Menu

Marketing Festival ... po tretí raz

Áno, je to už tretí rok, čo som sa zúčastnil Marketingového festivalu. Prvý ročník si pamätám najintenzívnejšie a mám naň len tie najlepšie spomienky. Niet sa čomu čudovať, veď človek si najviac pamätá, keď je niečo po prvý raz.

Oceľové srdce republiky

Hovorí sa, že zmena je život. Zrejme preto sa organizátori rozhodli presunúť tento rok Marketingový festival do Ostravy. Z umením nadýchaného Janáčkovho divadla do industriálne ladenej haly Gong v Dolních Vítkovicích. Ostravu som ako mesto vôbec nepoznal, vedel som len, že existuje.

Prekvapilo ma, že Ostrava je tretie najväčšie mesto v Českej republike a je to prevažne industriálne mesto, ktoré sa od konca 18. storočia stalo centrom ťažby uhlia a ťažkého priemyslu.

Musím sa priznať, že najprv som bol voči výberu miesta konania festivalu dosť skeptický. Avšak zbytočne. Ale o tom neskôr.

Cestou-necestou

S kolegom sme sa do Ostravy vybrali vlakom krátko po obede. Cesta trvala takmer tri hodiny, prestupovali sme v Břeclavi. Aby nám cesta ubehla rýchlejšie, zobrali sme si so sebou menšieho spoločníka.

marketing festival ostrava vlak

Po príchode na hlavnú stanicu v Ostrave sme si zamenili eurá za české korunky a vybrali sa do hotela pohodlnou mestskou dopravou. Bývali sme v hoteli Mercure Ostrava Center situovanom v samotnom centre Ostravy.

Ubytovanie na úrovni, v dobrej vzdialenosti od konania workshopov a haly Gong, v ktorej sa festival konal.

Ako to už býva zvykom v tomto modernom svete, ako prvé po príchode na hotel skontrolujete internet. Na moje prekvapenie internet na hoteli bol pomerne rýchly a stabilný.

Streda večer

Keďže bol čas večere a Ostravu sme ani jeden z nás dobre nepoznali, napadla mi myšlienka vyskúšať aplikáciu Foursquere. Po intenzívnom hľadaní vychytených gastro podnikov v meste sme narazili na dva skvosty – HogoFogo Bistro a Sí Restaurant.

Bližšie k hotelu sa nachádzalo HogoFogo Bistro. Bohužiaľ, bolo úplne obsadené, rezervácie na každom stole. To nás len utvrdilo v tom, že asi pôjde o kvalitný podnik a určite sa tam musíme ešte vrátiť v iný deň.

Hlad neustúpil a preto naše kroky viedli do Sí Restaurant. Privítal nás príjemný personál a po usadení nám doniesol čašník jedálny lístok. Pomerne malý výber jedál bol znakom toho, že sa kvalitne najeme. Aby som Vám urobil chute, pripájam fotky :)

marketing festival ostrava steak

Po večeri a dobrom pivku sme sa s kolegom vybrali na najznámejšiu ulicu v Ostrave – Stodolní. Ulica, kde sa vraj zhromažďuje rušný nočný život nám však v stredu večer neukázala nič, čo by stálo za zmienku. Po jednom pive sme sa pobrali na hotel.

marketing festival ostrava stodolni

Štvrtok a workshopy

Pracovne strávené štvrtkové doobedie pokračovalo v poobedných workshopoch, kde som sa chcel dozvedieť niečo nové o online marketingu. Ja som stavil na Davida Lörincza, experta na výkonnostné kampane na Facebooku. Priletel až z ďalekého Bali aby nám porozprával čo to o best practices.

Ukázal nám, ako správne pracovať s Facebook nástrojom Audience Insights, ako sa z neho dá čo najviac vyťažiť v prospech našich kampaní. Ľahko pomocou neho viete zistiť, kto sú vaši zákazníci, odkiaľ pochádzajú, aké sú ich záujmy.

V ďalšej časti workshopu nám ukázal, ako posudzovať Facebook reklamu z hľadiska jej kvality. Za hlavné hodnotiace prvky auditu reklamy považuje Ponuku, Text, Kreatívu, Zhodu reklamy a vstupnej stránky a nakoniec Cielenie.

