Menu

Performance marketing 2016 – naše predikcie

Minulý rok sme sa na našom blogu celkom rozpísali o aktuálnom dianí. Čo očakávame v najbližších mesiacoch?


Uvidíme prvý mobile-only e-shop

Mobile bude naďalej rásť, to nie je žiadne prekvapenie. Dopad tohto trendu však bude obrovský. Google v mobilnom vyhľadávaní pridal dve reklamné plochy (spolu ich už je šesť). Penalizuje neoptimalizované weby.

Stále viac klientov sa bude biť o extrémne limitovaný priestor – kým na desktope môžete mať tri reklamy hore, desať na boku a dve dole, v smartfóne to neplatí. Očakávame, že na našom trhu sa objaví e-shop, ktorý bude mať UX absolútne podriadený mobilnému prostrediu. Pretože, povedzme si otvorene, nakupovať na mobile je dnes horor.

One-click registrácia/log-in sa začne konečne rozširovať

Prihlásiť sa cez Facebook Login alebo Gmail účet je omnoho pohodlnejšie nielen pre užívateľa ale aj pre e-shop. Dostane meno a e-mail bez preklepov a nebude strácať užívateľov pri dlhých registračných formulároch.

Zomrú marketingové persóny

A nahradí ich hypercielenie pomocou cookies. S tým súvisí rozmach RTB reklamných platforiem. Tie sú nasadené na stránkach, ktoré do cookies zapisujú údaje o používateľoch – aké témy ich zaujímajú, aké stránky navštevujú, čo kupujú či koľko míňajú. Zomrú tak marketingové persóny, ktoré sa rodia v zasadačkách a uvoľnia cestu skutočným zákazníkom.

Online marketing o čosi zdražie

Inzerentov je stále viac, no reklamného priestoru viac nie je. Google je už teraz relatívne drahý, no postupne sa presýtenosť reklamou prejaví aj na Facebooku. Reklamný priestor na internete sa draží prirodzeným trhovým mechanizmom – rastúci dopyt teda zvyšuje cenu.

Performance odvetvie prestane rásť

Očakávame, že investície do performancu sa stabilizujú a klienti začnú znova investovať do budovania značky. Kým malí klienti na budovanie brandu nemajú rozpočet a veľkí sa mu venujú naplno, firmy stredných budgetov na svoje značky často zabúdali. V roku 2016 sa zobudia a začnú ich opäť podporovať.

Natívna reklama naberie na sile

Napriek tomu, že to nie je typicky výkonnostný nástroj, pre digitálne mediálky bude dôležitý. Natívna reklama je umiestňovanie sponzorovaných textov medzi redakčný obsah. Zahraničné veľké médiá ju ponúkajú ako reklamný formát už niekoľko rokov v rôznych formách.

Od úplne priznanej, kde je logo inzerenta v hlavičke článku s poznámkou „Sponsored by:“ až po úplne nepriznanú, kedy sa tvári ako klasický obsah média. Takto vznikne pre značky priestor na to, aby mohli robiť nový druh awarenessových kampaní.

Prestaneme zbierať veľké dáta

A začneme zbierať správne dáta. O big data sa hovorí prinajmenšom päť rokov, no realita je taká, že aj firmy, ktoré si mohli dovoliť náročné hardvéry a softvéry na ich zber a analýzu, využili z týchto dát maximálne 1%. Aby dávali big data zmysel, musíte mať naozaj kvantá klientov, ktorí generujú veľa rôznych typov informácií.

Predpovedáme, že firmy (aj malé a stredné) začnú zbierať tie správne dáta – a pokojne aj vo veľmi jednoduchých sadách. Vyhodnotiť takéto vstupy sa dá triviálnymi matematickými funkciami. Na tie vám stačí maturita z matiky a nie server s proprietárnym softvérom za 50 000 €.

Začne sa vek analytiky a systémovej integrácie

Keďže je výhodnejšie na každý druh merania používať samostatný jednoúčelový softvér, budeme musieť nájsť spôsob, ako tieto systémy navzájom integrovať. Dáta z nich budú násobne menšie ako z big data systémov a pre firmy budú omnoho užitočnejšie.

To však znamená, že digitálne agentúry budú musieť poskytovať takýto servis, pretože pre klientov je jednoduchšie analytiku outsourcovať, ako robiť ju inhouse.

Zlepšia sa CTR

Toto je jedno z najpozitívnejších očakávaní, ktoré máme pre rok 2016. Jeden z dôvodov je, že aj po smrti flashu niektoré médiá stále umiestňujú swf bannery – klient im platí za zobrazenia, no tieto bannery nefungujú a teda na ne používatelia neklikajú. V roku 2016 upustia od týchto praktík aj najzabrzdenejšie portály.

Ďalším dôvodom, pre ktorý sa CTR zvýšia, je trend „reálnych impresií“. Doteraz platilo, že impresia=načítanie webstránky. Google zavádza – a veríme, že aj ďalšie platformy sa pridajú – novinku v metrikách.

Po novom impresia=užívateľ sa preskroloval k banneru. Čiže aj keď počet preklikov zostane rovnaký, klienti budú mať omnoho presnejšie informácie o funkčnosti kampane. A to je jednoznačne dobrá predikcia :)