Menu

Online marketing pre podniky a malé biznisy – kompletný návod

Podľa štúdie vypracovanej bazaarvoice.com si približne 39 percent zákazníkov, ktorí nakúpia v kamennej predajni, urobí pred samotným nákupom internetový prieskum. Vyhľadávajú si podrobné informácie o produktoch, čítajú recenzie, odporúčania a tiež hľadajú, ako sa do konkrétnej prevádzky dostanú. Ak máte lokálnu predajňu a chcete získať zákazníkov, nesmiete ignorovať dôležitosť online marketingu.

online marketing - internetový prieskum

Oblasti online marketingu, ktorým sa v článku venujem:

Ako teda robiť online marketing pre lokálne firmy vám prezradím v nasledujúcich riadkoch ;) ...

1. Online marketingová stratégia - Lokálne SEO a Google firemný profil

Optimalizácia pre lokálne vyhľadávanie v Google je najefektívnejší spôsob, ako sa ukázať potenciálnym zákazníkom plánujúcim nákup práve vtedy, keď vyhľadávajú konkrétny produkt či predajňu na internete.

Žiaľ, iba málo firiem na Slovensku využíva potenciál Google firemných profilov. Na druhej strane však máte veľkú príležitosť využiť to vo svoj prospech a predbehnúť konkurenciu. Tento článok vám prakticky ukáže, ako by ste mali postupovať. Tak čítajte ďalej. ;)

Google firemný profil

Možno to už viete – Google personalizuje výsledky vyhľadávania. To znamená, že dvaja rôzni ľudia, ktorí zadajú rovnaký vyhľadávací dopyt, uvidia rozdielne výsledky. Na zobrazené výsledky má, okrem histórie vyhľadávania, veľký vplyv aj poloha. Google zistí, kde sa nachádzate, na základe toho vám následne ukáže relevantné výsledky.

V praxi to funguje jednoducho. Keď zadám do vyhľadávača slovo „kaderníctvo“ a nachádzam sa práve v Bratislave, primárne uvidím kaderníctva v mojom (bratislavskom) okolí. Celkom logické. :) Ak však zadám tento výraz v Košiciach, uvidím kaderníctva lokalizované práve v tomto meste.

Okrem klasických linkov na webstránky mi Google v hornej časti tiež ukáže mapu. V rámci nej zobrazí top tri výsledky. Práve toto je to miesto, kde sa môžete začať zobrazovať aj vy. Stačí, ak si vytvoríte Google firemný profil a zapracujete zopár optimalizácií, ktoré popíšem nižšie.

Takto vyzerá Google po zadaní vyhľadávacej frázy „kaderníctvo“ v Bratislave:

online marketing - lokálne biznisy - google mapa

Ako si môžete všimnúť z obrázka, Google mapa spolu s top tri výsledkami zaberá pomerne veľkú časť stránky. Zobrazuje sa nad klasickými linkami. Práve preto vďaka nej dokážete osloviť značnú časť zákazníkov, ktorí sú už väčšinou v štádiu rozhodovania, kam ísť nakúpiť. V tomto prípade sa dať ostrihať. :)

Ako na to?

Ako sa teda môžete dostať do tejto „VIP časti“ výsledkov vyhľadávania? Základom je vytvorenie Google firemného profilu. Sú dve možnosti, s ktorými sa môžete stretnúť.

Prvou je, že váš Google firemný profil už existuje. To, či ho máte vytvorený, zistíte jednoducho – do vyhľadávača stačí zadať názov svojej firmy. Po zadaní výrazu „paravan interactive“ sa mi ukážu nasledujúce výsledky:

Google moja firma - paravan interactive

Ešte som nespomenul jednu výhodu – okrem mapy sa pri veľmi relevantných vyhľadávaniach zobrazí váš Google firemný profil aj na pravej strane obrazovky s kompletnými informáciami. Tento formát je oveľa viditeľnejší ako klasické odkazy a vie upútať viac potenciálnych zákazníkov.

My sme si náš Google profil vytvorili, takže sa zobrazil na pravej strane. Pozor! Môže sa stať, že sa váš profil zobrazí, no vy k nemu nemáte tzv. vlastnícke práva a neviete ho spravovať/optimalizovať.

Táto situácia nastáva vtedy, keď pôsobíte na trhu dlhšie, máte webovú stránku a ste registrovaný v rôznych katalógoch. Google sa o vás dozvedel a automaticky vás zaindexoval do firemných profilov. Zistíte to tak, že pri vašom profile sa zobrazí otázka „Vlastníte túto firmu?“. Viď obrázok nižšie:

Neoverený Google My Business profil

V takomto prípade je potrebné firmu verifikovať. Overený profil je v očiach Google oveľa dôveryhodnejší. Už len vďaka tomu sa môžete začať zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania vyššie ako konkurencia. Verifikácia prebieha buď telefonicky (bude vám poskytnutý automaticky vygenerovaný kód – nebudete telefonovať s reálnym človekom), alebo poštou (príde vám list s overovacím kódom, môžete čakať 2-4 týždne). Oveľa rýchlejšia je verifikácia cez telefón. Podmienkou však je, aby telefónne číslo, ktoré Google automaticky stiahol z iných zdrojov, bolo funkčné.

