Menu

Flash je stále mŕtvy. Za posledného pol roka sme sa naučili toto

Na konci leta prestali veľké prehliadače podporovať technológiu Adobe Flash. To sa výrazne dotklo bannerových kampaní a zhodou okolností ich naša agentúra robí celkom dosť. Čo sme sa naučili?


O konci Flashu sme písali v tomto článku. Posledných pár mesiacov bolo extrémne hektických nielen pre nás, ale aj pre klientov a médiá. Tie začali zo dňa na deň prijímať kreatívy, ktoré mali 150 kB namiesto 50 kB – a to bez akýchkoľvek štandardizovaných špecifikácií.

Klienti zrazu nevedeli, čo bude s ich kampaňami. Niektorí ich začali prerábať, iní naďalej nasadzovali flashové reklamy. A agentúry boli uprostred toho všetkého.

Čo sa zmenilo pol roka od odchodu Flashu?

Dnes už nenasadzujeme bannery. Nasadzujeme miniatúrne webstránky, ktoré sa zobrazujú vo vnútri iných webstránok. Pokojne si dajte minútku na to, aby ste plne strávili predchádzajúcu vetu.

Predstavte si, aké ťažké je odladiť štandardnú webstránku pre rôzne prehliadače, ich verzie, tisíc veľkostí obrazovky a minimálne štyri platformy, na ktorých sa bude zobrazovať. A teraz si predstavte, že to musíte spraviť na stránke mikroskopickej veľkosti, od ktorej závisí úspech vášho biznisu.

Zložitejšie kreatívy nebudú nikdy odladené na 100 % – z čoho budú smutní prevažne veľkí zadávatelia, ktorých kampane boli postavené na neštandardných formátoch. Každému užívateľovi sa banner zobrazí trošku inak. Určite ste si všimli, že na vás vyskakuje menej agresívnych reklám než pred pol rokom.

Odporúčame používať systémové fonty. Ak je v banneri špeciálne písmo, musí byť pribalené s kódom. Chápeme, že používanie bežných fontov je limitujúce v kreatíve, no používanie kreatívnych fontov limituje dátový objem bannera. A, samozrejme, k takýmto fontom treba mať licenciu na používanie na webe.

Veľkou výzvou pri HTML5 banneroch je ich animovanie. Keď máte v prehliadači otvorených viacero kariet, tie neaktívne sa utlmia, aby nevyčerpávali váš počítač. Ak je v jednej z nich HTML5 banner, po opätovnom zobudení sa už nemusí rozbehnúť. Stránka vtedy potrebuje refresh.

Výhodou HTML5 je, že sa zobrazuje aj v iOS zariadeniach, vďaka čomu môžeme reklamou zasahovať viac mobilov a tabletov. To nám zlepšuje možnosti správneho zacielenia kampaní.

Aké špecifikácie používať?

Aktuálna situácia je celkom punk, pretože každé médium má vlastný manuál a vlastné obmedzenia. Kým SPIR (Sdružení Pro Internetový Rozvoj) v Čechách vydal odporúčania, slovenský IAB zatiaľ nič podobné nepripravil.

Niektoré slovenské médiá dokonca stále nasadzujú flashové kreatívy. Toto v žiadnom prípade neodporúčame. Médium vám síce odreportuje impresie, no CTR budete mať takmer nulové, keďže animácia sa spustí len po kliknutí. Sami uznáte, že takto vyzerajúci banner neláka priveľkú pozornosť:

obrázok flashoveho banneru

Ak si naozaj neviete rady, radšej svoje staré bannery manuálne skonvertujte pomocou nástroja Swiffy od Googlu.

A čo bude s flashistami? Dúfame, že čo najviac z nich pozná aj iné programovacie jazyky.

gif flashisti nebudou mit co zrat