Menu

Ako premýšľajú vaši zákazníci, keď hľadajú váš produkt?

Marketérov sprievodca do zákazníkovej duše.


Našich klientov – a občas aj nás samých – prekvapuje, ako ľudia používajú Google v nákupnom procese. Kým nám vyhľadávače nedokážu prečítať myšlienky, musíme sa spoliehať na slová. Pre dobrého marketéra je dôležité rozumieť slovám, ktoré používa jeho cieľovka a tiež tomu, ako ich používa.

Vaši zákazníci nepoznajú odborné výrazy...

Vy svojmu produktu rozumiete najlepšie. Poznáte jeho výhody, špecifikácie aj konkurenčné ceny. Ste s ním zžití. Preto je niekedy ťažké pozerať sa naň očami zákazníkov. Napriek tomu, že vy by ste najradšej inzerovali svoj produkt ako hot tub jacuzzi, vaši zákazníci chcú vírivku.

Oni nepoznajú odborné a často ani správne slová, ktorými svoj produkt popisujete vy. Výjdite im v ústrety a používajte slová, ktoré používajú oni. Odplatia sa vám konverziami.

...a hľadajú v kontexte

Ľudia negooglia len vtedy, keď chcú nakupovať. Často hľadajú servis po nákupe, robia si prieskum pred nákupom či sú jednoducho zvedaví. Napríklad dopyt „masáž vo vírivke“ ťažko skončí nákupom. Ak je cieľom vašej kampane predaj, musíme veľmi citlivo pracovať s negatívnymi slovami – tými, na ktoré zakážeme Googlu zobrazovať vašu reklamu.

Ak ste pripravení budovať s užívateľmi vzťah, zapracujte na contentovej stratégii. Keď nechcú nakupovať, z vyhľadávača prídu na váš blog. A keď sa raz rozhodnú nakúpiť, prídu rovno do vášho e-shopu, pretože vás už poznajú a dôverujú vám.

Vedia presne, čo od vás chcú...

Bodkované dvojdielne dámske plavky doprava zadarmo. Paráda, nie? Predávať módu či techniku s množstvom premenných je vždy výzva. Písali sme o tom aj v článku o kampani, v ktorej sme použili 200 000 slov.

Vyhľadávanie vždy začne všeobecne – napríklad „dámske plavky“. Po chvíľke však užívateľka zistí, že dostala príliš všeobecné výsledky. Začne byť teda viac a viac presná vo svojom vyhľadávaní, až sa dostaneme na úplný longtail.

Či už inzerujete na bodkované bikini alebo na 19kW kondenzačné kotle, dajte si pozor na to, aby na webe naozaj boli. Ak užívateľ príde na váš web po tom, čo videl hľadané slová v reklame a v e-shope nie je produkt, ktorý hľadal, stratili ste nielen peniaze za klik ale aj celoživotnú dôveru potenciálneho zákazníka.

...no napriek tomu niekedy hľadajú konkurenciu

Kopírka je Xerox, smartfón je iPhone, e-mail je Gmail. Meno najsilnejšej značky v odvetví sa niekedy stane menom celej kategórie produktov. Pre takúto značku je to obrovská radosť, pretože v mysliach spotrebiteľov sa stane synonymom produktu. Konkurencia z toho až takú radosť nemá... Nemusíte mať však hlavu v smútku!

Aj na konkurenčné slová sa dá inzerovať. Treba zvážiť, či sa vám to vyplatí. Ak predávate podobný produkt a hovoríte k tým istým ľuďom, tak chcete, aby sa vaša reklama zobrazovala aj pri vyhľadávaní konkurenčných slov.

Takéto prekliky sú drahšie kvôli nižšej relevancii (meno konkurenta sa na vašom webe nevyskytuje), no v niektorých situáciách si jednoducho nemôžete dovoliť vynechať ich. A pozor na ochranné známky, v texte reklamy nesmiete použiť konkurentovo meno za žiadnych okolností.

Sú ovplyvnení sezonalitou...

Gumáky, olej do kosačky, klimatizácia. Ľudia vyhľadávajú produkty vtedy, keď ich potrebujú. To platí u kamenných aj internetových obchodníkov a je to tak zjavná vec, že by sme ju ani nemali spomínať. Hovoríme o tom preto, lebo platí, že vaši zákazníci vyhľadávajú sezónne...

...aj keď to nie vždy dáva zmysel

Dáždniky hľadajú, keď začne pršať, klimatizácie vtedy, keď už je horúco. Reálne nedostanú dáždnik prv, ako bude po daždi a na klimatizáciu v sezóne si počkajú tak dva-tri mesiace.

Buďte smart a využite to! Spustite kampaň pred sezónou. Použite ako hlavný benefit rýchlu inštaláciu, zahrajte to na pohodlie a máte vyhrané, kým vaša konkurencia spí. A v lete sa vy budete ovievať zarobenými peniazmi :)

Napíšte nám a poradíme vám, ako nastaviť kampaň, ktorá vidí zákazníkom priamo do hláv. Uvidíte, funguje to!