Ak Google firemný profil pre vašu firmu doteraz nebol vytvorený, prejdite na stránku Google Moja firma, prihláste sa cez váš Google účet a vyplňte všetky informácie.

Google My Business profil - pridať firmu

Návod, ako založiť alebo verifikovať Google My Business účet, si môžete pozrieť aj v tomto videu:

Ako pridať alebo verifikovať firemný profil na Google (video):

Ako sa dostať do top 3 výsledkov? Naše odporúčania

V nasledujúcich krokoch vám popíšem tipy, ktoré vám pomôžu, aby sa váš profil zobrazil na prvých miestach nad konkurenciou.

1. Názov firmy

Názov firmy je veľmi dôležitý faktor. Ovplyvňuje aj to, pri akých vyhľadávacích frázach sa ľuďom zobrazí váš profil vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka nemu je možné dosiahnuť zobrazenie v pravej časti (nie pod mapou) aj pri slovách, ktoré neobsahujú váš brand.

Napríklad pri dopyte „bazény na mieru“ sa mi v Bratislave v rámci výsledkov pod mapou alebo firemného profilu v pravej časti nezobrazí žiadna firma.

Google marketing - bazény na mieru

Keď zadám tento dopyt priamo do Google mapy, zobrazia sa mi len dve firmy. Diamant Unipool a BV Pool. A aj to nie sú firmy sídliace priamo v Bratislave, ale v Pezinku.

obrazok: Google marketing - bazény na mieru - Bratislava

V tomto prípade by som odporúčal pridať „bazény na mieru“ do názvu firemného profilu, ktorý bude vyzerať nasledovne: „Diamant Unipool – bazény na mieru“. Vďaka tejto zmene sa zvýši relevancia firmy pre zadaný dopyt a Google ju začne zobrazovať. Nepreháňajte to však s kľúčovými slovami v názve. Treba si vybrať 1-2 dôležité kľúčové slová, pri ktorých sa chcete zobrazovať.

2. Kategória

Najdôležitejší faktor, podľa ktorého sa Google rozhoduje, či vás zobrazí pri konkrétnom vyhľadávacom dopyte, je kategória. Vyberte hlavnú kategóriu, ktorá by mala čo najpresnejšie vystihovať vašu firmu. Následne môžete pridať aj podkategórie. S podkategóriami to taktiež nepreháňajte a vyberte si naozaj len také, ktoré popisujú váš produkt.

3. 100 % vyplnený profil

Ak chcete byť lepší ako konkurencia a zobrazovať sa vyššie, musí byť váš profil premakaný. Vyplňte všetko, čo sa vyplniť dá. Telefónne číslo, adresa a ani webstránka nesmú chýbať. Doplňte tiež vaše otváracie hodiny, mimoriadnu otváraciu dobu, možnosti spôsobu platby, ponuku a podobne.

Dôležitou súčasťou vášho profilu sú fotky. Odporúčam pridať aspoň 5 kvalitných fotiek do každej kategórie, ktorú vám Google v rozhraní vášho firemného profilu ponúkne:

  • Identifikačné fotky – logá, bannery a pod.
  • Fotky interiéru – fotky vašej predajne, firmy
  • Fotky exteriéru – fotky zvonku, vďaka ktorým vás vaši zákazníci rýchlejšie nájdu
  • Fotky produktov – kvalitne nasnímané produkty/služby, ktoré ponúkate
  • Fotky tímu – nebojte sa ukázať sa vašim zákazníkom a pridajte svoje osobné fotky, fotky personálu...
  • Ďalšie fotky – všetko ostatné, čo by mohlo zaujať vašich potenciálnych zákazníkov

Fotky odporúčam taktiež optimalizovať. Do zdrojového názvu fotografie pridáte kľúčové slovo a vašu lokalitu, pričom nenazvete všetky obrázky rovnako. V prípade firmy, ktorá predáva bazény, by sa súbory mali nazývať nasledovne:

„Diamant-Unipool-predaj-bazenov-exterier-Bratislava.jpg“, „Diamant-Unipool-bazeny-na-mieru-exterier-BA.jpg“, „Diamant-Unipool-bazeny-Bratislava-exterier.jpg“, „Bazeny-Diamant-Unipool-Bratislava.jpg“ a podobne.

Okrem zdrojového názvu vie Google na fotkách čítať aj tzv. metadáta. Pomocou metadát máte možnosť vložiť do fotiek detailné informácie (názov, popis, geolokáciu a pod.). Názov a geolokácia sú v tomto prípade metadáta, ktoré vypĺňate vo vašich fotkách vo firemnom profile.

Ak ste doteraz netušili, že geolokačné dáta pri fotkách existujú, tak vedzte, že všetky fotky zhotovené mobilom túto informáciu obsahujú (pozn. ak máte povolené GPS vo vašej fotoaplikácii). Na pridanie metadát do fotiek existuje viacero nástrojov. Osobne používam Adobe Lightroom, ktorý ich vie pridávať hromadne pre viacero fotiek.

