Menu

4 biznis lekcie, ktoré vás naučí The Walking Dead

S aktuálnou premiérou siedmej série ožil novinkami o zombíkoch celý internet. My sme sa zamysleli nad tým, ako môžeme úspech tohto seriálu preniesť do jazyka biznisu.


UPOZORNENIE: V článku možno nájdete spoilery, ak ste nevideli prvých šesť sérií. Siedmu zatiaľ nespoilujeme.

koho zabil negan

1. Pohodlnosť vás zabije

Pamätáte si, ako začal Rick vo väznici farmárčiť? Alebo ako sa na Hershelovej farme všetci usadili a žili "spokojným" životom? Alebo ako sa zdalo, že všetko bude aspoň chvíľu dobré, keď odklonili hordu zombíkov od Alexandrie?

Potom to prišlo. Pokoj im vždy prekazila nejaká katastrofa. Horda zombíkov, Guvernér alebo Negan. Vždy ich čakalo kruté prebudenia a niektorá z obľúbených postáv zaplatila životom.

daril dixon walking dead

To isté sa môže stať aj vašej firme. Darí sa vám, peňazí je dosť a vy si užívate? Dávajte si pozor. Ak v biznise spohodlniete, niekto vás predbehne. A od toho momentu bude váš biznis len chodiacou mŕtvolou.

Odstrašujúci príklad vidíme aj v obrovských firmách ako Nokia či Kodak. Obe boli kedysi veľmocami vo svojich odvetviach. Dnes po nich ostali len spomienky a nešťastní investori.

Nokia sa dostatočne nechytila na trhu smartfónov. Kodak veril, že profesionáli budú vždy fotiť na film. Teraz sa snaží zachrániť smartfónom s nadupaným foťákom a bude sa musieť poriadne obracať, aby neskončil ako jeho fínsky konkurent.

Zabudli inovovať, trh ich predbehol a oni ostali ležať v prachu.

2. Trh nie je fér

Predstavte si, že žijete v postapokalyptickom svete v uzavretej a bezpečnej komunite menom Woodbury. Ste vodcom všetkých obyvateľov a oni vám veria. Tvrdo ste makali, aby bolo toto miesto bezpečné a pokračujete v práci každý deň, pretože hneď za plotom čaká nebezpečenstvo.

Jedného dňa vás navštívi namyslený šerif s neoholenou bradou a od toho momentu sa veci začnú veľmi rýchlo zhoršovať. Ani sa nenazdáte a z vašej komunity neostane vôbec nič. Všetci, ktorých ste poznali a o ktorých ste sa starali, sú mŕtvi. Nepreskočilo by aj vám?

guverner the walking dead

V biznise nás navštevujú bradatý šerifovia pravidelne. Facebook zmení algoritmus, Google zhorší vaše pozície, zákazníci odídu na Snapchat. Správanie používateľov a trh sa menia každý deň. Otázka je, ako sa k týmto zmenám postavíte.

Necháte si narásť bradu a odíde od problémov čo najďalej? Alebo nasadnete do tanku a idete si vybojovať, čo je vaše? Odpoveď poznáte len vy. Ako sa trhu prispôsobíte, je na vás. Hlavne to spravte čo najrýchlejšie.

Osud vášho biznisu je vždy len vo vašich rukách.

3. Vždy existuje najvyššia priorita

Váš domov napadli. Za ochrannú bariéru prenikli zombíci a ozbrojení nepriatelia. Váš otec pred vami leží na zemi zranený. Čo spravíte?

Budete myslieť na to, že ste naposledy jedli včera? Budete rozmýšlať nad tým kde sú vaši kamaráti? Nie! Postaráte sa o otca a vezmete nohy na plecia. Všetko ostatné budete riešiť potom.

rick grimes the walking dead

Pred spustením kampaní sa klientov vždy pýtame, aký je ich cieľ. Najčastejšie znie odpoveď nejako takto:

"Chceme dlhodobo budovať značku, propagovať náš obsah, zbierať emailové adresy a A/B testovať našu homepage. Ó, a okrem toho potrebujeme 100 konverzií do konca týždňa."

Dá sa toto všetko dosiahnuť? Áno. Ale treba to robiť postupne. Tak ako sa Carl najprv postará o zraneného otca, aj vy potrebujete vedieť, čo je vaša najvyššia priorita.

Nemáte na výplaty zamestnancov? Potrebujete predaje. Emailové adresy ani budovanie značky vám nepomôže, ak váš obchod zatvoríte budúci mesiac. Funguje vám biznis a máte peniaze navyše? Investujte do budovania značky. Táto investícia sa dlhodobo vždy oplatí najviac.

Máte toho nad hlavu a najvyššia priorita je všetko? Nadýchnite sa, odstúpte od situácie, poobzerajte sa. Čo sa musí stať prvé, aby sa vám všetky ostatné problémy vyriešili jednoduchšie? To je ona. Keď zvládnete najvyššiu prioritu, bude čas aj na puding.

carl grimes walking dead

4. Bez tímu neprežijete

Tento bod je síce posledný, ale najdôležitejší zo všetkých. Bez iných ľudí sa podnikať nedá. Všetci máme svoje silné a slabé stránky. Najlepšie sa nám pracuje, keď sa sústredíme na tie silné. Ak sa venujeme niečomu, v čom sme zlí, trpíme. Buď to odkladáme alebo flákame.

Preto sa na ceste k úspešnému podnikaniu obklopujeme ľudmi, ktorí nás dopĺňajú. Takáto spolupráca je výhodná pre oboch. Ak nenávidíte čísla a financie, potrebujete mať pri sebe niekoho, kto vám ich postráži. Ak nemáte nápady, ale ste výborný v ich predávaní a podporovaní iných, tiež môžete podnikať. Potrebujete nájsť partnera s víziou a vystavať biznis spoločne.

Poznať vaše silné stránky je dôležité. Obklopiť sa ľudmi, ktorí vás dopĺňajú, je ešte dôležitejšie. Kde by bol Rick bez ostatných hrdinov seriálu? Pravdepodobne dávno mŕtvy. Alebo zombík.

Keď jeho skupina prišla do Alexandrie, mysleli si, že oni sú tí silní. Že domáci sú slabí a neschopní prežitia. Postupne však zistili, že prežijú len spolu. Jedine spoločne dokázali čeliť horde zombíkov, ktorá ich všetkých ohrozovala.

Ak si z tohto článku odnesiete iba jednu vec, nech je to táto:

Obklopte sa ľudmi, ktorých silné stranky zaplátavajú vaše slabé a naopak. Nikto z nás nie je dokonalý, preto všetci potrebujeme pomoc.

rick glenn michonne maggie walking dead

Otázka na vás: Napadá vám lekcia, ktorú by ste z tohto seriálu mohli preniesť do vášho biznisu?