Menu

Aj svoj YouTube kanál môžete optimalizovať pre SEO

Vaše videá môže pozerať omnoho viac ľudí, ako doteraz. Čo pre to musíte spraviť?


Podľa posledných štatistík, YouTube používa miliarda ľudí a každú minútu užívatelia nahrajú viac ako 300 hodín videa. Dvanásť dní obsahu. Každú minútu. A toto číslo neustále rastie. Stratiť sa v takej mase videí je ľahké, matematika hrá proti vám.

Nahrať video na YouTube a veriť, že „však ono sa to už nejak rozšíri“ je naivné. Ľudia chcú pozerať videá. No ako zaistiť, aby pozerali práve tie vaše? SEO optimalizácia pre YouTube vám v tom značne pomôže.

Online video – užasný nástroj značky

Konzumácia online videa rastie každý mesiac. Smartfóny majú väčšie a väčšie obrazovky a mobilné pripojenie je rýchlejšie každým rokom. Sledovať pohyblivé obrázky je tak stále pohodlnejšie. Video je ultimátne médium z dvoch dôvodov – je najnáročnejšie na prenos, no najjednoduchšie na pochopenie.

Keď sa vyvíjala naša reč, najprv sme komunikovali zrakom – odčítali sme reč tela, výrazy tváre. Neskôr sme vyvinuli jazyk vo zvukovej forme a nakoniec písmo. Keď sa v 20. storočí začalo rozvíjať IT, technologické obmedzenia nás nútili ísť opačným smerom.

Najprv sme dokázali prenášať text, pretože zaberal najmenej dát. Neskôr sme zvládli prenos statických obrázkov a zvuku a až na koniec sme boli schopní prenášať video.

Písmená sú totiž bariéra v komunikácii, nie nástroj. Používaním videa prenášame dáta do mozgu prijímateľa omnoho rýchlejšie a efektívnejšie – človek zapája viac zmyslov a informácie si spája v kontexte. To pomáha jednoduchšiemu zapamätaniu.

V roku 2015 sledovalo online video na mobile aspoň raz denne 57 % užívateľov. To je nárast o viac ako polovicu oproti predchádzajúcemu roku!

IAB sledovanie videa na mobileZdroj

Virálne videá sú ako diamanty. Krehké a preceňované

Nespoliehajte sa na viralitu videa. Virály nevznikajú, virály sa stávajú. Už veľa veľa rokov nebolo na YouTube megaúspešné video, ktoré vzniklo a šírilo sa spontánne. Všetky tie príklady, ktoré vám napadnú – One Dollar Shave Club, Sagan parking, Gangnam Style, čokoľvek od Viral Brothers či SlowMo guys – sú profesionálne spracované videá. A hoci sa často virály tvária ako homemade videá, verte nám, že je za nimi ozajstný štáb a tím marketérov.

Preto vám odporúčame – nespoliehajte sa na viralitu videa. Ak je úlohou videa byť reklamou, virál je asi najhoršia forma reklamy. Má nezmerateľný dopad. Reklama musí niesť jasné a odčítateľné posolstvo.

Čo vám Saganovo video povedalo o Citroene?

Ani medzi najúspešnejšími videami na celom internete nie je žiaden virál – snáď okrem neuveriteľne populárnej rozprávky „Máša a medveď“ a detskej pesničky „Wheels on the bus“. Tu je zoznam 30 najsledovanejších videí na YouTube podľa Wikipédie.

zoznam najsledovanejších videí Wikipedia

Videá sa nestávajú populárnymi samé od seba. Je za nimi kopec práce. Dobrá správa je, že nemusíte mať budget ako Taylor Swift, ak chcete, aby sa o vašich videách dozvedeli tí správni ľudia. A prosím, nedajte sa nachytať, keď vám niekto povie, že vám natočí virál. Niektorí neodborníci zamieňajú termín „virál“ s termínom „online video.“

Vyhľadávanie videí na Googli a na YouTube

Omnoho dôležitejšie je pre firmu, aby bolo jej video ľahko vyhľadateľné. Aby užívateľ našiel vás, keď hľadá váš produkt. Výbornou správou je, že vaše video sa môže zobraziť nielen pri vyhľadávaní na YouTube ale aj priamo pri googlení. Videá, ktoré sa zobrazia v Googli, majú oveľa väčší preklik, než bežné stránky. A práve sem máte šancu dostať svoje video – a ponúknuť užívateľom priamu odpoveď na ich potrebu.

Samotný YouTube je druhý najväčší vyhľadávač na svete, takže nemôžeme zanedbať ani zobrazovanie sa v jeho výsledkoch.

gif youtube hladanie

Ako sa na YouTube zobrazovať čo najvyššie?

YouTube SEO optimalizácia pozostáva z viacerých zložiek. Dôležitý je nielen názov videa a jeho popisok, ale aj thumbnail a intro. Textové zložky – názov, popisok, kategórie a tagy – ovplyvňujú vyhľadateľnosť videa.

Thumbnail je ten malý obrázok, ktorý uvidíte vo vyhľadávaní a donúti vás kliknúť. Intro je prvých pár sekúnd, ktoré rozhodujú o tom, či užívateľ zostane alebo odchádza.

Funkčnosť thumbnailu a intra vieme veľmi ľahko zmerať. Bežne klientom dokonca reportujeme, v ktorej sekunde prestalo video užívateľov zaujímať. Každú premennú môžeme optimalizovať. Tým postupne zvyšujeme výkon vašich videí.

Či je váš cieľ zvýšenie predaja, podpora značky alebo budovanie vzťahu so zákazníkmi, po kvalitnej YouTube SEO optimalizácii pocítite zlepšenie.

Presvedčte sa o tom sami.