Menu

Digitálny marketing e-shopu – jasnačka. Ale čo, ak máte kamennú predajňu?

Ako úspešne predávať na internete aj v reálnom svete pomocou digitálneho marketingu?


Niektoré nástroje marketingu sa v kamennej predajni nedajú využiť. E-shopy sú zas ochudobnené o ľudský kontakt a plnohodnotnú zákaznícku skúsenosť. Aké nástroje sú najvhodnejšie práve pre vás?

Copywriting = salesák

Keď ste noví v e-commerce, predstavte si copy texty ako svojho obchoďáka. Ich úlohou je popísať produkt, vyvolať záujem a predať. Myslite na to pri prijímaní predavačov aj copywriterov.

gif salesak

Web

Keď máte e-shop, poriadny web je pre vás otázka prežitia. Dobrý web nie je nikdy hotový – je to neustála séria testov, implementácií a ladenia. Pri kamennej predajni nemusíte mať premakanú stránku, stačí, aby spĺňala základné požiadavky. Musí byť vyhľadateľná, musí mať popísanú adresu a kontaktný telefón či e-mail. Hlavné je, aby vás dobre reprezentovala, nemusíte riešiť veľkosť a tvar buttonov.

AdWords

Toto je typ nástroja, ktorý je užitočný vždy. Benefity Google AdWords pri online obchodoch sú úplne zjavné. Pri tých kamenných sa môže zdať, že sú zbytočné, no nie je to tak. Je pravda, že je takmer nemožné zmerať priamy vplyv na predaje. Veľmi užitočné sú napríklad prekliky na telefonovanie – vo výsledkoch sa s vašou URL adresou zjaví aj ikonka telefónu.

Vieme teda zmerať, koľko ľudí vás kontaktovalo telefonicky a vy si viete zmerať úspešnosť telefonátov. Môže sa stať aj to, že sa prekliknú na web a číslo vyťukajú manuálne po tom, čo ho nájdu v kontaktoch. Vtedy sa treba pozerať na komplexnejšie výsledky. Nastala akákoľvek zmena v tržbách? V návštevnosti predajne? Dajú sa čísla očistiť od ďalších vplyvov? Ak chcete pomôcť s analytikou, obráťte sa na nás.

Aj v prípade, že neviete merať vôbec nič, tak sa treba zamyslieť: Používajú vaši zákazníci internet? Určite. Vyhľadávajú produkty, ktoré si chcú kúpiť a porovnávajú predajcov? Pravdepodobne. Nakúpia u niekoho, koho nepoznajú a koho stránku nenašli? Nie. AdWords je kanál, ktorý váš obchod predstavuje novému publiku. To platí rovnako pre digitál aj kameň.

Remarketing

Jeden z mála nástrojov, ktorý pri fyzickej predajni nevyužijete. Napriek tomu však môžete ukazovať reklamu ľuďom, ktorí už u vás boli. Ako? Pomocou mailových adries. Ak od zákazníkov získavate mailové adresy k objednávkam, môžete ich uploadnúť do reklamných nástrojov Googlu či Facebooku a ukázať im reklamu, napríklad, na váš nový sortiment pre letnú sezónu.

Newsletter

Rozdiel pri práci s newslettrami pri elektronickom obchode a kamennom je ten, že e-shop môže výborne segmentovať zákazníkov. Rozdeliť ich podľa toho, ako často nakupujú, čo ich zaujíma, podľa toho, či reagujú na zľavy alebo na novinky... Kamenné obchody sa väčšinou spoliehajú na sezónnosť. Pokiaľ teda nie ste Tesco a nemáte premakaný CRM systém.

gif CRM systém

Facebook

Sociálne siete sú užitočné pre všetkých obchodníkov. Pri podpore brandu a budovaní vzťahu s potenciálnymi zákazníkmi nezáleží na tom, cez aký kanál predávate svoj tovar. Venujte sa svojim sociálnym sieťam, vypláca sa to.

Keď už pre nič iné, tak aspoň pre to, že kvalitná Facebook page zvýši vašu dôveryhodnosť, ak ste neznámy predajca. Zákazník si vás preklepne, tým si buďte istí. Keď nájde váš profil, upokojíte ho a nezdupká nakúpiť inde.

Social proof

V predajni nemusíte nikoho presviedčať o tom, že ste ozajstný obchod. Vojdem, vidím. Na internete je to trochu ťažšie. Reviews, hodnotenia, testimoniály – odporúčania zákazníkov, ideálne aj s reálnymi fotkami. Tváre tímu a navyše na pekných fotkách môžu nielen zvýšiť dôveru zákazníkov, ale ich aj pozitívne naladiť. A od dobrej nálady je k nákupu kúsok :)

E-shop a kamenný obchod nemajú súťažiť. Mala by medzi nimi vládnuť synergia, vzájomne sa totiž dopĺňajú. Tak by ste to mali vnímať vy aj vaši zamestnanci. Preto vám odporúčame – ak máte jedno z toho, otvorte si aj to druhé. Keď podnikáte v kamennej predajni, e-shop môžete mať doslova otvorený už zajtra.

Ak máte e-shop, od istého objemu predajov sa vám kamenná predajňa naozaj oplatí, pretože získate walk-in zákazníkov, zlepšíte zákaznícku skúsenosť. Navyše, časť vašej cieľovej skupiny nikdy nebude chcieť nakupovať online – a o tú sa bez predajne oberáte.