Google moja firma - metadáta na fotkách

Ako skontrolujete, či fotky metadáta obsahujú? Použite tento online nástroj: metapicz

4. NAP

NAP je skratka označujúca „Name, Address, Phone“ (názov, adresa, telefón). Experti na lokálne SEO veria, že Google sleduje konzistenciu týchto troch dôležitých údajov na rôznych stránkach a na základe toho zvyšuje dôveryhodnosť firmy. Jednoducho povedané, názov, adresa a telefón by mali byť pre vašu firmu všade rovnaké.

Čo to znamená v praxi? Ak bude v Google firemnom profile názov „Diamant Unipool – bazény na mieru“, tak tento názov by mal byť použitý na webstránke a na všetkých firemných profiloch – napr. v katalógoch.

Tu sú firemné katalógy, v ktorých by vaša firma nemala chýbať:

Nezabudnite, že váš profil by mal vo všetkých firemných katalógoch obsahovať rovnaký názov, adresu a telefón.

5. Recenzie

Dovolím si tvrdiť, že nič nezvyšuje dôveryhodnosť vašej firmy viac ako reálne recenzie od vašich zákazníkov. Pochopil to Google, chápu to firmy v zahraničí, dokonca už aj väčšina eshopov na Slovensku. Veľké množstvo menších (či dokonca aj väčších) slovenských firiem však stále nevenuje dostatok pozornosti tejto forme marketingu.

Google vie dostatočne oceniť, keď na vašom profile uvidí zákaznícke recenzie – posunie vás vďaka tomu na vyššie pozície. Pri piatich Google recenziách dokonca začne zobrazovať hviezdičky, ktoré zlepšia viditeľnosť vašej firmy vo výsledkoch vyhľadávania a prinesú vám viac zákazníkov.

Nedávno začal Google v rámci firemného profilu zobrazovať okrem svojich recenzií aj Facebook, Foursquare a ISIC recenzie.

Google marketing - moja firma - recenzie

Koľko recenzií potrebujete, aby ste posunuli na lepšie pozície? Na to neexistuje žiadna univerzálna odpoveď ani čarovná formulka. Všetko záleží od konkurencie v rámci vašej kategórie. Ak konkurencia nemá žiadne recenzie alebo ich má málo, odporúčam na začiatok získať aspoň 5 Google recenzií, 10 Facebook recenzií a 5 Foursquare recenzií.

Najťažšie je získať Google recenzie, pretože ľudia nie sú zvyknutí ich pridávať. Navyše, proces ich pridania nie je úplne jasný bežným smrteľníkom. Pomôže vám však PDF, ktoré poradí vašim zákazníkom, ako sa Google recenzia pridáva. Tento dokument si môžete upraviť presne podľa potrieb vašej firmy. Ukážem vám ako na to. :)

Ako pridať Google recenziu (PDF):

  1. Stiahnite si náš vzorový PDF dokument
  2. Otvorte PDF v online free editore: PDF Pro
  3. Do google vyhľadávače vpíšte názov vašej firmy spolu s mestom, kde sa nachádza. Vo výsledkoch vyhľadávania na pravej strane by sa mal zobraziť váš firemný profil. Ak je tomu tak, skopírujte vyhľadávací dopyt (názov firmy + mesto) a vložte ho namiesto nášho (paravan interactive, Bratislava).
  4. Aby ste ešte viac uľahčili vkladanie recenzie, nechajte si vygenerovať špeciálny link cez stránku Grade Us
  5. Pretože link je veľmi dlhý, skráťte ho v nástroji bit.ly
  6. Skrátený link vložte do PDF.
  7. Zmeňte v pätičke PDF logo a firemné informácie.
  8. Stiahnite upravené PDF.

Pretože raz vidieť je lepšie ako sto krát počuť, vytvoril som video tutoriál. Ako príklad som zvolil najlepšiu škôlku v Banskej Bystrici, ku ktorej mám blízky vzťah :).

Ako vytvoriť PDF návod pre zákazníkov (video):

Tento PDF dokument môžete následne poslať spokojným klientom mailom, v ktorom ich požiadate o napísanie recenzie. Môžete ho tiež vytlačiť a dať zákazníkom priamo v predajni. Efektívna stratégia je tiež ponúknuť zľavu alebo iný benefit ľuďom, ktorí vám napíšu recenziu.

Čo robiť s negatívnymi recenziami?

Veľa firiem má strach z negatívnych recenzií. Musím poznamenať, že aj negatívne recenzie môžu mať veľký prínos. Ide o to, ako sa k nim postavíme. Vieme z nich zistiť, s čím sú naši zákazníci nespokojní a tieto nedostatky odstrániť, situáciu napraviť. Osobne by som ľudí, ktorí pridajú oprávnenú negatívnu recenziu, odmenil ešte viac.

Dôležité je reagovať na negatívne recenzie a snažiť sa konkrétny problém vyriešiť. Zákazníci majú radi, keď vidia, že ich firma počúva a nie sú pre ňu len zdrojom zárobku. Takýmto spôsobom viete budovať ešte hlbší vzťah s vašimi zákazníkmi.

