Menu

7 dobrých rád o budovaní firmy, ktoré vám dá seriál Narcos

Ak prehliadneme porušovanie zákonov, Pablo Escobar nás toho môže o budovaní firmy veľa naučiť. Vybrali sme sedem najsilnejších poznatkov.


Robte len jednu vec a poriadne

Ak existuje jedna vec, ktorú majú všetci podnikatelia spoločnú, je to chuť budovať niečo vlastné. Tá chuť nás ženie vpred a môžeme si ju udržať len vtedy, keď svoj biznis robíme poriadne. Vtedy nás práca baví.

Nájdite tú jednu vec, v ktorej ste úplne doma. Jedinú na svete. Venujte jej všetok možný čas, verte jej a robte ju na sto percent.

Pablo najskôr predával marihuanu, ale potom prešiel na kokaín. Ľahšie sa pašoval a prinášal väčšie zisky. Jednoduchá matematika.

gif_krv_a_kokain

Obklopte sa ľuďmi, ktorým dôverujete

Vo vybranom odbore si nájdite špičkových odborníkov. Vybudujte si k nim dôveru. Je dôležité mať okolo seba zopár spoľahlivých ľudí. Potom môžete bez strachu odísť čerpať novú inšpiráciu hoci na pol roka a viete, že firma bude ďalej rásť.

Aj Escobar dôveroval svojim kľúčovým ľuďom. Keď im vydal príkaz, nepotreboval ich kontrolovať. Stačilo zdvihnúť telefón a zistiť, že práca je hotová.

gif_pripitok

Nastavte si kvalitnú distribúciu

Bez nej nemôžete vybudovať nič veľkolepé. Musíte predávať tam, kde ľudia nakupujú v objemoch, v ktorých nakupujú a rozšíriť sa tam, kde doteraz nenakupovali. Kvalitné distribuovanie produktov, obsahu a reklamy je základný faktor rastu každého biznisu.

Pablo mal prepracovanú stratégiu. Na pašovanie drog využíval rôzne spôsoby, aby si zabezpečil dostatočný prísun produktov pre svojich zákazníkov.

gif_robim_dohody

Kráčajte s dobou

Skúšajte stále nové veci a testujte, či vyhovujú vášmu biznisu. Môžete predbehnúť konkurenciu alebo sa stať odborníkom na celkom novom poli. Aj keby vám snaha nevyšla, získate cenné vedomosti, ktoré zužitkujete v budúcnosti.

Narkobaróni mali vždy najnovšiu techniku, to znamená zabezpečenie a zbrane. Len tak mohli mať spoľahlivý náskok pred políciou.

gif_raketa

Zbierajte kvalitné informácie

Štatistiky sú pre váš biznis veľmi dôležité. Musíte však vedieť, čo sledovať. Zber správnych dát vás posunie ďalej. Nesprávne čísla vás pošlú zlým smerom a budú vás stáť drahocenný čas aj peniaze.

Pablo Escobar mal presné informácie o tom, koľko kokaínu vyviezol a priviezol, koľko ho každá aktivita stála peňazí a aký mala očakávaný výnos. Vedel veľmi dobre, koho podplácal a kto mu bol dlžný. Hoci tých druhých veľa nebolo.

gif_geniuses

Ukážte, že váš biznis má ľudskú tvár

Edukujte trh, dajte o sebe vedieť. Produkujte zaujímavý obsah, ktorý vašim zákazníkom trochu priblíži pozadie vášho podnikania. Postavte sa do dobrého svetla. Ľudia budú ľahšie púšťať z ruky peniaze, ak budú vidieť ich využitie aj mimo vášho vrecka.

Dokonca aj kriminálnik, akým bol Escobar, prispieval veľa peňazí na svoju komunitu, na cirkev a do škôl. Záležalo mu na jeho okolí. Alebo sa tak aspoň tváril.

gif_peniaze_do_krbu

Myslite vo veľkom

Ste vo vedení firmy. Je na vašich zamestnancoch, aby riešili day-to-day work. Vy musíte myslieť dopredu. Ako bude vyzerať váš biznis o 5, 10, 20 rokov?

Pablo šiel od začiatku do predaja drog s tým, že bude jedným z najbohatších ľudí na zemi.

gif_spokojny

S akým cieľom ste šli do biznisu vy?