Menu

Malí spenderi nemôžu používať Google Keywords Planner naplno

Nebojte sa, stále sú možnosti ako si nastaviť kvalitnú AdWords kampaň. Všetko vám vysvetlíme.


Google Keywords Planner je pre nás dôležitý nástroj. Používame ho pri viacerých službách, no jeho najdôležitejšou funkciou je analýza kľúčových slov. Táto slúži našim klientom ako pomôcka pri rozhodovaní, na ktoré kľúčové slová sa sústrediť.

Spoiler alert! Sú to tie, ktoré vyhľadáva veľa ľudí.

Analýza zohráva kľúčovú rolu pri tvorbe štruktúry webu vhodnej pre SEO, pomáha pri inšpirácií k tvorbe obsahu a klient si vďaka nej vie odhadnúť približné výsledky platenej kampane v Google AdWords. Využitie je teda veľmi široké.

Zmena vyzerá hrozivo, ale v skutočnosti nie je

Z Keyword Toolu sa updatom vytratila iba jedna funkcia pre malých spenderov - konkrétny odhad hľadanosti jednotlivých kľúčových slov. V minulosti Keyword Tool povedal, že vyhľadávanosť frázy „karloveské vinobranie“ je v septembri 1 900 hľadaní. Teraz povie oveľa nepresnejších 1 000 – 10 000.

screenshot keywords tool

Treba si však uvedomiť, že aj číslo, ktoré udával Keywords Planner predtým, bolo len odhadom. 1 900 sa síce tvári ako seriózne presné číslo, no je to stále len štatistický odhad. Z našich skúseností nie vždy presný. Teda reálne sa vyhľadávanosť môže pohybovať aj od 1 000 do 10 000.

Myslím si, že zmena vôbec nie je taká dramatická, ako vyzerá. Hlasná menšina sa bude chvíľu sťažovať, potom si nájdu alternatívu alebo si zvyknú a život pôjde ďalej. Šikovní väčší spenderi zbystria pozornosť a možno začnú odhad vyhľadávanosti ponúkať ako vlastnú službu.

V prípade agentúr to bude ďalší benefit pre svojich menších klientov. Napríklad nám zostal presný odhad stále viditeľný :)

Ani Google nedokáže spracovať všetky dáta presne

Na to, aby vôbec mohol vyhľadávač takéto dáta poskytovať, musí si pamätať úplne všetky vyhľadávania, ktoré realizuje. Tipnite si, koľko ich je.

...

Podľa štatistík je to v priemere až 40 000 za jedinú sekundu! To je vyše 1.2 trilióna hľadaní ročne.

gif pocitanie

Teraz si predstavte, že mňa zaujíma, koľkokrát sa hľadá „karloveské vinobranie“. Aby mi to vedel povedať presne, musel by prejsť všetky tieto vyhľadávania a spočítať tie, ktoré obsahujú môj výraz. Taký dobrý a rýchly nie je zatiaľ ani Google.

Jeho odpoveď je zmesou predžutých dát a štatistických metód. Aj tento polovičatý výstup je neuveriteľne náročný na pamäť a výkon. Hlavne, keď v tej istej chvíli používa Keywords Planner stovka ďalších ľudí.

Tento výkon musí niekto zaplatiť

Google má s prevádzkou Keyword Toolu nemalé náklady. Preto ich prenáša na tých, ktorí z jeho dát profitujú - na nás. Ak s ním spendujeme dosť veľa, pričom nikto nevie, koľko je presná hranica, umožní nám používanie toolu. Ak nie, jednoducho sme si dáta podľa nových pravidiel nekúpili a nemáme právo ich využívať.

Nejde o otvorený konflikt s malými firmami, ale skôr o logiku a matematiku. Veľa malých biznisov vyskúša Google AdWords raz a po prvom neúspechu ho opustia. Je to často kvôli zle nastavenej kampani.

Takýto zákazníci sa Googlu neoplatia, pretože je malá šanca, že by sa k AdWords niekedy vrátili. Ak ich však týmto updatom postrčí k vyhľadaniu agentúry, ktorá má status Google Partner, riziko neúspechu a tým pádom aj jednorazovej kampane výrazne zníži.

Nebudeme si klamať, je to čistá finančná motivácia.

gif mr burns

Tak na rovinu – môžeme Keywords Planner niečím plnohodnotne nahradiť?

Áno aj nie. Google Keywords Planner obsahuje veľa špecifických funkcionalít. Napríklad, vie vám odporučiť kľúčové slová na základe webu alebo na základe zopár východiskových slov. Tejto funkcie sa update nijako nedotkol. Napriek tomu však už dlhšiu dobu existujú nástroje, ktoré ju plnia lepšie - napríklad keywordtool.io.

Rovnako väčšina profesionálnych SEO konzultantov a agentúr používajú vlastné alebo platené nástroje. Tieto v sebe obsahujú všetko, čo dokáže Keywords Planner, a často aj viac. Nové zmeny sa dotknú aj ich, ale len minimálne.

Malí spenderi, ktorí po novom nevidia konkrétnu vyhľadávanosť, majú v podstate dve možnosti:

Nechať si odhadnúť hľadanosť niekým, kto má k týmto dátam stále prístup. To znamená buď agentúre alebo kamarátovi s veľkým spendom, alebo pomocou plateného nástroja.

Druhá možnosť je pustiť sa do kampane, štruktúry webu alebo tvorby obsahu bez dát z Googlu. Buď totálne naslepo alebo pomocou iného zdroja. Jazyk cieľovky môžu spoznávať cez fóra alebo formou rozhovorov. Takto získané dáta možno nebudú štatisticky signifikantné, ale ponúkajú insighty, o ktorých by sa Keywords Toolu ani nesnívalo.

Vo výsledku sa tak veľa nezmení

Nezostáva nám nič iné, len sa prispôsobiť. Novinka otvára možnosti pre agentúry a väčších spenderov rozšíriť ponuky služieb či výhod. Zatvára brány k dátam pre malé účty, no stále im ponecháva rôzne možnosti. Rozdiel je len ten, že za odhad výsledkov kampane budú musieť zaplatiť. Buď Googlu spustením nesprávne nastavenej kampane, alebo niekomu, kto im dáta poskytne.

Dotkla sa Vás táto zmena? Už máte náhradu za Keyword Tool alebo ju už ponúkate? Dajte nám vedieť v komentároch.