Menu

Miliónové reklamy zo SuperBowlu sú na Youtube. Všetky ostatné na Facebooku.

Videoreklamy sú super vec, ale kam s nimi?

Najprv vládol Youtube

Viac ako miliarda unikátnych návštevníkov mesačne bola až do minulého roka naozaj presvedčivým argumentom uploadnuť svoje propagačné video na Youtube. Na Vianoce 2013 bežalo na Youtube takmer dvakrát toľko kampaní, ako na iných sieťach.

Postup bol vždy rovnaký – firma uploadla video na svoj kanál a až potom ho zdieľala na sociálnych sieťach. Štatistiky, embeddovanie videí a krásna viditeľnosť na všetkých zariadeniach.

Facebook začal zbrojiť

V decembri 2013 spustil skúšobné kampane pre videoreklamu aj najväčší priekopník s obsahom. Po testovaní traileru na film Divergencia, mimochodom skvelý film, začal pripravovať oficálne spustenie v marci 2014.

Výhody sa objavili hneď: vopred načítaný obsah videa, iba 15 sekundová dĺžka, autoplay v newsfeede bez zvuku, ktorý sa až po kliknutí rozbalí na fullscreen so zvukom. Základná metrika videa – počet views – bola dostupná od septembra 2014 a marketérom už nič nebránilo umiestňovať svoje reklamy na Facebook.

Youtube nestíha

Content marketing začal pomaly narastať na sile už v predošlom roku, čo hralo v prospech modrej sociálnej siete. Firmy začali testovať aj video. Videá uploadnuté priamo na Facebook zaznamenali omnoho výraznejší engagement než Youtube linky.

Situácia sa kompletne otočila koncom roka 2014, kedy sa tu vianočné kampane začali objavovať čím ďalej častejšie. Vo výsledku ich bolo o 20 000 viac a zo všetkých interakcií s fanúšikmi sa až 80 % udialo na Facebooku.

Prečo je to tak

Jedným z faktorov, ktoré tento nárast ovplyvnili, môže byť ľahká funkcionalita – na Youtube to trvá omnoho dlhšie, než niečo nazdieľate a vaše lajky alebo komenty uvidia len ostatní užívatelia Youtube, nie vaši priatelia na Facebooku.

Ďalším faktorom je mobilný marketing. Problém s Youtube videami je ten, že na mobiloch musíme prejsť do samostatnej appky. Pri videách na našej obľúbenej sociálnej sieti nemusíme nikam chodiť a keďže ľudia sa ponáhľajú, radšej si pozrú video v newsfeede.

Ešte nie je koniec

Facebook má napriek mnohým výhodám ešte stále čo doháňať. Videá sa ťažšie zdieľajú na iných stránkach. Jedno pozretie sa počíta už od troch sekúnd, kým na Youtube je to po tridsiatich sekundách alebo pozretí celej reklamy.* Stále nemá vybudovanú dôveru u veľkých značiek, ktoré naň svoje miliónové spoty zo SuperBowlu uploadujú len v malom.

Štrnásteho februára oslávil Youtube desiate výročie. Je smutné, že na svoje okrúhle narodeniny a ešte k tomu na Valentína dostáva také ťažké rany od Facebooku. My sa však môžeme tešiť na veľký súboj.

26.2.2015 sme upravili túto vetu. Pôvodne znela:"...kým na Youtube je to po piatich sekundách."