Skúste si odpovedať na otázky ohľadom vašich reklám na Facebooku:

  1. Ponuka – Rieši ponuka v reklame nejaký problém? Pomáha získať požadovaný výsledok? Je presvedčivá? Nie je ponuka zavádzajúca?
  2. Text – Popisuje text jednoznačne ponuku? Obsahuje výzvu k akcii? Je text presvedčivý, nie zavádzajúci?
  3. Kreatíva – Reprezentuje kreatíva ponuku? Je kreatíva pútavá?
  4. Zhoda reklamy a vstupnej stránky – Je ponuka a kreatíva v reklame zhodná so vstupnou stránkou?
  5. Cielenie – Cielite na špecifickú časť trhu? Nie je veľkosť cieľovej skupiny príliš malá alebo veľká? Reflektuje cielenie geo lokáciu, kde môžu zákazníci váš podukt kúpiť?

V neposlednom rade sa David Lörincz vo workshope venoval vyladeniu e-mailových kampaní a dynamických reklám. Prízvukoval, aké dôležité je segmentovať svoje publikum a zamerať konkrétnu kampaň len na užšiu cieľovú skupinu.

marketing festival ostrava workshop facebook

Po workshopoch sme sa s kolegom vybrali do neďalekej pravej českej „hospůdky“. Nadšenie v nás vzbudzoval aj fakt, že čapovali pivo Ostravar. Na Ostravar som počul samé negatíva, napriek tomu som ho chcel vyskúšať.

marketing festival ostrava ostravar

Príjemnou horkou chuťou mi pripomínalo slovenský Corgoň. Možno mi chutilo práve vďaka okolitej atmosfére krčmy.

Keďže jediné jedlo v krčme boli zemiakové lupienky, začali sme hľadať miesto, kam by sme sa išli navečerať. Napadlo nám zavolať do už spomínaného HogoFogo Bistra, či by pre nás nemali dve voľné miesta.

Mali sme šťastie. Rezervovali sme si stôl na siedmu hodinu. Po príchode do bistra nás usadili do „výkladu“. Mali sme výhľad na celú ulicu.

Zdvorilý čašník nám doniesol jedálny lístok. Upútala nás hlavne chobotnicová polievka, a z Foursqueru ospevovaný burger. Viac sme nerozmýšľali. Musím povedať, že sme si vybrali výborne.

marketing festival ostrava Hogofogo

Po výdatnej večeri sme rozmýšľali, čo s načatým večerom. Zhoda okolností a kolegyňa zo Sociomanticu nás priviedli na miesto konania prednášok k hale Gong v Dolních Vítkovicích.

V budove bývalej energetickej ústredne prebiehala VIP akcia pre prednášajúcich a organizátorov Marketingového Festivalu.
Ohromujúce prostredie plné zaujímavých vynálezov, ktoré poznamenali vývoj priemyslu a technologický pokrok, dopĺňala dobre organizovaná recepcia. Koniec koncov, posúďte sami.

marketing festival ostrava muzeum

Piatok...prvý deň prednášok

Plní očakávaní sme sa vybrali v piatok ráno do haly Gong, miestu konania prednášok tohtoročného marketingového festivalu. Organizátori sľubovali „nadupaný“ program plný svetových odborníkov na online marketing.

Prednášajúci sa zamerali na PPC techniky, SEO, Data analysis a CRO. Okrem prednášok piatkový aj sobotný program dopĺňali case studies, ktoré mi skôr pripomínali nenásilné promo spoločností a ich výsledkov. Nebudem hodnotiť prednášky, ktoré sa mi nepáčili.

Poviem vám o tých, ktoré ma zaujali a tak majú pre mňa nejakú výpovednú hodnotu.

Marcus Tober – SEO Has Changed Forever

Začnime hneď s prvou prednáškou, v ktorej Marcus Tober vysvetľoval, ako umelá inteligencia (Rankbrain) výrazným spôsobom ovplyvňuje a bude ovplyvňovať SEO. Už to nie je tak ako predtým, že jednotlivé SEO faktory majú svoje miestečko a dôležitosť v celkovom hodnotení webových stránok.

Google vie rozpoznať obsah stránok a na jeho základe správanie ľudí, podľa ktorého prispôsobuje váhu jednotlivých faktorov pre konkrétnu stránku.

V praxi to znamená, že pre vašu stránku môže jeden SEO faktor (napr. HTTPS) zohrávať oveľa dôležitejšiu úlohu pri optimalizovaní, ako pre inú stránku.

marketing festival ostrava seo

Kevin Hillstrom – How The Future of Retail is Like Professional Sports

Kevin v prednáške priniesol zaujímavé prirovnanie športového tímu k online marketingu. Problém vysvetlil na tzv. „Lizard Logic“ efekte, kedy sa dôraz za každú cenu kladie na vytváranie profitu namiesto zamerania sa na efektivitu kampaní.

V prednáške apeloval na dôležitosť vytvárania nových produktov, získavania nových zákazníkov a zlepšovania customer experience.