2. Online marketingová stratégia - Google AdWords

Z hľadiska používania Google vyhľadávača existujú tri kategórie ľudí:

  1. Ľudia klikajúci na AdWords reklamu
  2. Ľudia klikajúci na lokálne výsledky v Google mape
  3. Ľudia klikajúci na organické linky vo výsledkoch vyhľadávania

Online marketing - používanie Google vyhľadávača

Druhú skupinu ľudí sme podchytili vďaka Google firemnému profilu. Teraz sa poďme zamerať na prvú skupinu potenciálnych zákazníkov. Sú to ľudia, ktorí kliknú hneď na prvé výsledky, ktoré sa im zobrazia. Na tieto pozície sa viete dostať iba pomocou Google AdWords reklamy.

Google AdWords cieli reklamu na ľudí vyhľadávajúcich relevantné kľúčové slová. Tí sa nachádzajú v lokalite, ktorú vopred zadefinujete. Týmto spôsobom sa zobrazíte zákazníkom, ktorí sa zaujímajú o váš produkt a zároveň sa nachádzajú v blízkosti vašej predajne či firmy.

Google vie zobraziť naraz až štyri textové reklamy v hornej časti výsledkov vyhľadávania. Poradie týchto reklám závisí od bidu (ceny za klik, ktorú ste ochotný zaplatiť) a skóre kvality vašej reklamy.

Skóre kvality (uvádzané v rozsahu od 1 do 10) vyhodnocuje Google na základe troch faktorov:

  • Očakávaná miera prekliknutia
  • Relevancia reklamy
  • Skúsenosti so vstupnou stránkou

Zjednodušene povedané, čím budú vaše reklamy a vstupné stránky pre používateľa relevantnejšie, tým väčšia bude pravdepodobnosť, že získate vyššie skóre kvality. Ak by ste potrebovali s Google AdWords pomôcť, neváhajte nám napísať. V našej agentúre máme dlhoročné skúsenosti, vieme čo funguje najlepšie a ako efektívne optimalizovať Google reklamu.

Keď sme už strategicky obsadili miesta v hornej – teda reklamnej časti výsledkov vyhľadávania a zobrazujeme sa aj v rámci Google mapy, zostáva nám infiltrovať sa medzi klasické organické výsledky. Do týchto výsledkov sa vieme dostať najmä pomocou optimalizovaného webu alebo blogu. Okrem toho môžete často pozorovať, že Google vám ukáže na prvej strane výsledky zo stránok, akými sú Facebook, YouTube, Instagram, Twitter, Foursquare, Zomato a pod. Práve preto by ste na žiadnom z týchto webov nemali chýbať.

3. Online marketingová stratégia - Optimalizovaný web

Ako som už spomínal, Google prispôsobuje výsledky vyhľadávania na základe polohy (IP adresy) konkrétneho človeka. Aby však Google vedel, že vaša firma je relevantná pre lokálne vyhľadávania, musíte mu to povedať. Pýtate sa, ako mu to máte povedať? V textoch na webovej stránke začnete viac spomínať adresu (pozn. mesto), kde pôsobíte.

Pre lokálne biznisy odporúčam použiť názov mesta v týchto elementoch stránky:

  • Titulok – príklad: paravan interactive – online reklamná agentúra Bratislava
  • Meta description (popisok) – príklad: paravan interactive je online reklamná agentúra so sídlom v Bratislave. Sme špecialisti na PPC reklamu, reklamné kampane na internete a online marketing.
  • H1, H2, H3 nadpis – príklad: paravan interactive – online reklamná agentúra Bratislava
  • V texte na stránke – príklad: Prídete do našej agentúry (Bratislava - Poštová 3) na kávu alebo nám pošlete zadanie mailom. Spoločne si zadefinujeme, kam sa chcete posunúť. Toto sú otázky, ktoré vám budeme klásť. Musíme sa vzájomne spoznať. Musíme si rozumieť.
  • Alt text v obrázkoch – príklad: paravan interactive – Bratislava
  • Footer stránky (pätička)

Lokálne SEO - footer - paravan interactive - Bratislava

Názov mesta vkladajte do textu rozumne a tam, kde to dáva zmysel. V našom prípade je logické spomínať mesto na hlavnej stránke, ktorá slúži na prezentáciu firmy. Na podstránkach so službami to však už zmysel nedáva (jedine v pätičke, kde máme adresu firmy).

Veľmi vhodné podstránky, ktoré môžete optimalizovať pre lokálne vyhľadávania, sú kontaktné stránky a stránky „o nás“. V kontaktných stránkach často chýbajú všetky elementy, ktoré som spomínal vyššie. Jediné, čo na tejto stránke väčšinou nájdete, je adresa, kontakt, mapa a prípadne kontaktný formulár.

Ideálne by však táto stránka mala obsahovať:

  • unikátny popis predajne/firmy
  • kvalitné fotografie pobočky (spolu s alt tagmi)
  • popis polohy (ako sa dostať do predajne, možnosti parkovania, platenia, bezbariérový prístup a pod.)
  • recenzie (ako sú zákazníci spokojní s danou pobočkou)

4. Online marketingová stratégia - Blog

Blog s kvalitnými článkami je alfou a omegou v prípade, ak to myslíte s vašim podnikaním naozaj vážne. Napíšte zaujímavý článok o vašej firme. Čo stojí za jej vznikom, kto vlastne ste, prečo ste lepší ako vaša konkurencia, aké problémy rieši váš produkt a podobne.

