Menu

Čo odlišuje Apple od Microsoftu?

Ak sa na to pozrieme racionálne, ich produkty sú na 99 % totožné. Uspokojujú tú istú potrebu. Ak sa na to ale pozrieme srdcom…
A marketing je predovšetkým o emóciách, pravda? Samozrejme, že je. Dokonca väčšina našich rozhodnutí je postavená na emóciách. Naozaj. Je to dar – či prekliatie – a ponechala nám ho evolúcia.

Pre prežitie našich predkov bolo totiž dôležité impulzívne rozhodovanie. Bežať pred šablozubým tigrom alebo s ním bojovať? Vyzerá táto jaskyňa dosť bezpečne na to, aby sme sa v nej skryli pred búrkou? Smiať sa z krivých zubov chlapíka s obrovským kyjakom?

Situácie, v ktorých máte na rozhodnutie stotiny či desatiny sekundy. Nie je čas sadnúť si analyzovať situáciu. To sa v našich mozgoch zakorenilo natoľko, že aj dnes máme problém so zvládaním niektorých momentov. Napríklad prvý dojem z iného človeka je fenomén, ktorý pochádza z rovnakých mechanizmov.

Online marketing stavia na týchto poznatkoch. Čokoľvek, čo pôsobí na spotrebiteľa, v ňom vyvoláva emócie. Aj tá najposlednejšia Facebook reklama s 25 znakmi v headline a 90 znakmi v tele zanechá emóciu. To, aby bola dosť silná a dosť pozitívna, je už challenge. Pre agentúru aj pre klienta.

Globálna pobočka Saatchi & Saatchi vypracovala jednoduchý graf:

love vs respect brand

Tento hovorí o tom, aký vzťah môžu mať spotrebitelia k firmám a produktom. A naozaj je to tak. Tamagoči? Čistý „fad“. Obyčajné rožky? Jasný produkt. Microsoft? Definitívne seriózny brand. Apple? Nuž…