme vám ho zoptimalizovať. Stačí ak nás kontaktujete pomocou formulára na tejto stránke: Analýza návštevnosti stránok.

Takto vyzerá kontrola kódu, na stránke s analytics.js verziou, cez WASP rozšírenie:

Kontrola Google Analytics pomocou WASP rozšírenia

Referral exclusion list v praxi

Celý postup nastavenia Referral exclusion listu sme pre vás natočili na konkrétnom prípade. V závere videa uvidíte, že do zoznamu vylúčených referral zdrojov som pridal aj doménu vasa-stranka.sk. Google Analytics by mal vašu vlastnú doménu automaticky zaradiť na čiernu referral listinu. Bohužiaľ, aj Google robí chyby. Je preto lepšie ho vždy skontrolovať, aby sa nestalo, že v referral zdrojoch uvidíte svoju vlastnú stránku a nebudete rozumieť prečo je tomu tak.

Referral exclusion list v Google Analytics (video):

Výsledky uvidíte okamžite, ale nie spätne

Nezľaknite sa zmien. Tým, že niektoré domény Googlu zakážete počítať, celkový počet návštev sa automaticky zníži. Bude to však v prospech vašich kampaní.

Pred tým, ako sme do zakázaného zoznamu pridali paypal.com, započítala sa jedna návšteva - relácia pri prvom vstupe do e-shopu a druhá pri návrate z platobnej brány. Po vylúčení paypal.com z referral zdrojov sa celý nákupný proces počíta ako jedna relácia – čiže tak, ako to má byť.

Pridanie stránok do Referral exclusion listu však neovplyvní štatistiky z minulosti. Do vytvorenia zoznamu budú chybné, od vytvorenia správne, tak dlho neotáľajte. Začnite čím skôr merať správne dáta a analyzovať zdroje konverzií efektívne.

Ak by vám bolo predsa len niečo nejasné, ozvite sa nám. S problémami v Google Analytics máme bohaté skúsenosti a vieme, ako s nimi zatočiť :)