Takýto článok môžete odpromovať cez rôzne sociálne siete ľuďom z okolia. Navyše, ak bude kvalitný a využijete v ňom lokálne kľúčové slová, Google ho začne zobrazovať aj vo výsledkoch vyhľadávania pre relevantné výrazy.

Ďalšie typy efektívnych článkov, ktoré vám pomôžu zaujať potenciálnych zákazníkov a zvýšiť brand awereness(povedomie o značke), sú:

Hoci obsahový marketing nemusí priniesť vytúžené ovocie ihneď a jeho výkonnosť sa ťažko meria, garantujem vám, že s kvalitným obsahom vám zisky skôr či neskôr porastú.

My v paravane sme na náš blog vytvorili špeciálne meranie pomocou Google Analytics, vďaka ktorému sledujeme, ako jednotlivé články fungujú. Ak by ste nevedeli pohnúť s obsahom, neváhajte nám napísať. Spoločne pripravíme stratégiu, ktorú vám vaši konkurenti budú tajne závidieť. ;)

5. Online marketingová stratégia - YouTube

Video je formát, ktorý v súčasnosti valcuje všetky ostatné. Ak nemáte možnosť vytvárať pravidelný video obsah, odporúčam vytvoriť aspoň jedno prezentačné video vašej firmy. Toto jedno video viete následne distribuovať cez rôzne online médiá a vyžmýkať z neho maximálny potenciál. Video odporúčam zapracovať do web stránky, použiť ho v rámci článku o vašej firme, nasadiť a odpromovať na Facebooku a YouTube.

video marketing - trend v digitálnom marketingu

YouTube je v tomto prípade veľmi dôležitý kanál. Všimli ste si niekedy, že YouTube videá sa zobrazujú aj v Google vyhľadávači? Ak neveríte, zadajte do vyhľadávača túto frázu: „online reklamná agentúra paravan interactive“ alebo kliknite TU.

Ako piaty výsledok by ste mali vidieť naše brandové video.

Aby ste zvýšili šance, že sa video zobrazí v Google výsledkoch, je potrebné pripraviť tzv. YouTube SEO. Zo všetkých faktorov spomeniem primárne dôležitosť titulku videa, popisku a tagov. Všetky tieto elementy musia obsahovať kľúčové slová, pri ktorých sa chcete zobraziť. Nezabudnite do nich pridať aj mesto vášho pôsobenia.

YouTube SEO faktory

  • Video retention (dĺžka pozretia videí) – po akom čase ľudia video vypli. Čím dlhšie ho sledovali, tým lepšie.
  • Komentáre – koľko komentárov má video
  • Subscribery po zhliadnutí videa – koľko nových odberateľov získalo vaše video
  • Zdieľania na sociálnych sieťach – koľko ľudí zdieľalo vaše video
  • Likes/dislikes – koľko „páčikov“ dostalo video
  • Názov zdrojového videa – aké kľúčové slová sú použité v názve zdrojového videa
  • Titulok videa – aké kľúčové slová sú použité v titulku zdrojového videa
  • Popisok videa – odporúčam vytvoriť čo najdetailnejší popisok. Prvých 155 znakov sa zobrazí v Google. Ideálne by popisok mal obsahovať link na web/článok.
  • Tagy – aké kľúčové slová sú použité v tagoch
  • Počet zhliadnutí – veľmi dôležitá metrika. Čím viac zhliadnutí video má, tým je väčšia šanca, že sa zobrazí v Google. Investícia do promovania YouTube videa je aj z tohto dôvodu užitočná.
  • Thumbnails (pre vyššie CTR) – thumbnails sú tie malé obrázky (náhľady videa), vďaka ktorým sa rozhodujete, či na video kliknete, alebo nie
  • Titulky – titulkami vysvetlíte YouTube a Google robotom, o čom presne konkrétne video je
  • Pridať karty, annotations alebo end screen – YouTube vám do videa umožňuje pridať rôzne interaktívne prvky. Nevyužiť ich by bol hriech! :)
  • Optimalizovaný YouTube kanál – Aby ste vôbec mohli pridať video na YouTube, potrebujete vytvoriť váš firemný profil (kanál). Nezabudnite vyplniť všetky informácie.