Michal Pastier - How I learned about effective marketing from Bugs Bunny, Pixar and a cat from Japan

Piatkové prednášky zakončil vo veľkom štýle Michal Pastier zo Zaraguzy, ktorý hovoril o úspešných aj menej úspešných postavičkách, ktoré reprezentujú značky.

Zdôraznil dôležitosť mať dobrý content a myšlienku, z ktorých vieme profitovať ešte dlhý čas. Postavička, ktorá stojí za značkou, môže byť práve tvorca contentu.

Aby však bol content úspešný, musí vedieť zaujať.

Postupne sa Michal dostal ku svojej úspešnej kampani na Kofolu – Fofola. Práve na spote so šušlajúcim psom ukázal tzv. Peak-End Effect. Emočná reakcia spotu bola u diváka najväčšia v strede a na konci videa.

Vysvetľoval to tým, že v strede prišiel v spote zvrat deja, ktorý diváka zaujal a na konci zas sledujúci ocenil celkový zážitok zo sledovaného spotu.

marketing festival ostrava fofola michal pastier

Fofola ukončila prednáškový deň a všetci boli zvedaví, čo prinesie Big Bang párty, ktorá sa konala vo Veľkom svete techniky, blízko haly Gong.

Hudobnú atmosféru vytvárali DJ’s Mardoša a Itchy Elbow. Dobrý dojem z akcie však kazili dlhé rady na jedlo a pivo.

Okrem samotnej párty ste si mohli užiť veľkú expozíciu troch svetov – prírody, vedy a civilizácie. Vyskúšať ste si mohli na vlastnej koži fyzikálne zákony a niečo sa dozvedieť o fungovaní vesmíru a prírody.

marketing festival ostrava vesmir

Sobota…druhý prednáškový deň

Organizátori piatkovej párty nám vôbec neuľahčili vstávanie na sobotňajšie prednášky. Napriek ťažkému ránu sme sa prednášok zúčastnili. Preto vám vieme podať tie najhorúcejšie a najdôležitejšie informácie, ktoré sme sa dozvedeli.

Frederick Vallaeys – Will Robots Take Over PPC? What the Future of the Industry Looks Like

Frederick patrí medzi najväčších expertov v oblasti PPC, desať rokov sa podieľal na vývoji Google AdWords. Vo svojej prednáške hovoril o automatizácii PPC kampaní a o 5 stupňovom modeli automatizácie.

  1. Monitor and Alert – použitie skriptov na monitorovanie a upozorňovanie na zmeny v účtoch
  2. Manage Individual Components – automatizácia na úrovni každej entitiy – kľúčových slov, cenových ponúk, reklám
  3. Manage Multiple Systems to Achvieve a Simple Goal – bidovanie na úrovni zariadení, častí dňa, pohlavia a lokalizácie
  4. Intelligent Systems Manage Entire Well Defined Accounts
  5. Fully Automated

V ďalšej časti prednášky ukázal prvé štatistiky a best practices v písaní rozšírených reklamných textoch v Google AdWords. Podľa výsledkov je lepšie používať v prvom headline generované kľúčové slovo (podľa toho, čo používateľ vyhľadáva).

Zdroj: http://www.slideshare.net/MarketingFestival/frederick-vallaeys-will-robots-take-over-ppc-what-the-future-of-the-industry-looks-like-67622976

marketing festival ostrava adwords

Stephen P. Anderson - Speaking Up for Experiences

Veľmi prínosná a zaujímavá prednáška o tom, koľko spoločného majú dve na prvý pohľad odlišné veci – UX dizajn a dizajn hier.

Vysvetlil, ako stolové hry vytvárajú zážitok z hrania na tzv. MDA modely (mechanics / dynamics / aesthetics). MDA model kvôli lepšiemu pochopeniu pozmenil na OBE model (offering / behaviors / experience).

Z  jeho prednášky ma určite zaujala táto myšlienka: “If you deliver experience, then why do you want to measure behaviour? Measure experience!”

A čo na záver?

Tretí ročník Marketingového festivalu je na konci a dovolím si povedať, že som očakával viac. Viac prínosných a kvalitných prezentácií, viac pripravených prednášajúcich, viac funkčnej wifi. Áno, wifi pripojenie viac nebolo ako bolo. Mne osobne sa nepodarilo pripojiť ani raz.

Verím, že organizátori sa poučia z nedostatkov a do ďalšieho ročníka sa im ich podarí odstrániť. Bola by škoda, keby úroveň najväčšej a najprestížnejšej konferencie online marketingu v Strednej Európe klesala.