Menu

4 dôvody, ktoré zničili potenciál QR kódov

Čiarové kódy máme na produktoch viac ako štyridsať rokov. QR kódy sme zavrhli už po desiatich.

Čo to vôbec je QR?

Quick Response code je dvojrozmerná šifra, ktorá dokáže uchovávať informácie. V roku 1994 ju vynašli pre japonskú firmu Denso Corporation na označovanie svojich autodielov.

Výhoda tohto kódu je, že unesie obrovské množstvo informácií v porovnaní s tým čiarovým. So správnym zariadením sa dá veľmi rýchlo prečítať a to z neho spravilo skvelý nosič.

Prečo bol na chvíľu populárny?

QR kód sa z japonských firiem dostal aj do marketingu. Bol zaujímavým pokusom spojiť offline a online svet. Okolo roku 2010 ste v USA mohli vidieť kreatívne vizitky s čierno-bielym štvorcom, ktoré vám po prečítaní skenerom uložili číslo priamo medzi kontakty alebo plagát s kódom, ktorý vám sám nastavil pripomienku na piatkový koncert. Na internete nájdete zoznamy jeho super využitia.

Prečo jeho sláva zmizla

Jeden skvelý nápad, ale veľa blbých chýb spravili z QR kódu prepadák:

1. Ľudia ho nevedeli správne použiť. Dávali ho na plagáty do metra, kde nie je prístup na internet, používali ho v TV spotoch, kde nebola šanca ho prečítať pokiaľ nepozeráte telku s otvoreným skenerom alebo ho linkovali na nefunkčné stránky.

2. Mobilný svet zase zvíťazil. Mnohé kódy, ktoré vznikli počas hypu v 2010 viedli na stránky z tohto obdobia. Väčšina z nich ešte nemala mobilnú verziu, a tak sa sklamaní používatelia prestali zaujímať o ich obsah.

3. Vyžadujú priveľa námahy, ktorá sa nevypláca. Nájdete piktogram na elektrickom stĺpe s ponukou lacnejšieho tovaru. Vytiahnete smartfón, otvoríte scanner, nasmerujete si ruky a fotíte. Trochu sa vám zatrasú, takže znovu nastaviť a odfotiť. Zatiaľ vám ušla partia, vymrzli prsty a ponuka už je aj tak neplatná.

4. Všetky sú z jedného vreca. A zákazníci si o vás neradi robia druhý dojem. Raz ich privediete svojim kódom na nekompatibilnú stránku a už nikdy viac svoj skener nepoužijú. Zlých kódov bolo veľmi veľa, a tak sa fanúšikovská základňa rozpadla. Tričká sa dajú zahodiť, ale to tetovanie z tela zmizne ťažko.

Kto ho použil správne

Neboli to marketéri a neboli to ani konzumenti. QR kódy sa výborne hodia na zjednodušenie oficiálnych dokumentov. Preto ich dnes nájdete na lístkoch na vlak, na letenkách alebo na vysvedčeniach.
Banky ho používajú na zjednodušenie mobilných platieb priamo vo svojich appkách. Už ani nemusíte mať zvlásť skenovací softvér.

Ak sa chcete propragovať funkčným spôsobom, napíšte nám na mail, twitter alebo facebook a my vám poradíme :)