Ako vyzerá optimalizovaný YouTube kanál si môžte pozrieť na obrázku nižšie alebo kliknutím sem: YouTube - paravan interactive

YouTube SEO - paravan interactive názorná ukážka

O YouTube SEO sme písali aj v tomto článku: Aj svoj YouTube kanál môžete optimalizovať pre SEO

7. Online marketingová stratégia - Facebook

Buďte tam, kde sa nachádzajú vaši potenciálni zákazníci. Jeden z najefektívnejších kanálov, cez ktorý sa viete dostať do povedomia ľudí, je na Slovensku jednoznačne Facebook (za ním nasleduje Instagram). Ak sa FB marketingu nevenujete, strácate obrovskú konkurencieschopnosť.

digitálny marketing - buďte tam kde sú vaši zákazníci

Facebook je veľmi efektívny online marketingový kanál najmä vďaka možnostiam cielenia reklamy, ktoré poskytuje. Také detailné cielenie ako na Facebooku nenájdete nikde inde. Pre lokálny biznis je dôležitá možnosť cieliť reklamu na ľudí, ktorí sa nachádzajú v blízkosti vašej lokality. Vďaka tomu sa viete zobraziť ľuďom v okruhu 1,6 km od vašej predajne. Okrem toho môžete publikum zúžiť podľa pohlavia, veku, záujmov a iných atribútov.

Facebook reklama - cielenie na ľudí v blízkosti biznisu

TIP! Zanalyzujte si zadarmo vašu FB stránku

Venujete sa marketingu na Facebooku a chceli by ste zistiť, čo robíte dobre alebo v čom by ste sa mohli zlepšiť? Odporúčam vám použiť nástroj LikeAlyzer. Uvidíte v ňom dôležité metriky svojej FB stránky a k nim odporúčania na zlepšenie.

8. Online marketingová stratégia - Instagram

Druhá najpoužívanejšia sociálna sieť na Slovensku. Na Instagrame máte rovnaké možnosti cielenia ako na Facebooku. To znamená, že môžete opäť zaujať a osloviť vašu cieľovku v okolí. V porovnaní s Facebookom nájdete na Instagrame mladšie publikum, ktoré môžete zaujať najmä veľmi kvalitnými fotkami a videami. Okrem toho Instagram nedávno spustil tzv. Instagram stories.

Instagram stories sú ideálnym formátom, ako udržať každodennú pozornosť zákazníkov – najmä vďaka ich životnosti. Ak ponúknete zaujímavý obsah, zákazníci majú 24 hodín na to, aby si ho stihli pozrieť.

Ďalšou výhodou, ktorú by mali Instagram stories priniesť, je možnosť prekliknúť sa na webové stránky – to štandardné Instagram fotky neumožňujú. Táto možnosť je už v štádiu testovania a zatiaľ ju môžu používať iba verifikované profily.

Fotky v Instagram stories nemusia byť až také kvalitné ako klasické Instagram fotky, na ktoré sú jeho používatelia zvyknutí. Ide skôr o to, aby ste zákazníkom ukázali pohľad zo zákulisia a každodenného života vo vašej firme. Vďaka tomu si dokážete vybudovať dôvernejší vzťah s vašimi fanúšikmi.

Na našom Instagrame pravidelne postujeme motivačné obrázky z oblasti online marketingu a podnikania. Taktiež pridávame fotky zo zákulisia našej reklamnej agentúry. Ak sledujete náš blog a mali by ste záujem nás spoznať bližšie, nezabudnite nám dať follow: paravan interactive - Instagram

paravan interactive - Instagram

9. Online marketingová stratégia - Foursquare

Čo je Foursquare?

Foursquare je geolokačná služba s prvkami sociálnej siete, tzv. LBS (Location-based services). Podstatou Foursquare je možnosť podeliť sa s ďalšími užívateľmi o aktivity a miesta, ktoré ste navštívili. Je to ideálny spôsob, ako zacieliť na mladých ľudí a turistov využívajúcich túto mobilnú aplikáciu.

Foursquare profil sa často rankuje vysoko aj v Google vyhľadávači. Vďaka nemu tak môžete obsadiť o jeden link viac vo výsledkoch vyhľadávania a byť zase o niečo viditeľnejší.

Ďalšou výhodou tejto siete je, že ponúka možnosť propagovať firemný profil pomocou Foursquare reklamy.

Foursquare Bratislava - online marketing pre lokálne podniky

Ako funguje Foursquare reklama?

Vďaka reklame sa v aplikácii zobrazíte na prvých miestach pri relevantných vyhľadávaniach ľuďom, ktorí sa vyskytujú vo vašom okolí. Ak niekto v Bratislave bude hľadať steak, zobrazí sa mu vaša reštaurácia. Zobrazíte sa tiež ľuďom, ktorí navštívili konkurenčné podniky, no nie ten váš.

Koľko stojí Foursquare reklama?

Minimálny mesačný rozpočet je 25 dolárov a cena za akciu 50 centov. Cena za akciu znamená, že platíte vtedy, keď zákazník klikne (ťukne prstom) na váš firemný Foursquare profil alebo vás reálne navštívi (vyhodnocuje sa pomocou GPS v mobile).

Odporúčania:

  • Názov vyplňte totožný s názvom v Google Firemnom profile (viď. NAP)
  • Pridajte kvalitné fotky do vášho Foursquare profilu
  • Vyplňte popis, otváracie hodiny, telefón a webstránku
  • Snažte sa získať čo najviac pozitívnych recenzií

Podobné stránky ako Foursquare, o ktorých by ste mali vedieť

Ak pôsobíte v oblasti cestovného ruchu (reštaurácie, bary, diskotéky, kaviarne, hotely, atrakcie, dovolenkové prenájmy a pod.), odporúčam vytvoriť profil na stránke tripadvisor.sk. Tripadvisor má aj vlastnú mobilnú aplikáciu, ktorá je veľmi obľúbená.

