Ovládate základy A/B testingu?

Testovanie samotné je veľmi rozsiahla téma. Aby sme vám odovzdali poriadne kvalitné know-how, rozhodli sme sa jej venovať do hĺbky. V prvom článku z pripravovanej série riešime dve základné otázky A/B testingu.

Prečo testovať?

Prvý a najjednoduchší dôvod je - pretože sa do dá.

Pred príchodom digitálnej reklamy prebiehalo testovanie cez náročné ankety a vybrané vzorky z cieľových skupín. Bolo to zdĺhavé, nákladné a nie veľmi presné. V online vieme všetko odmerať rýchlo, lacno a s chirurgickou presnosťou. Zmeniť slovo v kampani, rozloženie landing page, položky vo formulári? Zavoláte nám ráno a večer už môže bežať test. Pritom kampaň stojí tie isté peniaze. Bola by hlúposť nevyužiť to.

Druhý dôvod je veľmi logický: testovať treba.

Na zahraničnom trhu lámete rekordy a s rovnakým produktom u nás ledva vyžijete? Opoveď je A/B testing. Mentalita zákazníkov je v rôznych krajoch odlišná, takže musí byť odlišná aj komunikácia s nimi. Rozdiel môžete cítiť už pri expandovaní zo západného Slovenska na východ. Cieľová skupina mení nákupné správanie nielen s miestom, ale aj s časom. Preto treba priebežne testovať aj na tom istom trhu.

Tretí, veľmi dôležitý dôvod, je dôkaz pre klienta.

Napriek tomu, že PPC reklamy už firmy na Slovensku využívajú približne desať rokov, niektorí klienti k nim stále pestujú nedôveru. Skúsenosti a intuícia sú abstraktné pojmy. Ani najväčší skeptik nemôže spochybniť čísla v tabuľke. Hneď uvidí, že na slovíčko „nefunkčné auto“ sa zobrazil desaťkrát viac ako na „autoservis“ alebo že to tlačidlo v modrej farbe bolo klikané horšie ako v červenej. A to sú len základné veci. Testovať vieme až do maximálnej hĺbky nákupného procesu či zákazníkovho myslenia.

Aký je cieľ testovania?

Cieľom všetkých marketingových aktivít je zvýšiť zisk. Dôležité sú tie čiastkové kroky, ktoré k nemu vedú. Niektoré rieši inbound marketing, iné výkonnostný marketing a na tieto je A/B testing:

V prvom rade testujeme pritiahnutie používateľa na web. Ako fungujú konkrétne slová, call-to-actions alebo umiestnenie reklamy. Tieto problémy vieme otestovať a vyriešiť. Dostať cudzieho človeka práve na náš web je na internete základným cieľom. Keď ho už máte u seba, treba ho tam udržať a získať od neho nákup.

Udržanie zákazníka na stránke je veľmi dôležitý cieľ. Priamo z neho vyplýva, že vaše produkty sú zaujímavé a informácie hodnotné. To je najlepší predpoklad vysokých predajov. Druhým výsledkom je zlepšenie pozície na Googli, pretože aj čas strávený na webe je jednou z premenných pri výpočte kvality vašej stránky. Môžete ho zvládnuť v štyroch krokoch.

Zjednodušenie nákupného procesu. Aj ten najhorlivejší zákazník dá svoje peniaze inam, keď sa stratí vo vašom nákupnom procese. Nepoužívajte dlhé formuláre, zložitú registráciu a duplicitné otázky. Ak počítame kroky nákupu od uloženia položky do košíku po poďakovanie za objednávku, tak dobrý nákupný proces pozostáva zo štyroch krokov. Výborný iba z troch.

Všetci testujeme, pretože sa to dá, treba to robiť a má to naozaj zmysel. Ak netestujete, môžete strácať na návštevnosti, dĺžke návštevy alebo počte nákupov. V každom prípade je to pre vás zlé a my chceme, aby ste sa mali dobre. Preto v ďalšom článku rozoberieme, ako správne robiť dobrý A/B testing.

Buďte v obraze. Dostávajte novinky zo sveta online marketingu pravidelne a rovno do vášho inboxu