Pre reštauračné zariadenie veľmi dobre fungujú profily aj na stránkach:

10. Online marketingová stratégia - Slideshare

Čo je Slideshare?

Slideshare je ďalšia sieť, na ktorej by ste nemali chýbať. Ide o platformu určenú na zdieľanie prezentácií a dokumentov. Určite máte množstvo materiálov, ktoré sú užitočné pre vašich zákazníkov. Zo skúseností viem, že veľa podnikov investuje nemalé peniaze do rôznych letákov, prezentácií, brožúr a podobne, no nevyužíva ich potenciál.

Ak už máte niečo, do čoho ste vložili peniaze, čas a úsilie, ukážte to ľuďom. Toto platí pre všetok obsah, ktorý vytvárate (offline a online). Ak vytvoríte video, použite ho na webe, blogu, Facebooku, Youtube, atď. Ak máte peknú firemnú prezentáciu, použite ju obdobne a namiesto YouTube ju nahrajte na Slideshare.

SlideShare - online marketing

Súbory z tejto siete Google indexuje a zobrazuje vo výsledkoch vyhľadávania. Vďaka tomu zvýšite svoju šancu ukázať sa ľuďom. Navyše v očiach Google zvýšite svoju autoritu = ranking stránky.

Rovnako ako môžete optimalizovať videá na YouTube (aby sa zobrazovali čo najviac ľuďom), môžete optimalizovať dokumenty na Slideshare. V dôsledku ich optimalizácie budú oveľa viditeľnejšie pre ľudí hľadajúcich relevantné zdroje/dokumenty.

Slideshare SEO faktory:

  • Titulok – relevantný názov dokumentu (nezabudnite zahrnúť dôležité kľúčové slovo, mesto a názov firmy, ak to dáva zmysel)
  • Popis – detailne popíšte o čom je daný dokument, využite kľúčové slova a pridajte linky na váš web, blog, FB a pod.
  • Zdrojový názov dokumentu – optimalizujte podobne ako titulok (napr. reklamna-agentura-paravan-interactive-bratislava-prezentacia.pdf)
  • Kategória – vyberte relevantnú kategóriu
  • Tagy – pridajte tagy s relevantnými kľúčovými slovami
  • Optimalizované pdf – ak ste to doteraz nevedeli, aj samotné pdf môže byť optimalizované pre SEO. Vo väčšine pdf prehliadačov (napr. Adobe Acrobat) môžete do dokumentu pridať titulok, autora, popis, link a pod.). Nezabudnite, že text musí byť rozoznateľný (niektoré pdf súbory sú vytvorené z obrázkov, Google text v dokumente následne nevie rozoznať).

11. Online marketingová stratégia - Email marketing

Zbieranie emailov je výborná forma marketingu na posilnenie vzťahu so zákazníkom. Pri email marketingu je kľúčová kvalita obsahu (newslettra), ktorú posielate svojim odberateľom.

email marketing - dôležitá kvalita obsahu

V minulosti dosahovali newslettre veľmi vysoký open rate (miera otvorenia mailu) – nad 90% (rok 1996 – 2000), pretože im ľudia dôverovali. A to aj v prípade klasických „spam“ reklamných mailov, ktoré istotne dostávate do schránky dennodenne. Práve tieto nevyžiadané maily zapríčinili, že postupom času im ľudia prestali veriť a open rate sa výrazne znížil.

To však neznamená, že emaily sú neefektívne a nemôžu dosiahnuť požadovanú výkonnosť. Ich veľkou výhodou je, že nad nimi máte dokonalú kontrolu. Nie ste závislí od žiadnej platformy a nikto vám váš zoznam odberateľov nemôže len tak zmazať (narozdiel od Facebook fanúšikov).

Pri email marketingu sú základné dva faktory:

  1. Získanie odberateľov
  2. Kvalitný obsah

Ak chcete zbierať emaily od ľudí a požadujete od nich, aby sa vám zapísali do subscribe zoznamu, musíte im dať dobrý dôvod. Myslím tým výhodu, ktorú ostatní (nie tí z vášho zoznamu) nedostanú.

V praxi to vyzerá nasledovne: Ponúknete im napr. ebook výmenou za ich email a následne im budete posielať exkluzívne ponuky, zľavy, unikátny obsah, výber top produktov za isté obdobie, nové služby a pod.

Neskúšajte trpezlivosť vašich verných odberateľov a nespamujte ich zbytočnými ponukami, ktoré pre nich nemajú žiadnu hodnotu. Takýmto spôsobom by ste si jedine uškodili.

My vašu trpezlivosť skúšať nebudeme, ak sa prihlásite do nášho newslettra:


12. Online marketingová stratégia - ISIC

Veľa lokálnych podnikov poskytuje svojim zákazníkom rôzne zľavy a výhody. Často sú to výhody pre študentov, ktorí vlastnia ISIC preukaz. Ak sa stanete ISIC partnerom, máte veľkú príležitosť zviditeľniť vašu značku pred takou dôležitou cieľovou skupinou, akou sú študenti. Uvedomte si, že študenti sú generácia, ktorá môže živiť váš biznis najbližších X rokov. Preto má zmysel myslieť aj na nich.

Online marketing - ISIC

ISIC vám ponúka zaujímavé možnosti oslovenia tisícov študentov. Okrem offline reklamy (letáky, časopisy, noviny, eventy a iné) by som rád vyzdvihol online kanály, ktoré odporúčam otestovať.

Z online kanálov je veľmi zaujímavá možnosť využiť zoznam emailových adries, ktorými ISIC disponuje. Vďaka tomu môžete rozposlať informácie o vás formou newslettra pre presne definovanú skupinu študentov. Cieliť je možné podľa veku, pohlavia, typu štúdia alebo miesta štúdia.

Okrem email marketingu je možné využiť na vaše promo aj oficiálnu ISIC FB stránku alebo web. To znamená, že študentov môžete osloviť pomocou FB príspevku a reklamy, PR článku alebo bannerov. Bannery sú vhodné skôr pre väčšie firmy, ktoré dlhodobo budujú svoj brand a cielia na väčšie publikum.

Viac informácií o možnostiach reklamy cez ISIC sa dozviete na oficiálnej českej stránke:
isic.cz.

Slovenský web nemá toľko informácií na stránke, ale môžete ich kontaktovať tu: isic.sk - kontakt

13. Online marketingová stratégia - Market locator

Realita súčasnosti je jasná – na mobilných zariadeniach trávime väčšinu nášho času. A práve preto sú mobily tým správnym prostriedkom, ktorý by sme mali stále viac využívať na marketingové účely. Jednou z možností, ako sa dokážete dostať ľuďom až do vrecka, je pomerne nová služba Market Locator.

Vďaka tejto platforme môžete zákazníkom poslať reklamnú SMS, ktorou na seba upozorníte. Obrovskou výhodou je presnosť cielenia. Základné cielenie je možné nastaviť na základe veku, pohlavia a lokácie. Pomocou rozšíreného cielenia (za malý poplatok) viete zadefinovať ďalšie filtre: napr. typ mobilného telefónu, využívanie mobilných dát, index bonity, cestovné návyky, využívané služby a iné.

Online marketing - Market locator

Ďalej si viete vybrať z rôznych typov kampaní:

  • SMS – kampaň bude odoslaná na základe vyššie uvedených filtrov
  • Vlastný zoznam – kampaň bude odoslaná na váš vlastný zoznam kontaktov (pozn. vaše kontakty viete z kampane aj vylúčiť)
  • LBS – geolokačná kampaň doručí správu práve vtedy, keď cieľová osoba príde do zvolenej oblasti (ideálne v okolí vašej predajne)

Do SMS môžete pridať odkaz na mapu, špeciálny unikátny kód alebo odkaz na web stránku, všetko zároveň viete odmerať a vyhodnotiť. Minimálna cena za odoslanie jednej SMS je 0,25 eur. Ak plánujete osloviť zákazníkov z okolia, určite odporúčam Market Locator vyskúšať. Hneď po jednoduchej registrácii dostanete 10 eur na otestovanie. Rozhranie je dostatočne intuitívne a pochopí ho veľmi rýchlo aj menej technicky zdatný jedinec.

Registrovať sa môžete po kliknutí na tento odkaz: market locator

Pozrite si krátke video o tom, ako Market Locator funguje:

S čím začať a ako vyhodnocovať efektivitu reklamných kampaní?

Na záver by som vás chcel upozorniť, že nie všetko z vyššie uvedených foriem online marketingu musí sedieť práve na váš typ biznisu. Kľúčové však je, aby ste sa nebáli skúšať, experimentovať a vyhodnocovať efekt jednotlivých kanálov.

Existuje množstvo spôsobov, ako vyhodnocovať výkonnosť online reklamy pre lokálne firmy.
Jedným z nich je využívanie zľavových kupónov, na základe ktorých identifikujete, z ktorej kampane k vám zákazníci prišli.

Druhým, a zároveň veľmi efektívnym spôsobom, je stará dobrá klasika – osobná interakcia so zákazníkmi. Nebojte sa ich spýtať, ako sa o vás dozvedeli. V rámci komunikácie taktiež zistíte, či boli s vašim produktom spokojní, následne ich môžete požiadať o recenziu na FB, Foursquare alebo Google. Toto je tá správna cesta, ktorou by ste sa mali vydať ;)

Dúfam, že vás článok zaujal, bol pre vás užitočný a pomôže vám s podnikaním. Ak sa vám niečo nepáčilo, s niečím nesúhlasíte alebo vám niečo chýbalo a radi by ste doplnili moje rady o vaše skúsenosti, prosím, napíšte do komentárov pod článok. Ideálne bude, ak vytvoríme diskusiu, ktorá nám všetkým pomôže robiť online marketing pre lokálne podniky ešte lepšie. ;)

Ak použijete tipy z tohto článku v praxi, neváhajte nám napísať, aké výsledky ste dosiahli.

Už teraz sa teším na vaše komentáre!